Att tänka på som hyresgäst

Beror väl lite på vart det ligger? Det mesta i Sthlm är rätt dyrt, speciellt om det ligger nära stan/kommunikationer. Om du försöker pressa ner hyran väljer de troligen en annan då det oftast är många som söker samma objekt.
Ang hyran så är det ju olika hur mkt man är beredd att lägga på boendet men många hyresbolag har som inkomstkrav att man har en stadigvarande bruttoinkomst som är tre gånger större än hyran. Det kanske är en riktlinje? Att hyran tar ca en tredjedel av din inkomst?
Personligen tycker jag att 12 000 låter lite dyrt men det är nog ungefär vad många betalar för en central etta eller en tvåa i närförort.
Jag tänker ungefär likadant som du, känns inte så värt att riskera att de väljer någon annan. Får ta en titt i första hand! :up:
 
Apropå nycklar, så hyresvärden ska inte behålla en nyckel för att kunna komma in om något behöver repareras?
Jag är hyresvärd och har nycklar till alla bostäder.
Det vanligast som de används till är att släppa in hyresgäster som har tappat bort eller glömt nyckeln på annan plats.
Naturligtvis så går jag aldrig in utan tillstånd, det är hemfridsbrott och totalförbjudet.
 
Mindre än en timme till Stockholm C.
Det handlar om stugor, de ligger sällan centralt.

Med pendel? Tåg? Är det smidigt att ta sig direkt med kommunalt färdmedel utan krångliga byten så borde du kunna höja! En timme är nog ändå ok för de flesta om det är typ dörr till dörr. Blir det byten, olika typer av färdmedel, osynkade byten eller oregelbunden trafik osv blir det genast mindre attraktivt tänker jag

Jag hade gärna bott i ett torp/stuga i skogen om jag kunde ta mig smidigt in till stan (yes lite av en utopi kanske men 🤪)
 
12 000:- för 38m2?!? :eek: Låter vansinnigt dyrt! Jag kommer att betala ca 9000:- med både lån och avgift till föreningen för min nya lägenhet (85m2) som ligger 3 km från Göteborgs stadskärna.

Är det verkligen en summa du är beredd att lägga varje månad?

Det är ett ganska normalt ”Stockholmspris” i andra hand... De flesta som hyrt ut ettor i mitt hus har legat kring det eller lite över det. Och då är ettorna mindre än 38kvm.

(Och nej jag hade personligen inte velat betala det men många har inget val om de inte stått typ 50 år i bostadskön. Många har också svårt att få lånelöfte eller saknar tillräcklig kontantinsats).
 
12 000:- för 38m2?!? :eek: Låter vansinnigt dyrt! Jag kommer att betala ca 9000:- med både lån och avgift till föreningen för min nya lägenhet (85m2) som ligger 3 km från Göteborgs stadskärna.

Är det verkligen en summa du är beredd att lägga varje månad?
Är det verkligen första gången du hör talas om att andrahandskontrakt även på små lägenheter i exvis Stockholm är dyrare än egen bostadsrätt med lån och räntor?
 
Är det verkligen första gången du hör talas om att andrahandskontrakt även på små lägenheter i exvis Stockholm är dyrare än egen bostadsrätt med lån och räntor?
Jag hade inte reagerat om det hade varit en lägenhet i stan men det här var ju en gäststuga som jag antar hör till en villa? Jag kan inte Stockholms villaområden tillräckligt väl men en gäststuga som inte ens har tv/internet för 12' i månaden känns ju rätt överprisad?
 
Jag hade inte reagerat om det hade varit en lägenhet i stan men det här var ju en gäststuga som jag antar hör till en villa? Jag kan inte Stockholms villaområden tillräckligt väl men en gäststuga som inte ens har tv/internet för 12' i månaden känns ju rätt överprisad?
Nu skrev du ingenting om stuga utan jämförde kvadratmetrarna och priset med din bostadsrätt i någon inte särskilt central del av Göteborg och ifrågasatte om TS verkligen ville betala så mycket. Alla har inte möjlighet att köpa bostadsrätt som sitt första egna boende som TS berättade om i tråden.
 
Nu skrev du ingenting om stuga utan jämförde kvadratmetrarna och priset med din bostadsrätt i någon inte särskilt central del av Göteborg och ifrågasatte om TS verkligen ville betala så mycket. Alla har inte möjlighet att köpa bostadsrätt som sitt första egna boende som TS berättade om i tråden.
Fast enligt TS är ju inte jag den enda som reagerat på priset, hon skriver ju själv att det är ett par personer som också påpekat att hyran är hög.
 
Fast enligt TS är ju inte jag den enda som reagerat på priset, hon skriver ju själv att det är ett par personer som också påpekat att hyran är hög.
Vi vet ju inte vad de har för bakgrund heller ;)
Jag är iaf inte förvånad över priset men då har jag bott i andrahand några omgångar i olika städer också.
 
12 000:- för 38m2?!? :eek: Låter vansinnigt dyrt! Jag kommer att betala ca 9000:- med både lån och avgift till föreningen för min nya lägenhet (85m2) som ligger 3 km från Göteborgs stadskärna.

Är det verkligen en summa du är beredd att lägga varje månad?
Jag har såna omständigheter kring detta att jag kommer få stöd med drygt 5000 per månad, så möjligheten har jag.
Är man tvungen så är man .. 🤷‍♀️
 
Det är ett ganska normalt ”Stockholmspris” i andra hand... De flesta som hyrt ut ettor i mitt hus har legat kring det eller lite över det. Och då är ettorna mindre än 38kvm.

(Och nej jag hade personligen inte velat betala det men många har inget val om de inte stått typ 50 år i bostadskön. Många har också svårt att få lånelöfte eller saknar tillräcklig kontantinsats).
Men du bor ju också väldigt centralt :D
 
Med pendel? Tåg? Är det smidigt att ta sig direkt med kommunalt färdmedel utan krångliga byten så borde du kunna höja! En
Med tåg plus bil till tåget.
Pendeln tar längre tid men bara 10min till Arlanda.
Man måste ha bil, annars så fungerar det inte.
I gengäld så har man parkeringsplats.
Villorna i området är dyra.
Det finns diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare och braskamin.
Jag skall höja hyran nästa gång det blir ledigt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 495
Senast: Queen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 311
Senast: Habina
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 998
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp