Att tänka på kontraktsskrivning hus

Derivata

Trådstartare
Säljarna har accepterad vårt bud, så nu på lördag ska vi skriva kontrakt :d

Vad bör vi tänka på vid kontraktsskrivandet?

Vi kommer att skriva in förbehåll då vi ska besiktiga huset nästa vecka. Men hur stort fel är egentligen nog väsentligt för att bryta köpekontraktet?

Andra tips vid husköp? Jag har aldrig varit så skräckslaget glad någon gång tidigare...

Sv: Att tänka på kontraktsskrivning hus

När vi köpte hus nr 1 hade vi rätt att bryta kontraktet inom 14 dagar (besiktade också med sådan klausul). Vi fick bryta kontraktet skriftligt och behövde inte ha någon ursäkt, alltså inget behöver komma vid besiktningen som är av vikt vi hade rätt att ångra oss om vi ville. 14 dagar efter besiktning skulle handpenning vara inbetald = godkänt köpet :)

Nu visade sig huset ha fuktskador och säljarna gav budet att dom sänker priset med 15.000 kr eller vi delade självrisken (12.000 kr delat på två). Vi valde det senare. Sen tillkom kostnad för nytt porslin som inte försäkringen täckte såklart + kostnad för ny golvbrunn i badrummet. Hela kalaset slutade på ca 25.000 kr för oss (självrisk, porslin, möbler, golvbrunn 4500 kr, osv) :) och i kontraktet skrev vi in att allt skulle vara klart till tillträdesdagen så vi slapp vara utan badrum, det fick säljarna stå ut med :angel:

När vi köpte hus nr 2 (i en mindre ort) besiktade vi före kontraktskrivandet.... :)

Tips - se till att att ha pengar till allt oförutsett som alltid inträffar.

En husägares lyckligaste 2 dagar är dagen huset köps och dagen då huset säljs.

Tänk på att besiktningen inte täcker allt. Vattenkvalité får man kolla själv samt ev. provtryckning av skorsten.

Vi valde att få huset besiktigat av Anticimex då de hade en husförsäkring där det ingick ersättning om man drabbades av hussvamp (som vanliga villaförsäkringar inte täcker).

Är det ingen mäklare inblandad? Den vi hade var till stor hjälp även för oss som köpare (han sålde dessutom vår BR).

Så om husägaren hamnar i trubbel och fogden tar huset så är säljaren lycklig menar du?

Det verkar som om du vill avråda folk från att köpa hus. Nästan så jag undrar varför du inte bor i hyresrätt.

Kontraktet skrevs i går. Det var helt ok, hela uppgörelsen kändes väldigt resonabel.

På onsdag är det beskitning som gäller och sedan får vi hoppas att allt är ok eller få ta en ny diskussion. :D

Kom gärna med fler tips i husköp!

Så om husägaren hamnar i trubbel och fogden tar huset så är säljaren lycklig menar du?

Men då så är ju inte huset sålt utan förlorat - och det är en helt annan sak.

När det sälj på normalt vis så har man ofta gjort en ganska så bra vinst på det.
Och det är ju något att vara glad för.
Samt att man blivit av med ett problem - huset.

Det verkar som om du vill avråda folk från att köpa hus.
Det är inget nästan med det.
Utan jag tycker att man skall veta vad man ger sig in på.
Huset tar lätt över och bestämmer både vad man skall använda sin tid och sina pengar till.

Nästan så jag undrar varför du inte bor i hyresrätt.
Det är en ekonomisk fråga.
Och praktisk.

Det skulle kosta mig mer än dubbelt så mycket att ha samma boendeyta som hyresrätt mot vad det gör nu.
Och då så har jag stall och bete på köpet - gratis så att säga.

Och rent praktiskt så skulle det inte fungera med allt buller som vi genererar.
Eller med all övrig plats som vi behöver.

Men visst vore det skönt - det medger jag.

Så det krassa svaret på den frågan är - jag har inte råd.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 417
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 595
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 800
Senast: cewe
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka