Att ta ut en equiterapeut

S

Skuggabaldur

Hej!

Undrar vad ni har för erfarenhet av ovanstående.
Min häst är antagligen stel i länd/korsryggen (har lätt för att bli passtaktig i tölten, gillar inte när man spänner gjorden m.m.)
Har aldrig haft ute någon sådan innan och har lite funderingar. Kan de upptäcka något riktigt farligt? (Hästen är hur pigg och fin som helst, går bättre och bättre i gångarterna och så.) Om det skulle vara något med ryggen, är det lätt att behandla osv?
Är ju inte roligt att ta ut någon till en - vad det verkar - frisk och fin häst och så slutar det med att man måste till klinik och en massa annat. Självklart ska jag försöka få tag på någon ändå, men man blir så orolig...:crazy:
Och de kan väl inte "orsaka" nån skada på hästen? Antar att jag är löjlig, de flesta är säkert jätteduktiga, men ändå!
Berätta allt ni vet! Och just det ja, vad kan priset tänkas ligga på? Det är väl väldigt olika, men vad har ni fått betala?

Sv: Att ta ut en equiterapeut

Nu hinner jag dessvärre inte med nått långt svar, måste inväg men kan berätta lite:
Jag tänkte precis som du, men jag märkte att jag behövde ta ut en Et,för "något" var det. Var livrädd att hon skulle hitta nått som var fel med mera, så det skulle bli klinik och sen vara kört.
Och ja, hon hittade massa saker, småspänningar, snedhet med mera. Men inget "farligt" som inte hon kunde åtgärda. Hon som jag tog ut var superduktig och berättade allt hon gjorde, varför och varför hans kropp blivit som den var mm. Så jag behövd aldrig vara orolig på det sättet.
Fick betala runt 800 tror jag. Hon var här 3-4 timmar första gången, och de andra gångerna 3 timmar. Tyvärr fick vi avbryta behandlingen då han fick bronkit hastigt och lustigt. Men har bokat ny tid snart, men antagligen måste jag avboka den med då han nu istället dragit på sig en senskada. :crazy:

Men jag tycker du ska ringa och prata med ET och sen när h*n är hos dig, FRÅGA om h*n inte berättar. Jag tror inte du behöver vara orolig.

Ursäkta jätterörigt och luddigt inlägg som kanske inte egentligen gav dig något, men fråga om det är något. Måse rusa.

Tack, skönt att höra från någon som känt likadant innan och det slutat bra! Valde du en från svenska equiterapeutförbundet eller? Om de kommer därifrån är det en garanti för att de är seriösa så att säga?

Jag vet faktisk inte om hon är med där, hon är "känd" här i krokarna, alla vet vem hon är och alla tycker jättebra om henne så jag kollade aldrig upp det. Men jag antar och tror hon är med där. Jag tror också att är man med där ska man väl vara utbildad och seriös.

Jag har en som har åratals erfarenhet och är himla duktig. Mitt sto svarade så bra på behandlingen att jag aldrig kommer släppa honom. Haha. :D
Min pålla har dragits med spänningar i länden efter en omkullridning och behöver massage och nån som släpper på spänningarna.
Första gången jag tog ut en ET var efter omkullridningen, jag tyckte pållan gick snett och höll på och sköt ut rumpan åt vänster hela tiden, hade problem med höger galopp och var himla kort i vänster sidan.

Min ponny började stanna vid hoppningen och jag kännde att det inte var tjurighet utan att det var något fel. men vetrinären hittade inget fel och sa att dom inte kunde göra nått. men vi slutade att hoppa och min magkänsla var att de fanns något fel. vi tog ut en Et och han sa att han troligen fått en spark på bakknät och borde behandlas. men vet ville inget göra,för enligt dom var det inget fel.. så vi ultraljudade honom och DÅ flera månader senare visade det ju sig att det var nått, inte mkt men iaf så dom kunde ge honom behandling. Nu är pojken helt bra! :) har bara bra saker att säga alltså!

hoppas ni kan läsa vad jag skrivit..

Tack alla för svaren! Känner mig lugnare nu!

Det verkar vara klassisk med kors och bäckenproblem bland islänningar fast de vissar tyvärr inget fören det gått långt. Mitt blivande sto gick i verksamhet och började helt plötsligt att tappa baken i bla nedförsbackar. Vet inte hur många vändor ägarna var till strömsholm utan att de hittade vad som var fel. Hon T-märktes (det misslyckades dock för hon har inte ett enda vitt hår) och betäcktes till sommaren.

Började pyssla lite med henne förra hösten för att hon skulle röra på sig lite och verkade ha tråkigt. Kändes som det var något i ryggen och passade på när en kiropraktor var till stallet. Döm av våran förvåning att redan efter en behandling så tappade hon inte baken längre och kiropraltorn trodde hon skulle bli helt bra. Skodde och började rida lite i ca 1,5 månad innan hon ställdes av inför fölningen. Hon töltade även på slutet :bump: .

Så när hennes föl är avvant så blir hon min! Kan knappt fatta att jag som sjukpensionär har fått möjlighet att köpa mig en isläninng. Men det är tack vare hennes underbara ägare :banana:

Men hur lyckas man att få en häst T-märkt utan orsak? Inget ont mot dig eller ägaren nu, jag blir bara mycket förvånad över att försäkringsbolaget går med på det utan en diagnos?:confused:
Sen är problemet i sig inte ovanligt, dock är det mer ovanligt att ägarna först tar veterinär och sen kiropraktor mestadels blir det tvärtom.

Tydligen är det inte ovanligt bland islänningar att de är väldigt svåra att få fram en korrekt diagnos på. En veterinär berättade att de fått in en med lätt hälta som de tänkte att de tar en röntgen plåt på ena kotan för säkerhetsskull. Det visade att den hade en rejäl spricka strax ovanför. Skulle varit travarna man pysslade med förut och de är ju ändå ganska tåliga.

Det måste stå orsak föt T märka och efter ett år av undersökningar så tröttnade väl försäkringsbolaget. Har för mig att de skrev spatt.

En sak är lite läskigt är vissa har en övertro på sin tex ET och hästen får gå och ha ont. Självklart får en vet gå igenom hästen först om den inte är någon lättare stelhet osv.

Kollar runt om det finns någon bra ET som har vägarna förbi eller bor inom åkavstånd. Har en kiropraktor (använder även akupunktur och laser och samarbetar med en vetklinik) som ofta har vägarna förbi med vad jag har förstått går en ET igenom mer.

Pris, liksom kvalité, kan variera oerhört mycket bland alla slags alternativbehandlare tycker jag det verkar som. Själv skulle jag helst ta en veterinär först om jag misstänkte fel.

Vi har en superduktig alternativare som hade mycket goda referenser då vi först anlitade honom och efter nåt års besök så är vi fortfarande väldigt nöjda.

Jag har haft ut 2 olika ET till min häst. En tjej som är känd här på Buke :angel: som var klart bäst.. en OTROLIG skillnad på hästen, samt en välrenomerad kille i trakten som också är bra, men inte i nivå som "Buketjejjen" (som jag f.ö hoppas har tid att behandla en gång i år...)

Jag har bara bra att säga om ET och dess behandlingar, eller så har jag bara haft en j_la tur att få tag i bra personer! :bow:

Jag har haft en ET ute till min hingst som gick igenom hela honom =) Hon var superbra och henne vart jag rekomenderad av en kompis som haft henne tidigare.
Hon tog 700 kr.

Nu är jag här igen och frågar efter begrepp. Vad betyder T-märkt?

Tex om en häst fått spatt och den inte räknas med att hålla för ridning. Då kan man välja (om man inte låter den somna in) att T-märka och får det den är försäkrad för minus 10.000kr av försäkringsbolaget.

Då får hästen om man ska hård dra det varken vara i träning eller tävla. De frysmärks för säkerhetsskull så ingen kan sälja den vidare som frisk.

Tex om en häst fått spatt och den inte räknas med att hålla för ridning. Då kan man välja (om man inte låter den somna in) att T-märka och får det den är försäkrad för minus 10.000kr av försäkringsbolaget.

Då får hästen om man ska hård dra det varken vara i träning eller tävla. De frysmärks för säkerhetsskull så ingen kan sälja den vidare som frisk.

MAn tackar och är lite klokare igen.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 787
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 642
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 420
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka