Att ta på/röra vid någon

Sv: Att ta på/röra vid någon

Tja, för mig är det nog helt enkelt ett uttryck för att jag tycker om någon. Jag har inget behov att krama vem som helst och kan störa mig på det överdrivna kramandet som numera förekommer även i jobbsammanhang. Men jag klappar gärna någon som jag verkligen gillar på axeln. Tror dock inte att jag är särskilt extrem åt något håll.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Jag har fått en väldigt avslappnad inställning till beröring sedan jag började jobba med barn och dagligen blir kramad, hårpillad och pussad på av en mängd olika små människor :D
För mig signalerar beröring tillit och närhet, och jag tycker det är väldigt mysigt i typ alla situationer där det inte finns en uppenbar maktobalans eller är opassande på annat sätt (äldre/okända män t.ex :yuck:).

Jag är dock väldigt känslig för att andra människor kan tycka att kroppskontakt är obehagligt. Jag rör aldrig vid någon jag inte står väldigt nära och vet brukar uppskatta den typen av kontakt.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Vänner och släktingar kan jag krama när man ses/skiljs men annars vill jag inte bli rörd av folk, och jag kan nästan känna hur mycket det syns att jag ogillar det när folk tar sig friheter. Jag mår illa, blir arg inombords och känner mest för att klappa till personen. Sambon är den enda som får mer än en "hej, kul att se dig -kram", men jag får tom lägga band på mig när det gäller honom. Jag har mina anledningar men jobbar på det.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Jag har inget emot när vänner tar på en. Men... När det är främmande människor. För en tid sedan var jag på restaurang och servitrisen envisades med att lägga sin hand på ens axel, hand på ryggen etc. Några dagar senare var jag i en klädbutiker där ägaren som hjälpte mig att leta storlekar envisades med att göra samma sak. Så fort hon sa ngt la hon handen på mon axel och jag fick en smekning över ryggen. Jag antar att vissa bara har behov att ta på andra. Båda dessa kvinnor var väldigt trevliga så jag antar att de inte märkte hur jag reagerade.
Jag har funderat på det sen dess- dvs ska man säga till dom eller är det jag( och vissa andra) som är överkänsliga?
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Jag tycker INTE om att folk rör mig. Att ge en hej/hejdå kram och liknande kan jag gå med på, men jag tycker inte om att -vemsomhelst- ska röra mig -närsomhelst-. Speciellt inte när de följer efter och tar på mig trots att jag backar undan!! :wtf: :mad:

Det har t.o.m hänt att jag vräkt ut mig "ta inte på mig" när någon har tagit på mig. :o


Men alltig beror ju faktiskt på situation och person. Jag kan acceptera viss beröring, tycka viss beröring är okej och hata annan beröring.
Jag vill inte att äldre män ska ta på mig bara för att vi råkar jobba på samma ställe när jag är 100%igt avvisande mot dem.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

+ KL

vad anser ni som främmande människor? jag är en oerhört fysisk person och älskar att vidröra, i princip hur intimt som helst, människor jag älskar. Men att lägga handen på axeln, hålla hand osv gör jag med kollegor, klasskompisar, människor jag gillar överhuvudtaget, oavsett hur länge jag har känt dem (jag är medveten om att många är raka motsatsen till det här, men det är så naturligt för mig att impulserna blir så jäkla svåra att stoppa :/)
självklart hatar jag att ens vara i närheten av människor jag ogillar, men annars så är det där intima med att röra någon annan väldigt.... givande? för mig.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Jag blir helt galen på sådant, men jag säger helt enkelt ifrån direkt. "Jag tycker inte om när människor tar i mig."
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Jag är verkligen ingen kramig eller fysisk person, har gärna sambon och barnen nära men sedan räcker det.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Om någon varit så fysisk med mig hade jag förmodligen inte vågat säga ifrån, jag tycker det är jättejobbigt att medvetet visa för folk när jag inte tycker om något de gör, men jag hade reagerat väldigt starkt: Krupit ihop i kroppshållningen, dragit mig undan och blivit fåordig och nervös. Så länge jag upplever att personen ifråga uppfattar mina signaler och kan anpassa sig efter det, så okej, jag dör inte, men skulle det fortsätta kan jag helt enkelt avbryta samtalet och gå, och i framtiden undvika att ens prata med densamma.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Jag tycker kramandet har nått oanade ovälkomna höjder.
Jomenvisst kan jag ge en kram till någon men nu ska det kraaaaaamaaaaaas. Jäkla trams.
De som är mest hysteriska tycker jag bara försöker fylla på sin egen tank med fysisk närhet - och ofta är det utan någon som helst känsla för den som blir kramad. Men kramas är ju så jäkla fiiiint att göra med allt o alla.
Och det ska kommenteras -Luff gillar inte att kramas...Det gör jag visst det, med nära och kära och jag ger gärna en kram till någon för att förstärka glädje eller tröst.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Usch usch usch är vad jag tycker när folk ska ta på mig i tid och otid :crazy: Jag avskyr verkligen när folk som jag inte vill ha i min inre sfär rör vid mig och det har jag alltid gjort. Jag har svårt för att vara fysisk med vänner också och kramar inte till höger och vänster heller. Kramar jag någon så ska det finnas en anledning till det. Inte bara för att. Pussar gör jag inte alls om det inte är min sambo, mina barn eller mina djur. Jag har stor personlig sfär så jag sitter helst inte nära folk heller och jag tyckte inte om det faktum att vilt främmande människor skulle sitta nästan på en när jag åkte buss och tåg förr.

Däremot mina närmaste och mina djur är jag fysisk med. Min häst ber alltid om pussar så fort jag är i närheten och ber jag om en puss så slutar hon äta för att ge mig en oavsett vad hon har i krubban :love:

Nu har jag ju en sjukdom som gör att jag har väldigt ont överallt och det gör ju att jag ännu mindre vill att folk ska röra vid mig eftersom all beröring gör så ont. Numera tar jag inte ens i hand om jag kan undvika det på något sätt utan att verka oförskämd. Ska jag ge någon en kram så måste jag stålsätta mig för att klara smärtan och det utsätter jag mig inte för i onödan. Det spar jag till mina närmaste.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

+ KL

vad anser ni som främmande människor? jag är en oerhört fysisk person och älskar att vidröra, i princip hur intimt som helst, människor jag älskar. Men att lägga handen på axeln, hålla hand osv gör jag med kollegor, klasskompisar, människor jag gillar överhuvudtaget, oavsett hur länge jag har känt dem (jag är medveten om att många är raka motsatsen till det här, men det är så naturligt för mig att impulserna blir så jäkla svåra att stoppa :/)
självklart hatar jag att ens vara i närheten av människor jag ogillar, men annars så är det där intima med att röra någon annan väldigt.... givande? för mig.

För mig är det totalt otänkbart att någon som jag inte delar hem med skulle bete sig mot mig så som du beskriver. Om du hade gjort så mot mig så hade jag mått jättedåligt. Förhoppningsvis så hade jag sagt ifrån men risken är att jag hade gått hem och mått så fruktansvärt dåligt. Både för att jag hade känt mig kladdad på och för att jag inte stod upp för mig själv och sa ifrån. Jag hade en sådan kursledare en gång och det slutade med att jag i tårar sa ifrån att han inte skulle röra vid mig mer och jag inte i min vildaste fantasi kunde tänka mig att någon som inte var min älskare skulle ta i mig på det sättet. Han blev helt paff och förstod inte alls varför jag blev så upprörd.

Varför tar du dig sådana friheter? Andra ska ju inte behöva lida för att du har vissa behov eller hur. Du får helt enkelt träna på din impulskontroll för det är inte roligt att råka ut för sådana som dig. Lite känsla för sociala koder får man ju faktiskt ha. Nu vet jag inte hur du gör men de jag har träffat som har betett sig så har ju inte heller förstått när man har backat eller verkligen visat hur besvärad man blir av personens kladdanden utan bara flyttat sig närmare och fortsatt ta på en och det är verkligen inte okej.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Jag tycker kramandet har nått oanade ovälkomna höjder.
Jomenvisst kan jag ge en kram till någon men nu ska det kraaaaaamaaaaaas. Jäkla trams.
De som är mest hysteriska tycker jag bara försöker fylla på sin egen tank med fysisk närhet - och ofta är det utan någon som helst känsla för den som blir kramad. Men kramas är ju så jäkla fiiiint att göra med allt o alla.
Och det ska kommenteras -Luff gillar inte att kramas...Det gör jag visst det, med nära och kära och jag ger gärna en kram till någon för att förstärka glädje eller tröst.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

<snip>
Varför tar du dig sådana friheter? Andra ska ju inte behöva lida för att du har vissa behov eller hur. Du får helt enkelt träna på din impulskontroll för det är inte roligt att råka ut för sådana som dig. Lite känsla för sociala koder får man ju faktiskt ha. Nu vet jag inte hur du gör men de jag har träffat som har betett sig så har ju inte heller förstått när man har backat eller verkligen visat hur besvärad man blir av personens kladdanden utan bara flyttat sig närmare och fortsatt ta på en och det är verkligen inte okej.

Om du vander pa situationen kanske du forstar battre. En taktil (:p) person mar ofta lika daligt av att inte kunna vidrora den de pratar med som du som inte vill bli vidrord. Det ar helt enkelt bara tva sidor av ett mynt. Det innebar inte att jag tycker att andra har ratt att vidrora nagon som inte vill ... men det kanske blir lattare att forsta varfor vissa helt enkelt inte forstar att de inte ska rora folk hur som helst ... precis som du inte kan forsta hur nagon kan ha en kansla av att masta vidrora hela tiden.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

*kl*

uj... vissa manniskor kliiiiiar det i fingrarna att fa rora. Vissa vill jag inte peta pa med en pinne.

Vissa far absolut rora vid mig. Andra vill jag ha 3 meter bort...

De flest ar nog i "iiiiirk inte rora" kategorin, men sen finns det vissa manniskor som har nagot. Spelar ingen roll hur lite jag sett dom, kliar i fingrarna gor det anda. Sa ger jag valdigt sallan in for impulsen, aven om det kan resultera i att jag star och vager fram o tillbaka mellan fotterna... eller pillar med haret, eller pillar med nagot annat, korsar armarna, stoppar handerna i fickorna eller...

Jag ar ingen kelig person, alls. Inte ens med maken. Hundarna kan jag kela med... tycker tom i perioder det ar jobbigt att ha barn i knaet (ar man faster sa ar man, hejhej)

Vet inte vad det ar som gor skillnaden, varfor vissa manniskor nastan ar som en magnet och andra bara bleeeeeh...

f.o. ar jag en sandar som ror mig nar jag tanker. Inte kan sitta stilla, eller sitta normalt pa en stol. Nastan alltid nagon kroppsdel som ror sig, fingrar eller fotter eller ben eller...
 
Senast ändrad:
Sv: Att ta på/röra vid någon

Jag har en nära vän som är som du. Hon rör vid alla hon pratar med. Nära som nya bekantskaper. Det kan röra sig om en hand som läggs på armen eller axeln 1-2 sekunder, kramar när det inbjuds till det och med oss som är nära vänner så ligger vi ofta i varandras knän och pillar med håret osv när man snackar skit eller kollar på film. Jag personligen tycker att det är supermysigt.

Själv tar jag inte så mycket initiativ till fysisk kontakt men kommer ihåg att det inte alls var obehagligt utan bara trevligt när jag lärde känna henne. Generellt så gillar jag taktila människor. De flesta jag har träffat är "nära" på ett sådant naturligt sätt som gör att man är bekväm i närheten och det uppskattar jag.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Oj vad många vi är som inte gillar bekantas och kollegors beröring!

Som sagt, familjen och vännerna har jag inget emot, de respekterar att jag inte är en person man rör direkt, men vågar ändå krama mig ibland, som hej och hej då eller som tröst och liknande. De kan läsa av när det är ok så att säga. Jag har inget emot att de lägger handen på axeln eller tar min hand och liknande.

Jag har min space och inom den vill jag bestämma, vilket innebär att visst vill jag ha närhet, men kanske inte så mycket som andra och inte lika länge eller när som helst. Jag tycker inte ens om att kyssas, för det mesta, till min mans stora förtret :p Men å andra sidan, när jag kramade honom eller tillät honom krama mig så tog han det som en invit till att gå vidare. Det gjorde mig arg för jag ville ju inte det, bara ha en kram ju!:meh: Då blev ju en kram något jag undvek.

Tinywiny skrev det ordet jag tänker på: "kladda", för det är ju så det känns när andra ideligen rör vid mig. Men jag visste inte att vi var så många som kände likadant!
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

For nagon med en "kinetic" eller "tactile" fungerande hjarna ror man hela tiden pa kroppen och vill helst ta i det hjarnan ar upptagen med. Gar man pa museeum ar det SVART att inte ta i de speciellt vackra/spannande/interessanta foremalen man absolut inte far ta i. Ofta kan det kannas som om hjarnan startar med att personen ror pa sig. For en tactile person ar det vanligt att sitta och 'skaka/hoppa' med benet nar den pratar, eller sla med handen pa nagot medan personen soker ett ord. De med en "tactile/kinetic" inlarnings stil kommer battre i hag vad de pratat om/tittat pa om de far rora vid personen de pratar med eller atminstone vifta med hander och fotter i storsta allmanhet.:p

Darfor gillar vissa att rora vid folk mer an alla andra gor.;)

I en annan tråd för evigheter sedan fick jag lära mig att jag också är en taktil person. Jag måste göra något hela tiden. Jag rör vid saker, tex tavlan på väggen hos läkaren, jag kunde inte låta bli nästan, jag ritar blommor i blocket när jag lyssnar på föreläsningar och inte har något att skriva, jag kan sitta och knäppa med en penna eller trumma den mot blocket eller för all del helt enkelt snurra den i fingrarna ifall jag fått tillsägelser om att ge fan i det andra.

Jag är en lukta och röra person. Som barn luktade jag på allt, kände igen saker på lukten osv, men eftersom det verkar så skumt att göra som vuxen har jag nästan tränat bort det :o men jag pillar fortfarande på saker! Har en reflex med magnet som jag knäpper med (den har jag fått dödande blickar för :eek:), snurrar mina halsband (har en berlock som jag dessutom öppnar och stänger hela tiden), jag snurrar på telefonen, när jag är med mamma i affären går jag runt lite, jag har några cola-glas från McDonalds och de är så bra för där kan man följa texten och utbuktningarna på glaset med fingrarna, jag vandrar runt runt när jag väntar på något, om jag inte står och pratar med någon, då är jag ju upptagen med annat. I tåget när man inte kan sitta så står jag upp, ibland när jag är lite stressad, tex inför tentor eller liknande så kan jag gå runt runt där om det är plats, annars står jag och väger fram och tillbaka på kroppen. Ni som har barn som vaggat dem, dels i vagnen men också i famnen lite grann, ni vet vad jag menar? Det var helt underbart att ha bebis i vagn och kunna skylla på det...:D Jag kommer nämligen på mig själv när folk glor på mig.

Jag har tidigare tolkat det lite som stress, men det är det ju inte egentligen då jag gör det utan att vara stressad.:)


Men från detta till att ta på människor är steget för mig stort. Kanske är det så för att jag inte gillar beröring själv?
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Och det ska kommenteras -Luff gillar inte att kramas...
Ja åh vad det är störigt. Det måste kommenteras, förstoras upp och göras en grej av. Som om det vore en stor del av min person, att jag undanber mig kramar i parti och minut. Blir folk nervösa av att inte få kramas? Eller varför kan de inte nöja sig med att hälsa verbalt?
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

+ KL

vad anser ni som främmande människor? jag är en oerhört fysisk person och älskar att vidröra, i princip hur intimt som helst, människor jag älskar. Men att lägga handen på axeln, hålla hand osv gör jag med kollegor, klasskompisar, människor jag gillar överhuvudtaget, oavsett hur länge jag har känt dem (jag är medveten om att många är raka motsatsen till det här, men det är så naturligt för mig att impulserna blir så jäkla svåra att stoppa :/)
självklart hatar jag att ens vara i närheten av människor jag ogillar, men annars så är det där intima med att röra någon annan väldigt.... givande? för mig.

Jag har en nära vän som är som du. Hon rör vid alla hon pratar med. Nära som nya bekantskaper. Det kan röra sig om en hand som läggs på armen eller axeln 1-2 sekunder, kramar när det inbjuds till det och med oss som är nära vänner så ligger vi ofta i varandras knän och pillar med håret osv när man snackar skit eller kollar på film. Jag personligen tycker att det är supermysigt.

Själv tar jag inte så mycket initiativ till fysisk kontakt men kommer ihåg att det inte alls var obehagligt utan bara trevligt när jag lärde känna henne. Generellt så gillar jag taktila människor. De flesta jag har träffat är "nära" på ett sådant naturligt sätt som gör att man är bekväm i närheten och det uppskattar jag.

Jag är på den här linjen. I min ungdom var jag ganska blyg när det gällde beröring och fick väl i princip lära mig att lägga band på mig. Det ansågs inte önskvärt. När jag blev äldre och fick ett umgänge där det var ganska vanligt att man rörde varandra tog det ett tag för mig att vänja mig, men när jag väl gjort det tyckte jag om det. Jag gillar fysisk beröring helt enkelt. Dock betyder inte det att jag själv tar initiativ med främmande människor. Jag försöker väl läsa situationen.

Idag, när jag lever ensam sedan fem år, är personer som gärna rör andra människor något som oftast får mig på bra humör. Det finns ju ingen människa som enligt normen har en naturlig anledning att röra mig, så det kan gå lång tid mellan beröringarna. Något som jag finner jobbigt, men vad gör man? Tar massage ibland för att det behövs och att jag även får beröring. Det är väl ungefär det. Så när jag möter människor som gärna berör andra blir jag ofta glad.

Blir lite ledsen när jag ser vad jag tolkar som ganska kraftfulla reaktioner på folk som berör. Jag själv är som sagt oerhört noga med att läsa av folk så jag tar inte i andra människor om jag inte är helt säker på att de gillar det, vilket i princip innebär att de har tagit initiativet först. Men jag tänker att jag knappast är ensam om att vara enda människa i sitt hushåll i vårt land (Sverige har väl flest singelhushåll i världen?) och knappast heller den enda som saknar fysisk beröring.

Jag gissar att ett av svaren på ursprungsfrågan, varför vissa människor rör andra, kan vara att beröring är ett grundläggande mänskligt behov och att det för många inte kan tillgodoses inom familjekretsen helt enkelt eftersom denna saknas.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp