Att ta valpar på dvärghundar????

D

Dextrosol

Undrar om det finns någon "smärtgräns" när det gäller vikt av tikar som skall ha valpar?? Har en väninna med en väldigt liten dvärgtik som hon tänkt ta valpar på, tror den väger 1,5 kg.

Vidare undrar jag om man inte skall vänta lite längre än till andra löpet av så små hundar??

Rätta mig om jag har fel!!

Sv: Att ta valpar på dvärghundar????

Alltså jag fattar inte... om hunden ska väga 1,5 kg vid vuxen ålder är det klart man kan ta valpar. Hur kommer det annars nya :confused: Men om den väger för lite för sin ras och kan få svårighet att bära valpar så är ju det inte bra... Eller om hanen som hon ska paras med är av en annan större ras och hon kan få problem av det så är väl det inte bra... Du får kanske precisera ras mm om du vill ha ngt vettigt svar.

Jag tycker inte att man ska avla överhuvudtaget såvida man inte är uppfödare. Har man inte koll på exteriören och alla linjer i stamtavlan samt lynnet osv. ska man låta bli att ta valpar såvida man inte kontaktar en kunnig som kan hjälpa till.
Jag antar att din vän inte är uppfödare, (då du antagligen inte skulle ställt frågan i sådana fall), och det är denna typ av avel som gör att man får hundar som får problem både med det ena och det andra. :crazy:

Undrar om det finns någon "smärtgräns" när det gäller vikt av tikar som skall ha valpar?? Har en väninna med en väldigt liten dvärgtik som hon tänkt ta valpar på, tror den väger 1,5 kg.

Vidare undrar jag om man inte skall vänta lite längre än till andra löpet av så små hundar??

Rätta mig om jag har fel!!

Även hamstrar får ungar, så vikten i sig är inte det mest intressanta, utan hur linjerna ser ut bakåt. Har släkten fått för rasen stora eller små valpar? Generellt sett får dvärghundarna stora valpar i förhållande till vuxenstorlek, så det är definitivt något att ta fasta på hur mor, mormor, mormorsmor etc. klarat sina valpningar. Speciellt om tiken är extra liten för sin ras.

Personligen tycker jag att man inte ska ha så bråttom att ta första kullen på en tik. Jag vill gärna att hon ska ha passerat 2 årsdagen med god marginal. Jag vill att tiken ska vara psykiskt mogen uppgiften.

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 278
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 701
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 267
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 059
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023