Att tänka på vid val av hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Quadrophenia
  • Startdatum Startdatum
Q

Quadrophenia

Hej!

Jag har i princip bestämt mig för att betäcka mitt sto våren -06.
Det är första gången jag ska betäcka en häst, alltså har jag inte all kunskap jag behöver. Men jag läser allt jag kan komma över och vet att det inte bara är att skaffa ett "gulligt föl".
Så påhopp om att det inte bara är att skaffa föl betackar jag mig!

MEN bra hjälp och information om vad jag bör tänka på mottages tacksamt :)

Jag har ett sto efter HillsDouble**-Magari-Maraton.
Hon har gått tävlat 125 hopp (på träning 140), Lätt FT (kapacitet för mer) och är utbildad ca LA dressyr.
Hon är av den grövre fullblodstypen (ser ut som ett halvblod), lite korta ben, ca 162 hög.
Fölet ska användas till FT och hoppning. Alltså ganska allround. Jag vill gärna ha den ngt ädlare än mamman och gärna med lite längre ben. Max 165 i mankhöjd. Bra psyke och hög ridbarhet.

Detta är mina önskemål, och självklart vet jag att man aldrig kan få dessa egenskaper till 100%.

Vilken hingst hade ni valt?

Hälsningar Q

Sv: Att tänka på vid val av hingst?

Quadrophenia skrev:
Hej!

Jag har i princip bestämt mig för att betäcka mitt sto våren -06.
Det är första gången jag ska betäcka en häst, alltså har jag inte all kunskap jag behöver. Men jag läser allt jag kan komma över och vet att det inte bara är att skaffa ett "gulligt föl".
Så påhopp om att det inte bara är att skaffa föl betackar jag mig!

MEN bra hjälp och information om vad jag bör tänka på mottages tacksamt :)

Jag har ett sto efter HillsDouble**-Magari-Maraton.
Hon har gått tävlat 125 hopp (på träning 140), Lätt FT (kapacitet för mer) och är utbildad ca LA dressyr.
Hon är av den grövre fullblodstypen (ser ut som ett halvblod), lite korta ben, ca 162 hög.
Fölet ska användas till FT och hoppning. Alltså ganska allround. Jag vill gärna ha den ngt ädlare än mamman och gärna med lite längre ben. Max 165 i mankhöjd. Bra psyke och hög ridbarhet.

Detta är mina önskemål, och självklart vet jag att man aldrig kan få dessa egenskaper till 100%.

Vilken hingst hade ni valt?

Hälsningar Q
Lasandos

Jag tycker att ditt sto har en mycket trevlig stam och att det är kul att du vill sätta henne i avel!

Jag tillhör nog de fåtal som hann se Magari det enda år han var godkänd ;)

Hade stoet varit mitt skulle jag tittat på en fullblodshingst eller Feliciano, men då får du kanske inte de egenskaper du efterfrågar... Filles avkommor har bra psyke och ridbarhet, men är oftast inte så ädla. Dock hoppar de ofta fantastiskt!

Acacio har jag sett många trevliga avkommor efter, men tyvärr inte honom själv!

Jag håller med Görel. Men jag hade nog vågat mig på Lambourghini eller Sir Schölling.
Har själv ett föl i år efter Sir Schölling som verkar bli ädel och med bra balans. Skulle helt klart kunna tänka mig de fölet på fälttävlansbanorna i framtiden. Det är den fölungen som är mest hoppglad av årets och hoppar av sig själv i hagen.
Lambourghini har jag flera avkommer efter och har varit mycket nöjd med alla. Bra gångarter och vad jag kan se hittills bra hoppförmåga. Den äldste är två år så dom är inte så mycket provade på hinder än.

Åh har du sett Magari? Det är nästan ingen som vet vem det är när jag nämner honom. Jag har inte hittat så mkt info om honom heller när jag har letat.
Acacio har jag funderat över, han verkar väldigt trevlig. Även Fille men han känns lite tung för mitt sto.

Vissa hingstar har ju att man ska betala vid 90 dagarns dräktighet och vissa att man ska betala vid levande föl.
Vilket är att föredra?

Jag har funderat på att lägga på ett fullblod.
Var hittar jag info och vilka stationer står Lambourghini och Sir Schölling på?

Hälsningar/
Q

Dom bägge finns på semi och står själv på Starby så det går att få dom på nästan vilken semistation som helst.
Min första tanke var också fullblod men som det ser ut just nu så finns det inte så många som är bra till fälttävlan. Där är 88:an (står helt still med den vanliga stavningen av hans namn) men han är till åren så därför är det risk för att han inte kommer att vara i tjänst nästa år. Men han har ju lämnat bra avkommor i fälttävlan.

När det gäller information om hingstar, stationer betäckning m m så vänta till våren och köp en hingstkatalog kostar en del men är klart värd sina pengar om man ska betäcka sitt sto.

Jag skulle titta på Carte dór, en verklig förädlare.
Har en jättefin fölunge efter honom med långa ben. (hoppa kan han också, ut genom hagen :crazy:

Själv föredrar jag levande föl-avgift. Mitt eget sto är dräktigt med Fille i år och han har det :)

Vad jag minns av Magari var att han var rätt stor, kantig och ljust brun med något vitt på huvudet. Kan kolla efter mera info när jag kommer hem, ifall du vill?

Vad gäller fullblod är jag själv lite svag för Eighty Eight Keys, men de fälttävlanskompisar jag har gillar honom inte och säger att hans avkommor inte kan hoppa... Tyvärr tycker jag inte att det finns någon riktigt intressant fullblodshingst i svensk halvblodsavel just nu. French Buffet xx godkändes i våras och har själv tävlats upp till svår hoppning, men jag vet inget om hans avkommor och inte fall han kommer att verka i Sverige även nästa säsong. Han är 20 i år.

Jag har årets hingstkatalog och bläddrar fram och tillbaka, fram och tillbaka :smirk:
Det är ju dock så att man tittar lite extra på dem som har hemsidor, där får man se mer av hingstarna oftast.

Vad tycker ni om Cagancho 1017 http://www.penarpsgarden.com/
jag såg honom på Scandinavium i år och blev lite kär i honom.

Någon som vet något om honom? Han är ju relativt ung så jag vet inte om han har gett så många avkommor än?

Sen vill man ju ha en hingst med hög ferilitet så att man inte åker på att ombetäcka flera ggr.

/Q

Jag har tittat igenom fullbloden i årets katalog och har inte fastnat för någon heller. Hoppa vill jag ju gärna att den ska kunna så 88:an är nog ingen bra idé.

Ja du får gärna leta upp mer info. om Magari om du vill :)

/Q

Har sett rätt många avkommer efter Feliciano som tyvärr har varit väldigt små men alltid lika trevliga så man ska nog vara lite på sin vakt om man har mycket smått i sin stam så att avkoman inte blir för liten men som sagt en väldigt trevlig hings med många trevliga sidor.

Det finns ju en anledning till att jag valt honom ;)

Dessutom är han elitpremierad, och det blir ju inte en hingst bara hur som helst :D

Jag skulle inte rekommendera honom till ett stadigt sto, men har man ett sto med relativt stort fullblodsinslag, litet Utrillo-inslag och vill ha en avkomma med gott temperament och god hoppförmåga rekommenderar jag honom :)

Enligt hingstkatalogen från 1987 var Magari 716 brun med bruten bläs och vita bakfötter. 165 - 195 - 21,5 cm.

När han godkändes som treåring fick han exteriöra utlåtandet; mycket god brukstyp med lång hals med naturlig resning, bra manke, djup och kors. Välbenad med breda leder och korta skenor, ngt veka bakkotor. Mkt vägvinnande och bogfria rörelser. Poäng 88798.

1986 betäckte han 44 ston.

På den tiden godkändes hingstar enbart på exteriör som treåring och sen skulle de göra bruksprov för att få fortsatt godkännande. OM jag minns rätt kom aldrig Magari till bruksprov som fyraåring, och exporterades senare som dressyrhäst. Vill dock reservera mig för att jag kan minnas fel!

Ska se om jag kan scanna in en bild på honom!

att du inte kollar på hip hop han är ju något ädlare än sin far feliciano men har samma fina temprament och den underbara ridbarheten från både sin far och morfar electro. han har lämnat kanon fina föl i år och han själv går ju från klarhet till klarhet. vi har ett sto dräktigt med cuper och han är ju också väldigt trevlig och lämnar väldigt rörliga föl också. vi har en föling född i år och hans mamma är en liten kortbent knubbig sak. så vi valde camaro m till hanne som lämnar lite ädlare och elegantare föl och han blev långbent och ädel och fick en 9 på galoppen på fölvisningen. det är aldrig lätt att välja men hittar du någon hingst så är det lite bättre om det är levande föl avgift. det kostar så mycket ändå med alla avgifter. lycka till.

Du får jättegärna sätta in en bild på Magari, för att se om det finns några likheter med mitt sto.
Annars är hon en kopia av sin pappa, tyvärr hittar jag ingen bild på honom här. Ska se om jag har en hemma på datorn.
Kan pm:a en bild på mitt sto så får du se hur hon ser ut.
De avkommor jag sett på Feliciono har sett väldigt trevliga ut.

Mitt sto har bra ridbarhet, men kan vara ngt lat så jag vill gärna ha lite mer energi i avkomman.

Hade du ngn åsikt om Cagancho?

Hälsnignar Q

Hiphop ser trevlig ut men är det inte lätt att Filles strl slår igenom?

Cuper ser också trevlig ut men jag är inte så förtjust i Hästak, så nej han blir det inte.

Camaro M:s avkommor ska vara riktigt jobbiga att rida in har jag hört från flera håll, så jag vet inte riktigt. Där emot så får de ju väldigt bra betyg på förbesiktningar och så där.

Hälsningar Q

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Fannybadh
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 534
Senast: Unafraid
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka