Att ta på/röra vid någon

Sv: Att ta på/röra vid någon

Jag gillar beröring, så länge det inte är någon helt främmande person eller någon jag tycker är obehaglig. Blir glad när jag får kramar, det känns liksom snällt. Men jag är försiktig med att beröra andra för jag tror att folk tycker jag är äcklig :crazy:
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

<snip>
Men från detta till att ta på människor är steget för mig stort. Kanske är det så för att jag inte gillar beröring själv?

Med storsta sannorlikhet ar det darfor. En taktil person tar i andra for att det gor att det kanns battre ... medan du da tydligen foredrar att klicka med pennan, gunga med foten, eller vad du kan tankas hitta pa darfor att du lart dig (antingen medvetet eller genom trauma) att beroring inte alltid ar bra.

Ja åh vad det är störigt. Det måste kommenteras, förstoras upp och göras en grej av. Som om det vore en stor del av min person, att jag undanber mig kramar i parti och minut. Blir folk nervösa av att inte få kramas? Eller varför kan de inte nöja sig med att hälsa verbalt?

Precis som de som inte vill kramas kommenterar en som kramas hela tiden. Vi ar alla olika och har ibland svart att se den andra sidan av myntet.

Nar jag bodde i Sverige fick man inte kramas hur som helst. Det var nagot vi alla fick lara oss och sedermera vara barn. De riktigt "kramiga" barnen fick man tala om att andra kanske inte gillade att kramas sa mycket och forsoka lara/visa dem alternativa halsnings metoder. Det verkar som om manga av de sparrarna har forsvunnit och att manga darfor har svarare att lasa "personligt utrymme" runt andra manniskor och inte lart sig se (eller att beharska sin innre oemotstandliga lust) att krama alla de moter.
 
Senast ändrad:
Sv: Att ta på/röra vid någon

Om du vander pa situationen kanske du forstar battre. En taktil (:p) person mar ofta lika daligt av att inte kunna vidrora den de pratar med som du som inte vill bli vidrord. Det ar helt enkelt bara tva sidor av ett mynt. Det innebar inte att jag tycker att andra har ratt att vidrora nagon som inte vill ... men det kanske blir lattare att forsta varfor vissa helt enkelt inte forstar att de inte ska rora folk hur som helst ... precis som du inte kan forsta hur nagon kan ha en kansla av att masta vidrora hela tiden.

Jag förstår absolut att människor kan ha en önskan att röra vid någon (eller göra något annat med något som tillhör någon annan) men det jag undrar är varför man tar sig sådana friheter? Om man nu hemskt gärna vill göra något så frågar man väl först? Oavsett hur gärna man vill göra något så gör man det ju inte bara. Jag tar ju inte grannens motorcykel och drar en sväng bara för att jag så hemskt gärna vill det utan jag frågar ju självklart först.
Jag tror inte en endaste sekund på att den som inte får röra mig mår lika dåligt av det som jag skulle må om den rörde vid mig mot min vilja. Det finns en anledning till att vi har reglerat i lag att man inte får ta på andra människor hur som helst. Man kränker en människas integritet om man tar på hen utan tillåtelse. Det är ingen som blir kränkt av att inte få ta på någon.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Kl.

Phu, jag trodde jag var rätt ensam om att inte vilja kramas i tid och otid, men tydligen känner fler som jag. Jag minns en gång när jag var liten och fick en kram av pappa att jag redan då inte ville bli kramad. Annars kramades vi aldrig hemma och bland mina kompisar under skoltiden kramades det inte heller.

Sen när man blev äldre verkade det som om det plötsligt skulle höra till att kramas med folk när man sågs. Det kändes väldigt märkligt. Jag kan i en del lägen stå ut med en kram men mer är det inte. Åtminstone inte så länge man inte har något förhållande med den man kramar. Då blir det en annan sak. Människor som bara är på och ska kramas är jag väldigt obekväm med. Vet jag om att de brukar kramas kan jag försöka hålla handväskan eller något annat i famnen som en slags barriär.

Jag är inte så jättekramig med djur heller och har inte heller för vana att pussa djur. Däremot tycker jag om att stå och lukta på en hästhals eller mule, eller att mjukt stå och smeka en häst som somnat med huvudet i min famn. Vissa andra djur kan jag också kela med men det är mer en individfråga om jag vill göra det.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

*kl*

Jag är inte uppvuxen i någon direkt "fysisk" familj och har haft ganska svårt med att kramas i tid och otid, men har nu med tiden börjat lära mig det. Det är okej beroende på vad man har för relation till personen. Tycker det känns konstigt att krama någon kollega/anställd på jobbet om man inte har en närmare relation till exempel och undviker helst det. Sen beror det på hur man tar på någon. Personer jag gillar kan jag vara fysisk med att ta på armen, axeln eller vad det nu kan vara, men då ska man ha en sån typ av relation eller att man klickar på ett visst sätt för att det ska kännas naturligt, då tänker jag inte på att jag gör det. Men om mer obekanta människor gör så, tycker jag det är ganska obehagligt. Kan även tycka att viss beröring mellan vissa vänner känns direkt olämplig, har en nära vän som jag blir illa till mods när han rör mig annat än hälsningskramar, trots att det är en väldigt bra och nära vän.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Jag har en tjej i klassen som ofta lägger sin hand på min arm när hon umgås med mig! Jag blev totalt chockad dem första gångerna, men jag låter henne göra det, för det är väl så som hon är. Men jag är inte alls van vid det!
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Jag brukar normal inte spontant ta på folk om jag inte känner dem väl eller är på gosigt humör, men har inget emot om andra rör vid mig. Det har förändrats de senaste åren, upp till jag var 20 tyckte jag det var VÄLDIGT obehagligt med fysisk kontakt, som jag tror beror på att jag hade mycket negativa känslor inför min kropp. Nu när jag är äldre (är 28 nu) märker jag att ju bättre jag tycker om mig själv desto mer tycker jag det är trivsamt med fysisk kontakt :)

Jag känner igen mig jättemycket i din beskrivning! Jag tycker som du inte att man ska hålla på och ta så mycket på människor man inte känner och om de gör det på mig kan det kännas lite kletigt.

Jag brukar också visa att jag tycker om någon med lite fysiskt beröring ibland. Har också jobbat mycket med ögonkontakten, kommer ihåg att när jag gick i gymnasiet för en sådär 15 år sedan så var det ganska jobbigt med att hålla ögonkontakt. Nu har jag förändrat mig själv väldigt mycket och ögonkontakten är ett otroligt kraftigt redskap som ger en extra dimension av kommunikation och mer närvaro. Tycker det är häftigt när man träffar någon som är väldigt bra på detta och det kanske till och med finns en attraktion.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

<snip>men det jag undrar är varför man tar sig sådana friheter?[/B]

Darfor att de inte gor det medvetet. Det ar lika instinktivt som ditt steg tillbaka om nagon kommer for nara ditt personliga 'space'. Om ingen talar om for dem att det ar obehagligt att till och med bli berord av att nagon lagger handen pa armen fa forstar de inte nodvandigtvis det. En tactil person skulle kunna fraga med samma ton av "bafflement" hur nagon kan tycka att det ar obehagligt och tycker alltsa inte att det ar att "ta sig friheter".

<snip>
Jag tror inte en endaste sekund på att den som inte får röra mig mår lika dåligt av det som jag skulle må om den rörde vid mig mot min vilja. Det finns en anledning till att vi har reglerat i lag att man inte får ta på andra människor hur som helst. Man kränker en människas integritet om man tar på hen utan tillåtelse. Det är ingen som blir kränkt av att inte få ta på någon.

Naturligtvis kan en felaktig beroring, eller en beroring pa en person som har upplevt nagot mycket negativt i samband med beroring, kannas mycket varre an att behova kontrolera sina impulser. Det ar det ingen som har sagt nagot om. Vad jag forsoker saga ar bara att det inte handlar om en overlagd handling.
Att inte stracka ut handen for att rora en person kan val kanske liknas vid att lara sig att inte gora den dar automatiska rorelsen som sitter i ryggmargen. Som nar jag startar dieseln och maste vanta pa att spiralen slocknar ... och sitter med nyckeln i tandningen hur lange som helst pa den andra bilen innan jag kommer pa att det ar ju bara att vrida om den dar.:p
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Jag förstår absolut att människor kan ha en önskan att röra vid någon (eller göra något annat med något som tillhör någon annan) men det jag undrar är varför man tar sig sådana friheter? Om man nu hemskt gärna vill göra något så frågar man väl först? Oavsett hur gärna man vill göra något så gör man det ju inte bara. Jag tar ju inte grannens motorcykel och drar en sväng bara för att jag så hemskt gärna vill det utan jag frågar ju självklart först.
Jag tror inte en endaste sekund på att den som inte får röra mig mår lika dåligt av det som jag skulle må om den rörde vid mig mot min vilja. Det finns en anledning till att vi har reglerat i lag att man inte får ta på andra människor hur som helst. Man kränker en människas integritet om man tar på hen utan tillåtelse. Det är ingen som blir kränkt av att inte få ta på någon.

:bow::bow::bow:

SÅ bra skrivet! De sista meningarna är klockrena. Jag tror inte att den som inte tillåts vara taktil kan få ett ångestanfall av att avstå. Det kan ju aldrig bli en kränkning av det personliga utrymmet att inte få ta på en annan människa.
Motsatsen finns, det vet jag allt för väl.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

kl.

Kom på en sak till. Jag uppskattar inte heller att bli kallad för "älskling" eller "darling" vilket två personer i min omgivning gör. Jag vet ju att det bara är sagt i all vänskaplighet (och de säger det till alla de gillar eller bryr sig om, både män och kvinnor) men det känns ändå en aning kladdigt.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Kl
Andra får kramas hur mycket dom vill vad mig anbelangar men om jag väljer att inte kramas ska det kommenteras som om att jag är avvikande OCH därigenom mindre empatisk och det grimaseras bakom min rygg.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Tycker inte heller om att kramas, pussas osv med kompisar/familj. Som tur är så är de flesta av mina vänner likadana, trots att det är nära vänner som jag känt i över 20 år så kramas vi väl i stort sätt endast vid särskilda anledningar. Typ när någon dött...

Men har några vänner som vill kramas när man ses och säger hejdå, särskilt mina engelska vänner vill göra det. Då blir jag lite stel. :p

Jag finner mig ju i det för att inte vara ohyfsad men jag gillar eg inte ens att min familj kramar mig. De enda jag tycker om att kramas med är hästarna och katterna haha.

Avskyr att folk står nära mig också. Har berättats för mig att det beror på att jag har en aura som går långt ut från kroppen, därför är gränsen för vad som är för nära mkt lägre än hos många andra. Jag behöver lite mer space runt mig för att inte känna mig trängd.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Jag är helt okej med att vissa är fysiska med mig, dock långt ifrån alla. Mina barn kramar och pussar jag hela tiden, de är uppväxta med det och är väldigt gosiga mot mig också men samtidigt har jag lärt de att de får säga ifrån, till alla. Ingen ska ta på dem om de inte vill. Har en vän som är väldigt fysisk och det tog ett tag innan jag vande mig men nu gör det mig ingenting.

Jag tycker det märks när vissa bara gör det helt naturligt och då gör det mig mindre. Vissa känns dock lite "slajmiga" och då går/ryggar jag undan. Djuren, sambon och syskonbarnen gosar jag också gärna med och kramar både familj och vänner. Kollegor ska det mycket till innan jag rör, då ska det vara att jag räknar de som vänner och ger hej och hejdåkramar. Vet inte hur jag skulle reagera om någon främling rörde vid mig, skulle nog bero på situationen.

Själv är jag bara naturligt fysisk mot min familj och så kramarna jag ger vänner och lite närmare bekanta som jag ser sällan.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Jag tycker inte att beröring av andra människor, som man inte känner, men har kontakt med ändå, är något som är positivt. Just eftersom man ju inte har en relation till dem. En vän har man ju en relation till, men inte en kollega på samma vis eller klasskamrat.

Jag brukar inte säga något trots att jagi nte vill att folk tar på mig och stel är jag även mot de som får ta på mig och krama mig, jag är inte "van", blir nog aldrig det :D
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

När jag var barn/tonåring avskydde jag verkligen att bli kramad eller berörd på ett sätt som fick mig att se en hand på en axel som ett mindre övergrepp nästan, kunde må dåligt över kontakten i timmar efteråt. Nu har jag dock gjort en 180-gradare och tycker kramar är supersweet från alla jag fått ett positivt intryck av :)! Och de flesta människor är ju goda och trevliga så därmed uppskattar jag även beröringen. Har inte märkt någon skillnad i förhållningssätt till andra beroende på om jag haft en partner eller ej.

Sen kan jag tycka att beröringar alltid skapar någon liten laddning, även mellan kompisar, om de inte är en del i informella kramar eller så. I vardagslivet är det oftast enklast att helt enkelt inte beröra för att inte skapa obehag. Därmed håller jag inne mina impulser :).
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Precis som de som inte vill kramas kommenterar en som kramas hela tiden. Vi ar alla olika och har ibland svart att se den andra sidan av myntet.

Jag känner inte igen att kramare blir kommenterade. Som Luff beskriver så upplever jag att det är jag som görs till avvikare. "Alla andra" kramas men vet om att med Trani gör man ett undantag för hon gillar inte kramar, typ "hon är lite konstig men vi låter henne hållas".

Håller helt med TinyWiny om att det handlar ju om kroppslig integritet. Jag kränker ingens kroppsliga integritet genom att hålla på min egen! Människor som oinbjudet tar på mig kliver däremot innanför min gräns utan att fråga, de bara antar att de är välkomna. Och när till exempel min chef kommer emot mig och bjuder till kram så försätts jag i en situation där det blir svårt att avböja, jag riskerar att ses som otrevlig som nekar till kramen som bjuds.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Jag gissar att ett av svaren på ursprungsfrågan, varför vissa människor rör andra, kan vara att beröring är ett grundläggande mänskligt behov och att det för många inte kan tillgodoses inom familjekretsen helt enkelt eftersom denna saknas.

Även de som lever i ett ensamhushåll har väl ofta i alla fall någon lite närmre vän? Måste de få sin kroppskontakt hos bekanta (kursare, anställda etc)? Och jag kanske inte alls har lust att bjuda ut min kroppsliga integritet för att någon är ensam. Sex är också ett grundläggande behov men man behöver inte smygrunka i en buske för det liksom. ;)
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Nej alla har inte såna vänner som det kan ta i.

Jag har väldigt stort fysiskt behov av närhet. Det är lite jobbigt för samtidigt har jag tråkiga upplevelser i barndomen vilket gör att jag har ruskigt svårt för fysisk kontakt med många personer. Några få utvalda vill jag gärna ta i, helst helatiden, och jag skulle gärna pussa på dem väldigt mkt. Nu går inte något av dessa saker, så man får nöja sig med en klapp på axeln om inte personen visar att även det är för mkt :)
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Jag är ganska obekväm med beröring från bekanta, det är väll inte så att jag tycker det är direkt obehagligt jag vet bara inte hur jag ska hantera det riktigt. Så jag blir lite stel och tafatt.

Jag tror jag helt enkelt har dåligt koll på mina egna gränser och håller hellre folk en bit i från mig än släpper in dom.

Nu går jag på styrdans foxtrot väldigt mycket väldigt nära kontakt, går bra är ju en del av spelets regler så att säga. Bra träning för mig med ;).
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Den här tråden har fått mig att fundera, har nog inte tidigare tänkt på hur jag har reagerat på beröring från personer.

Jag har tidigare känt mig obekväm när personer jag inte har en närmare relation till vill ge mig en kram. Men de sista 10-15 åren har jag vant mig så att det känns rätt så naturligt. Jag accepterar det utan att fundera mera på det.
Krama/gosa med hunden/hästen har jag ju gjort och gillar, samt givetvis med min partner.

Jag har varit mycket på (vad ni ni kallar styr)dans både i ungdomen och även nu -och där har jag inte haft något emot att en främmande person håller om mig.
Helt OK att få/ge en kram om dansen har känts extra bra.

Märkligt egentligen, för de personerna kommer ju verkligen inpå ens personliga sfär....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp