Att tänka på vid val av hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Quadrophenia
  • Startdatum Startdatum
Sv: Att tänka på vid val av hingst?

Har förresten Feliciano någon hemsida?

www.mollerup.nu :)

Där finns även info om Hip Hop som jag helt klart hade tänkt på som alternativ till ditt sto.

Du får gärna pm:a en bild till mig också om du inte vill lägga ut en här, blir så mycket lättare att ge förslag då!

Tyvärr är det inte så mycket info om Fille på Möllerups hemsida :(

Jag vet att jag läst någonstans att Fille är den av Irco Marcos avkommor med flest poäng från tävlingar(minns inte vad det heter) och Irco Marco hade drygt 45 avkommor i svår hoppning och tre i svår fälttävlan!!

Jag har inte sett Cagancho eller avkommor till honom.

Då ska jag fixa in bilden på Magari :)

Var inne och tittade på Möllerup, Hiphop ser väldigt trevlig ut. Har alltid gillat Electro så att få honom i andra led är ju inte tråkgit.

Ska försöka ta lite bilder idag när jag tränar och även nån exteriörbild så får ni se hur hon ser ut :)

/Q

Vilka likheter med min pålle som med är efter Hills double! Hon är rejält byggd, 1,63 i manken. Super hopp teknik (pga vissa orsaker inte tävlat mer än 1,30), hyffsad gång (aldrig tävlad i dressyr), och tävlat deb FT.

Jag har betäckt med Elmshorn och beräknar att få ett föl i mars-april 2006.
Jag valde honom efter som han kan kompletera mitt sto på ett bra sätt. Han nedärver stakt psyke, min pålle har lite svagt psyke. Han ger högresta, störe ädla avkommer, bra gång, han själv har även bra ridbarhet.
Min pålle är lågställd och överbyggd.
Han har de egenskaperna som min pålle behöver som jag hoppas kan tillkomma till det blivande fölet!

Kan kanske tillägga att uppfödaren till min pålle varnade för att ta "Fille" (tänkte betäcka mitt sto när hon var yngre, men det blev aldrig av) efter som chansen är att avkomman bli liten, har man en liten häst samt att det ligger i generna bakåt med små hästar, då är inte hingstar med små förfädrar så smart att välja.

Senast ändrad:

vet inte riktigt om fille slår igenom hip hops avkommor är ju inte så gamla än. jag kan förstå om du inte tycker om hästak. men cuper är nog en hingst som kommer att bli kanonbra hans första årgång ser riktigt bra ut. och har kollat upp hans stam och jag gillar ju hästar som hoppar hus och det gör både hans far och farfar. för att inte tala om hans mamma. har också hört det om camaro avkommorna. vi har ju en sto linje som är ganska lätta att rida in så vi hoppas att vår camaro blir det också.

Nä det är ju inte så lätt att veta än. Skulle vara intressant att se Hiphop "live". Är betydligt lättare att bestämma om hingsten passar eller inte om man har fått se hur dom rör sig, beter sig osv.

Till er som jag har lovat bild. Tog kort igår på träningen men glömde så klart kameran i stallet så jag laddar upp de bilderna ikväll.

/Q

Så här kommer bilderna jag lovade att lägga ut på mitt sto.
Den första bilden är tagen för 2 år sedan, den andra bilden togs igår när vi hopptränade (blev plågade att rida & hoppa utan stigbyglar, ni kan tänka er vilken underbar träningsvärk man har idag va ;) )
Så vad tycker har ni nu för ideér om ev. hingst?

IM000202.JPG
IM000055.JPG

Jag skulle ta Lasandos på henne, definitivt! :love:

Ja han är jättetrevlig men jag kommer nog att välja en hingst som har "levande föl avgift" istället för att man betalar vid 90 dagars dräktighet.

Oj då!! :eek:
Hon är väääldig lik min pålle!!!
Den enda "stora" skillnaden mellan våra pållar är att min har lite längre kropp med toppigt kors, annars så är det väldigt lika!!

Ärvt sin fars utseende då, kan man säga ;)

Det måste nästa vara så!
Fio här inne har med en Hills double häst, men den ser helt annorlunda ut!

Som ni har sagt tidigare är Eighty Eight Keys xx INTE att rekommendera. Ville bara förtydliga detta. Den enda av hans avkommor som kan hoppa är Keymaster.

French Buffet såg jag både på bruksprovet och på en hingstvisning någon månad senare. Ingen vacker syn alls :crazy:. Noll gångarter kan man minst sagt säga och inte rolig i munnen.

En fullblhingst som jag däremot bara har sett bra av är Goldmine xx. Superfina i typen, tempramentet, rör sig fläckfritt och hoppar mkt bra!! Tyvärr så är han ju dock inte så "inne" som andra hingstar, därför står han kanske lite i skymundan... Så om du är ute efter en fullblodshingst så tycker jag att han är bäst! :love:

Ha det gott, kram.

Även om du inte tycker om hästak skulle jag nog ta och fundera på Cuper än gång till...tror den kombinationen skulle slå väl ut!
Han har en gedigen internationell stam som är väldigt intressant! Dessutom har han haft mkt bra fertilitet.

Min kompis har sitt sto dräktigt med honom, (så jag har fått en del info den vägen ;) ) Hans första årgång ska tydligen ha varit rikigt bra om man nu utgår från fölmönstringarna runt om i landet. Såg själv några när vi va runt och tittade, och samtliga vi såg va klass I med ca 46-48p

Lycka till i ditt hingtval!

Vill bara säga att jag har strul med mitt bredband :mad: , det är därför jag inte kunnat lägga in någon bild på Magari.

Var och hämtade en ny häst till min kompis igår. Då visade det sig att tjejen som sålde hästen har jobbat där HipHop står, hon hade både ridit honom och sett honom hanteras i alla möjliga situationer och han är tydligen väldigt trevlig. Vare det gäller sig att hoppa nya typhinder eller vara bland ston.
Så jag måste säga att det lutar rätt mkt åt att betäcka mitt sto med honom.

Gebsona skrev:
Som ni har sagt tidigare är Eighty Eight Keys xx INTE att rekommendera. Ville bara förtydliga detta. Den enda av hans avkommor som kan hoppa är Keymaster.

Vill bara säga att på den punkten har du fel, Mustang som rids av hannes är också efter Eighty Eight Keys xx, och han kom 2:a på Em i somras

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Fannybadh
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 534
Senast: Unafraid
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka