Att ta på/röra vid någon

Enya

Trådstartare
Varför är det så viktigt för vissa människor att ta på andra? Nu tänker jag på bekanta, kollegor och "okända". Att ett förälskat par rör vid varandra förstår jag ju och även vänner. Kollegor och folk i skolan när man pluggar osv, det är det jag undrar över. Hur vanlgt är det och varför gör man det? Jag har en arbetskamrat som ibland pussar mig på kinden, en i klassen som ofta tar på folk på axeln eller handen osv.

Hur är ni, sådana som rör vid andra eller sådana som inte gillar det? Jag har inget emot mänsklig fysisk kontakt men det ska vara på mina vilkor, när jag vill, av mycket få personer och inte i mängder. Ge mig space liksom

Djur däremot tycker jag om att ha näääära, som min hund som sover intill mig eller på mig på nätterna och katten som vill sitta i famnen i tid och otid. Mina barn får givetvis också vata nära mig :)

Men personen i skolan som jag inte riktigt kommer överrens med eller direkt gillar, nej det tycker inte jag om.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Jag rör ingen okänd mer än nödvändigt. Ett handslag är min gräns för kroppskontakt.

Mina barn och min man är jag väldigt fysisk med. Kramar, pussar, barnen sitter i knät eller uppkrupen hos mig i soffan.

Mina vänner får mer än gärna en kram när vi ses och säger hej då.
Alla i min släkt kramas när vi ses och sen en kram när vi skiljs åt. Så är det alltid. Räcker svärföräldrarna kommer förbi på en fika så får man en kram. Jag tar aldrig några initiativ utan det gör dom.

Varför?
Ja du, vissa ser nog kroppskontakten som en vänlig gest.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Usch, jag tycker det är jätteobehagligt. Jag förstår att folk bara vill vara vänliga om de lägger en hand på axeln eller liknande, men jag tycker inte om det.

Har en tjejkompis som är otroligt kelig av sig. Ska vi ut på krogen ska hon sitta och hålla om på tåget, hålla handen på vägen till krogen, och sitta i varandras knä och ta kort hela tiden och pussas på munnen när vi skiljs åt. Kollar vi på film vill hon ha gosedjur (!) en miljon filtar och helst ligga sked (nej, hon är inte lesbisk, bara väldigt girly girly ;)).

Folk är i olika behov av fysisk kontakt, så jag fräser inte ifrån när folk är fysiska med mig. Men visst har det hänt att jag har ryckt till om en kollega strukit mig på armen eller kramats bakifrån när man sitter vid datorn. Att man rycker till på det sättet brukar vara signal nog att man inte uppskattar det.

Jag blev lite mer avslappnad efter att ha bott på halvtid i Frankrike, dock.
 
Senast ändrad:
Sv: Att ta på/röra vid någon

Jag klarar inte av kroppskontakt över huvud taget. Blir illa till mods och mår dåligt om vänner/ytligt bekanta/främlingar/familj osv. tar i mig.
Min kille är den enda som jag känner mig bekväm att vara fysisk med. Då är jag som en jäkla bläckfisk.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Jag klarar inte av kroppskontakt över huvud taget. Blir illa till mods och mår dåligt om vänner/ytligt bekanta/främlingar/familj osv. tar i mig.
Min kille är den enda som jag känner mig bekväm att vara fysisk med. Då är jag som en jäkla bläckfisk.

I princip samma här. Jag kramar vänner jag inte sett på länge när vi ses och säger hejdå, samt är som "vem som helst" med pojkvän/ligg/ragg, men jag vill absolut inte ha kroppskontakt i övrigt eller med någon annan. Jag får då fruktansvärda obehagskänslor av att bli vidrörd, tycker det är obehagligt och jättejobbigt, och skulle aldrig kunna umgås med eller vara i närheten av någon med ett stort behov av fysisk kontakt.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Varför är det så viktigt för vissa människor att ta på andra?

Jag vet inte om det är så himla "viktigt" för folk, utan det är väl bara naturligt för en del? Männiksor är ju olika, vissa är pratsamma andra tysta, vissa gillar fysisk kontakt med vänner/bekanta och vissa ör det inte, tycker inte det är så underligt:)

Jag är nog varken eller när det gäller fysisk kontakt, jag har inget problem med att "folk" är lite fysiska men jag är inte en person själv som tar i andra utan anledning:p (En anledning kan då vara tex hej/hejdå till någon man inte ser så ofta, man vill komma förbi någon i ett begränsat utrymme etc).
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Usch, jag tycker det är jätteobehagligt. Jag förstår att folk bara vill vara vänliga om de lägger en hand på axeln eller liknande, men jag tycker inte om det.

Har en tjejkompis som är otroligt kelig av sig. Ska vi ut på krogen ska hon sitta och hålla om på tåget, hålla handen på vägen till krogen, och sitta i varandras knä och ta kort hela tiden och pussas på munnen när vi skiljs åt. Kollar vi på film vill hon ha gosedjur (!) en miljon filtar och helst ligga sked (nej, hon är inte lesbisk, bara väldigt girly girly ;)).

Folk är i olika behov av fysisk kontakt, så jag fräser inte ifrån när folk är fysiska med mig. Men visst har det hänt att jag har ryckt till om en kollega strukit mig på armen eller kramats bakifrån när man sitter vid datorn. Att man rycker till på det sättet brukar vara signal nog att man inte uppskattar det.

Jag blev lite mer avslappnad efter att ha bott på halvtid i Frankrike, dock.

Haha, har som tur var ingen vän som är sådär fysisk, det hade jag absolut tyckt känts jäkligt konstigt:p

Aldrig varit med om att en kollega typ kramas från ingenstans heller, det hade jag nog tyckt var ganska underligt!
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Jag har till och med svårt för att krama vänner, har inte tagit initiativ till att krama någon på minst 4 år!
Jag har helt enkelt inget behov av att ha kroppskontakt med en massa folk. Jag antar att kroppskontakt är
ganska laddat för mig. Inget man har med vem som helst. Även om det nu enbart må vara en hand på en axel.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Jag har svårt för beröring från personer som inte står mig nära. Typ arbetskamrater/kursare/bekanta som lägger en hand på axeln eller vill kramas när man ses (fast man sågs igår...). Jag ogillar särskilt det jag betraktar som överdrivet kramande, t ex när min chef vill krama mig som en hälsning. :yuck: Jag kramar min sambo och närstående som jag inte har sett på länge/kommer se på länge. Och såklart om jag ska trösta någon eller liknande. Allt utöver det känns bara konstlat. Jag brukar pliktskyldigt krama tillbaka men jag inbjuder aldrig till kram.

Det jag stör mig mest på är att många som är sådär fysiska mot allt och alla sällan är bra på att läsa andra i det avseendet. De ser helt enkelt inte att deras fysiska kontakt varken är välkommen eller uppskattad.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Ja jag tycker absolut att kroppskontakt är laddat. Om jag t ex sitter bredvid någon och har en konversation, och den personen (i dennes ögon som en del av konversationen) lägger en hand på min axel så rycker jag till och hela situationen rubbas för mig.

Men sedan kan jag gå hem på kvällen och ligga i en hög i soffan med ett par kompisar och titta på film. Allt handlar om min relation till personerna.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Jag har till och med svårt för att krama vänner, har inte tagit initiativ till att krama någon på minst 4 år!

Jag tycker "egentligen" också det är jobbigt och tar aldrig initiativ själv, det har väl mest blivit en "om de vill så OK, jag kan leva med det"-grej med de närmaste, eftersom jag är rädd för att såra. Lustigt egentligen eftersom mina föräldrar inte fått krama mig sedan jag var i femårsåldern, och det har jag tvärtom inga skuldkänslor för.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Jag kan bli oerhört besvärad av kroppskontakt med andra människor, och då i synnerhet personer som jag inte känner. Nära vänner är ok, men i annat fall vill jag ha ett ganska stort avstånd till andra människor.

När jag en gång var bjuden på fest hos ett par bekanta (hyfsat nära) en gång för många år sedan så hade de lagt sig till med att det skulle "kindpussas" varenda gång man skulle presenteras för övriga inbjudna. :nailbiting:
Jag tror faktiskt att jag dog en smula för varje gång jag presenterades för ngn, skitobehagligt var det! :crazy:

För mig är all onödig kroppskontakt med andra människor ett ofog, jag har inget som helst behov av att peta på ngn eller av att bli petad på...
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Jag brukar normal inte spontant ta på folk om jag inte känner dem väl eller är på gosigt humör, men har inget emot om andra rör vid mig. Det har förändrats de senaste åren, upp till jag var 20 tyckte jag det var VÄLDIGT obehagligt med fysisk kontakt, som jag tror beror på att jag hade mycket negativa känslor inför min kropp. Nu när jag är äldre (är 28 nu) märker jag att ju bättre jag tycker om mig själv desto mer tycker jag det är trivsamt med fysisk kontakt :)
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

For nagon med en "kinetic" eller "tactile" fungerande hjarna ror man hela tiden pa kroppen och vill helst ta i det hjarnan ar upptagen med. Gar man pa museeum ar det SVART att inte ta i de speciellt vackra/spannande/interessanta foremalen man absolut inte far ta i. Ofta kan det kannas som om hjarnan startar med att personen ror pa sig. For en tactile person ar det vanligt att sitta och 'skaka/hoppa' med benet nar den pratar, eller sla med handen pa nagot medan personen soker ett ord. De med en "tactile/kinetic" inlarnings stil kommer battre i hag vad de pratat om/tittat pa om de far rora vid personen de pratar med eller atminstone vifta med hander och fotter i storsta allmanhet.:p

Darfor gillar vissa att rora vid folk mer an alla andra gor.;)
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

For nagon med en "kinetic" eller "tactile" fungerande hjarna ror man hela tiden pa kroppen och vill helst ta i det hjarnan ar upptagen med. Gar man pa museeum ar det SVART att inte ta i de speciellt vackra/spannande/interessanta foremalen man absolut inte far ta i. Ofta kan det kannas som om hjarnan startar med att personen ror pa sig. For en tactile person ar det vanligt att sitta och 'skaka/hoppa' med benet nar den pratar, eller sla med handen pa nagot medan personen soker ett ord. De med en "tactile/kinetic" inlarnings stil kommer battre i hag vad de pratat om/tittat pa om de far rora vid personen de pratar med eller atminstone vifta med hander och fotter i storsta allmanhet.:p

Darfor gillar vissa att rora vid folk mer an alla andra gor.;)


Haha, 'r det därför jag hoppar med benet eller slår med fingrarna i bordet då :D...trodde jag var rastlös jag :)
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Jag har haft lite issues med kompisar som vill kramas, föräldrar som ska hålla om och härja, men så är jag uppvuxen under tämligen våldsamma omständigheter. Senaste åren har jag mjuknat lite med hjälp utav partner och enträgna vänner. Nu uppskattar jag den där kramen, en vänskaplig puss i pannan, high fives och liknande. Sedan jag började träna har man verkligen fått en ny bild utav kroppskontakt. Det är inte så pinsamt och intimt som jag fått för mig, det är naturligt, okej och vänligt! Jag tar sällan initiativet själv men vad sjutton, vill en främling kramas så come get some! :D
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Yep:D Tyvarr sa far barn som "bara" har en 'tactile' (jag vet faktiskt inte ordet pa Svenska) inlarningstil an i dag diagnosen ADHD eller i vissa fall ADD nar de bara behover rora pa kroppen for att "fa igang" hjarnan.
Ett ar hade jag en elev som stod ett helt ar.:p Hon skot tillbaka stolen fran banken och medan hon jobbade roterade hon sakta runt sin bank. Tyst, focuserad, A+betyg ... men hon rorde sig hela tiden. Om hon blev tvingad att sitta still hade hon problem med konsentrationen och borjade hoppa med benen eller fingra pa saker, (och for mig fick hon garna sta upp ... vi bara bestamde att hon hade banken sa hon kunde ga runt den) hon hade latt kunnat fa problem i skolan om hon blivit tvungen att sitta still.
 
Sv: Att ta på/röra vid någon

Taktil, säger man på svenska.


Jag gillar inte att krama kreti och pleti, men vem gör det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp