Att tänka på som hyresgäst

Med tåg plus bil till tåget.
Pendeln tar längre tid men bara 10min till Arlanda.
Man måste ha bil, annars så fungerar det inte.
I gengäld så har man parkeringsplats.
Villorna i området är dyra.
Det finns diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare och braskamin.
Jag skall höja hyran nästa gång det blir ledigt.

Eftersom detta ligger efter Roslagsbanan gissar jag att det kanske är Täby eller likn. Där i ligger nog prisskillnaden. Närmare Sthlm och främst möjlighet att pendla utan bil.

Jag tycker braskamin låter mkt lockande! Lägg till spröjsade fönster, originalgolv, vedspis, ett par katter och rikligt med vin så kan jag nog tänka mig att hyra in mig ;)
 
Med tåg plus bil till tåget.
Pendeln tar längre tid men bara 10min till Arlanda.
Man måste ha bil, annars så fungerar det inte.
I gengäld så har man parkeringsplats.
Villorna i området är dyra.
Det finns diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare och braskamin.
Jag skall höja hyran nästa gång det blir ledigt.
Ah, bilen påverkar en hel del skulle jag tro.
 
Men ja, jag hittade en trea som kostar 1000 kr mindre i hyra där det ingår Internet etc.. 😅 låg lite längre bort från stationen (som ligger längre bort också).
Skickade iväg ett meddelande på den iallafall.
 
Kanske en dum fråga ... Men vad skulle man kunna göra om jag skrev på ett kontrakt nu men med inflyttning i slutet på juli och under tiden så hittade jag en annan lägenhet som jag ville ha och kan få?
Finns det någon möjlighet till att skriva in något i kontraktet? Eller beror det kanske på vad det står i den om hur länge i förväg jag bör säga upp den? 🤔
 
Men det är ju längs Roslagsbanan. Det är definitivt inte centralt.

Beror väl väldigt mycket på var längs Roslagsbanan. Ganska stor skillnad på Ekskogen och Roslags Näsby liksom. Det senare är såklart inte centralt i Stockholms city. Med med 12 minuter med tåg till Östra är det ju knappast jämförbart med en timme med bil och tåg till Sthlm? Att man måste ha bil påverkar ju enormt, framför allt i det segment TS verkar vara i.
 
Kanske en dum fråga ... Men vad skulle man kunna göra om jag skrev på ett kontrakt nu men med inflyttning i slutet på juli och under tiden så hittade jag en annan lägenhet som jag ville ha och kan få?
Finns det någon möjlighet till att skriva in något i kontraktet? Eller beror det kanske på vad det står i den om hur länge i förväg jag bör säga upp den? 🤔
Skriver du kontrakt med tre månaders uppsägningstid så måste du betala för den i tre månader oavsett om du ångrar dig.
 
Kanske en dum fråga ... Men vad skulle man kunna göra om jag skrev på ett kontrakt nu men med inflyttning i slutet på juli och under tiden så hittade jag en annan lägenhet som jag ville ha och kan få?
Finns det någon möjlighet till att skriva in något i kontraktet? Eller beror det kanske på vad det står i den om hur länge i förväg jag bör säga upp den? 🤔
Helt spontant, se det som en möjlighet att skaffa viktiga referenser och kontakter. Det går ju inte om du börjar hatta hit och dig och ändra dig.
 
Kanske en dum fråga ... Men vad skulle man kunna göra om jag skrev på ett kontrakt nu men med inflyttning i slutet på juli och under tiden så hittade jag en annan lägenhet som jag ville ha och kan få?
Enligt hyreslagen så kan en hyresgäst hoppa av avtalet så länge som ingen hyra är betald och den inte har flyttat in.
Som hyresvärd vill man därför ofta ha en förskottshyra.
 
Enligt hyreslagen så kan en hyresgäst hoppa av avtalet så länge som ingen hyra är betald och den inte har flyttat in.
Som hyresvärd vill man därför ofta ha en förskottshyra.
Då fattar jag vad den är tillför, verkar väl självklart men jag visste inte att det var pga en lag :idea::up:
 
Jag tycker braskamin låter mkt lockande! Lägg till spröjsade fönster, originalgolv, vedspis, ett par katter och rikligt med vin så kan jag nog tänka mig att hyra in mig ;)
Nja det ena är en stuga som jag satt ihop 1992 av litet allt möjligt. Orginalgolven är laminat.
Inte så sexigt.
Men det är oerhört trivsamma och praktiska 3 rok.
 
Tycker också att det låter dyrt, jag hyrde ut min 2.5 på 55 kvadrat i andra hand med extremt bra förbindelser i närförort (buss runt knuten, gångavstånd till tvärbana, pendel och t-bana Gullmarsplan) för några tusenlappar billigare och då ingick kabel, värme, vatten och bredband.
 
Tycker också att det låter dyrt, jag hyrde ut min 2.5 på 55 kvadrat i andra hand med extremt bra förbindelser i närförort (buss runt knuten, gångavstånd till tvärbana, pendel och t-bana Gullmarsplan) för några tusenlappar billigare och då ingick kabel, värme, vatten och bredband.
Jösses, önskar att jag hade kunnat hyra den isåfall :rofl: din hyresgäst hade tur :D
 
Jösses, önskar att jag hade kunnat hyra den isåfall :rofl: din hyresgäst hade tur :D

Enda nackdelen var väl Megara. ;) Vilket iofs inte varit ett problem för dig. Dålig timing. Men jag var en kuf som föredrog kattägare, eftersom jag ansåg att tar du hand om din katt ansvarsfullt så tar du hand om lägenheten också. Plus inga vilda partyn så arma katten behövde gömma sig under sängen.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 495
Senast: Queen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 311
Senast: Habina
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 998
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp