Att tänka på som hyresgäst

Enda nackdelen var väl Megara. ;) Vilket iofs inte varit ett problem för dig. Dålig timing. Men jag var en kuf som föredrog kattägare, eftersom jag ansåg att tar du hand om din katt ansvarsfullt så tar du hand om lägenheten också. Plus inga vilda partyn så arma katten behövde gömma sig under sängen.
Jag borde nog lägga till i min presentation att jag är inte någon festprisse :cool::D
 
Det förstår jag, skulle det gå att skriva in en månads uppsägningstid istället? Eller är det för ovanligt? 🤔
"Problemet" men en månad är att det blir lite stressigt för hyresvärden att hitta en ny hyresgäst "i lugn och ro" och att de flesta har tre månaders uppsägningstid och inte möjlighet att hyra med så kort varsel. Nu har vi haft två tidigare hyresgäster som inte behövt ha sina tre månader då kommande hyresgäst haft möjlighet att flytta in tidigare.
 
"Problemet" men en månad är att det blir lite stressigt för hyresvärden att hitta en ny hyresgäst "i lugn och ro" och att de flesta har tre månaders uppsägningstid och inte möjlighet att hyra med så kort varsel. Nu har vi haft två tidigare hyresgäster som inte behövt ha sina tre månader då kommande hyresgäst haft möjlighet att flytta in tidigare.
Jag förstår det, men i.o.m det är en gäststuga på deras tomt som de bor på så är det iallafall inte något som de behöver betala så mycket för när det står tomt. Så då kan jag känna att det är skillnad på det från en lägenhet som man behöver betala hyra på även när den är tom.
 
Har inte du haft några HG som du inte fick ut trots att de inte betalade hyran och förstörde?
De betalade hyran punktligt varje månad.
Men i övrigt så var precis allt en total katastrof.
De åkte ut till slut på att de inte släppte in mig för att göra sedvanligt underhåll.
Huset såg ut som kriget när jag fick tillbaka det.
Höjden var nog att de tömt innehållet från kaninburarna i kökssoffan.
Jag drog dem till tingrätten för förödelsen och fick faktiskt litet plåster på såren.
De fick pynta åtminstone vad saneringen efter dem kostade och litet för skadorna.
 
Jag har varit noga med att INTE skriva att jag gillar att ha ordning och reda omkring mig. Vill ju inte börja relationen med en lögn :angel::D
Jag är livrädd för sådana hyresgäster som vill ha ordning och reda omkring sig.
De brukar vara mycket krävande.
Värst är pedanterna.
Så de brukar jag välja bort.
Det räcker med att de städar efter sig när de flyttar.
Jag vill inte bli jagad för minsta lilla grästuva på grusplanen.
 
Jag är livrädd för sådana hyresgäster som vill ha ordning och reda omkring sig.
De brukar vara mycket krävande.
Värst är pedanterna.
Så de brukar jag välja bort.
Det räcker med att de städar efter sig när de flyttar.
Jag vill inte bli jagad för minsta lilla grästuva på grusplanen.

Jag har en nyrenoverad, tom lägenhet. Inser att jag nog inte orkar hyra ut den.... Mina nuvarande hyresgäster i andra husen är så easygoing, jag orkar inte med ens tanken på sånt du beskriver :nailbiting:
 
Jag förstår det, men i.o.m det är en gäststuga på deras tomt som de bor på så är det iallafall inte något som de behöver betala så mycket för när det står tomt. Så då kan jag känna att det är skillnad på det från en lägenhet som man behöver betala hyra på även när den är tom.
Det är så jag hyr ut. Intäkterna står för 1/3 av husets/gårdens kostnader. Så det är kännbart om den står tom.
 
Jag har en nyrenoverad, tom lägenhet. Inser att jag nog inte orkar hyra ut den.... Mina nuvarande hyresgäster i andra husen är så easygoing, jag orkar inte med ens tanken på sånt du beskriver :nailbiting:
Ja ibland så är det bättre ekonomi i att låta det stå tomt än att få hela sin tillvaro traschad av krävande hyresgäster.
Jag har en nu som har förstört hur mycket av min tid som helst på att tjata om olika förbättringar som hen vill ha utan att betala för. Men efter litet andra problem så har jag nu satt ner foten gällande precis allt.
Så nu är det lugnt och skönt.
Hyran kommer i alla fall alltid i god tid och det är ju en fördel.
Men det ser ut som ett läger för resande hantverkare. Husvagnarna har jag dock fått bort sedan en tid.
 
Klassika annonsen på blocket: "ordningssam norrlänning/dalkulla (sorry men är alla jävlar från "norrland"/dalarna? ). Rökfri, skötsam, gillar att ha ordning och reda omkring mig.

Ja. Stockholm består av norrlänningar i exil ;) :D

Sedan skulle jag väl inte se norrlänning som garanti för ordningsam direkt... inte efter att ha jobbat där eller en viss partner jag har... :rofl:
 
Asdfghjkl
Det är jättefint!!
Jag har nog fått lite glitter i ögonen :o:love:
Det kändes rejält större än vad man såg på fotona och så var hyresvärden trevlig! Det var en (väldig) röra därinne av den nuvarande hyresgästen så jag kände en suck av lättnad, om de kan stå ut med det så kan de stå ut med mig :angel::D

:bump:
Jag lyckades hejda mig själv från att gå alltför snabbt fram och bad henne skriva ihop ett kontrakt som jag kunde läsa i lugn och ro :D
 
Asdfghjkl
Det är jättefint!!
Jag har nog fått lite glitter i ögonen :o:love:
Det kändes rejält större än vad man såg på fotona och så var hyresvärden trevlig! Det var en (väldig) röra därinne av den nuvarande hyresgästen så jag kände en suck av lättnad, om de kan stå ut med det så kan de stå ut med mig :angel::D

:bump:
Jag lyckades hejda mig själv från att gå alltför snabbt fram och bad henne skriva ihop ett kontrakt som jag kunde läsa i lugn och ro :D

Håller tummarna att det går vägen. Är det tidsbegränsat kontrakt eller tillsvidare?
 
Håller tummarna att det går vägen. Är det tidsbegränsat kontrakt eller tillsvidare?
Fram till mars, jag har anställning fram tills dess och sedan så slutar min hjälp med bidrag till bostaden, så då skulle den bli för dyr även om jag fick fortsatt anställning efter det misstänker jag.
Lite tråkigt om jag upptäcker att jag trivs väldigt bra där, men jag tycker också att det känns som ett roligt litet äventyr också 😁
Det är inte 100% bra ställe att bo heltid i heller då kylskåpet ÄR litet. Så det blir nog bra för en period.
 
Fram till mars, jag har anställning fram tills dess och sedan så slutar min hjälp med bidrag till bostaden, så då skulle den bli för dyr även om jag fick fortsatt anställning efter det misstänker jag.
Lite tråkigt om jag upptäcker att jag trivs väldigt bra där, men jag tycker också att det känns som ett roligt litet äventyr också 😁
Det är inte 100% bra ställe att bo heltid i heller då kylskåpet ÄR litet. Så det blir nog bra för en period.

Äh, jag bodde många år i min lilla takvåning vid stranden. Hela pentryt bestod av snedtak och takfönster, enbart frysfack och ett kylskåp som fick plats under diskbänken (och då var frysfacket i kylskåpet). Jag älskade den tiden och tittar tillbaka på den som en av mina minst bekymmersfyllda år.
 
Äh, jag bodde många år i min lilla takvåning vid stranden. Hela pentryt bestod av snedtak och takfönster, enbart frysfack och ett kylskåp som fick plats under diskbänken (och då var frysfacket i kylskåpet). Jag älskade den tiden och tittar tillbaka på den som en av mina minst bekymmersfyllda år.
Frysfacket är inuti detta kylskåp också :D
Men jag känner likadant, det skulle vara skoj att få uppleva att bo sådär någon gång! Och det passar bra nu! :up:
 
Jag förstår det, men i.o.m det är en gäststuga på deras tomt som de bor på så är det iallafall inte något som de behöver betala så mycket för när det står tomt. Så då kan jag känna att det är skillnad på det från en lägenhet som man behöver betala hyra på även när den är tom.
Det har poppat upp attefallare på var varannan tomt i t ex Täby, även på små tomter. Jag är ganska säker på att de är en förutsättning för en vettig ekonomi för de som har dem.
 
Jag fattar lite varför hyran är dyr förresten, de har golvvärme i hela stugan :eek: elvärmen måste ju bli..!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 495
Senast: Queen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 311
Senast: Habina
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 998
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp