Att ta napp/nappflaska.

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

corona

Sonen vill/kan inte ta napp/nappflaska.
Det ser ut som att han medvetet trcker ut den ur munnen med hjälp av tungan, men kanske blir det så för att han ammar med hjälp av tungan?
Vi har provat två olika nappsorter, borde vi testa fler?
Han har ett otroligt sugbehov, men det enda som fungerar är mitt eller hans pappas lillfinger.
Har ni några tips på hur man kan underlätta för honom?
Hade ni samma problem? Hur löste ni det då?
 
Sv: Att ta napp/nappflaska.

Prova andra sorters nappar och flaskor, det är en helt annan teknik att suga på bröstet än på flaskan. En del barn klarar det, andra inte. Min Fredrik har aldrig tagit napp och vägrar dricka något annat än vatten ur nappflaska och det lärde han sig kanske runt 6 månader.
 
Sv: Att ta napp/nappflaska.

Min dotter har också stort sugbehov, och det var besvärligt att få henne ta nappen i början men det går bättre och bättre för oss ialla fall.....
Har du testat att hålla imot nappen ett tag och se om han blir nöjd?
 
Sv: Att ta napp/nappflaska.

Har ni provat Dr Browns antikolikflaska (finns på barnens hus och dyl. affärer)? Den har fungerat väldigt bra för våra döttrar. Spelar det någon roll vad som är i flaskan (urpumpad bröstmjölk kan ju vara bra att börja med om det är möjligt)?
Rent krasst brukar det väl vara så att är barnet nog hungrigt tar det flaskan, är det inte nog hungrigt är det lättare att välja bort flaskan, det kanske till och med blir argt om det kommer mjölk när barnet bara är ute efter att suga.
Amningen bör vara ordentligt befäst innan man provar flaska så att barnet inte blir sugförvirrat. Det var för övrigt väldigt bra att kunna ge sina barn både flaska och bröst, pappan blev mer delaktig och jag hade möjlighet att kunna få lite ensamtid utan bröstservice.
 
Sv: Att ta napp/nappflaska.

Min son hade väldigt stort sugbehov men accepterade aldrig nappen, så det var bröstet eller lillfingret som han fick suga på.
Nu är han 7 månader och har inget större sugbehov längre.
Gillar iofs att ligga och mysa vid tutten, men inte så långa stunder.
 
Sv: Att ta napp/nappflaska.

Min dotter har också stort sugbehov, och det var besvärligt att få henne ta nappen i början men det går bättre och bättre för oss ialla fall.....
Har du testat att hålla imot nappen ett tag och se om han blir nöjd?

Ja, den bara "åker ut"... :(
 
Sv: Att ta napp/nappflaska.

Har ni provat Dr Browns antikolikflaska (finns på barnens hus och dyl. affärer)? Den har fungerat väldigt bra för våra döttrar.
Nej, hade jag inte ens hört talas om. Kanske värt att testa då? Vad är det för speciellt med den?


Spelar det någon roll vad som är i flaskan (urpumpad bröstmjölk kan ju vara bra att börja med om det är möjligt)?
Det är urpumpad bröstmjölk vi ska ge. Vill inte ge ersättning.

Amningen bör vara ordentligt befäst innan man provar flaska så att barnet inte blir sugförvirrat.
Det är den. Amningen fungerar toppenbra.

Det var för övrigt väldigt bra att kunna ge sina barn både flaska och bröst, pappan blev mer delaktig och jag hade möjlighet att kunna få lite ensamtid utan bröstservice
Precis så tänker vi med. Speciellt känns den där ensamtiden hemskt efterlängtad :crazy:
 
Sv: Att ta napp/nappflaska.

Den är helt enkelt så himla bra:love: , det finns olika nappstorlekar utifrån barnets ålder, hindrar barnet från att svälja luft (finns en anordning inne i flaskan man sticker ner) så att det inte blir rapigt eller fisigt. Den är rätt dyr, kostar runt 100lappen men är enligt mig värd varenda krona- går dessutom att använda under en lång tid.
Bra köp helt enkelt!
 
Sv: Att ta napp/nappflaska.

Knapplånar mig själv.


Köpte runda nappar idag(alltså silikonet de suger på var runt, inte platt... :confused: :D ).
Han tog nappen, sög och somnade och har sovit sen dess.
Alltså vet jag inte riktigt hur bra den fungerar, men på det sättet har han aldrig tagit en napp tidigare.
*hoppas hoppas hoppas*
 
Sv: Att ta napp/nappflaska.

Sebastian tar inte Esska's nappar, varken i silikon eller latex. Det är bara MAM som han tar, och då i latex helst. Så han har starka åsikter om vilken form napparna ska ha, vilket många andra också verkar ha, har jag märkt :D

Esska tar han först i munnen, ser sen väldigt äcklad ut och spottar sen ut dom. Gör sen likadant oavsett hur många gånger man provar. MAM's silikon tar han, men ser lite missnöjd ut. MAM's i latex tar han direkt och suger sen så hårt på dom så man inte får ut dom när man ska byta mot nappflaskan sen :p
 
Sv: Att ta napp/nappflaska.

Jag håller för övrigt med dig angående Dr Brown's nappflaskor! Dom är helt underbara verkligen! Har haft dom sen dag 1, och efter ca 1 v tänkte jag köpa några "vanliga" flaskor att prova med också, men han äter inte ur dom alls. Nu kan han äta ur dom, men ger upp efter ca 40 ml, sen orkar han inte med luftbubblorna och motståndet det blir hela tiden av dom.
 
Sv: Att ta napp/nappflaska.

Lilleman ville inte heller ha napp eller nappflaska. Fick höra att man mer eller mindre skulle "tvinga in" nappen, och hålla emot. Det tyckte vi lät hemskt, så vi struntade i napp helt och hållet. Det är vi glada för idag. Sugbehovet var stort fram till två månaders ålder, efter det avtog det, och vid sex månaders ålder var det i stort sett borta. Det är skönt att slippa hålla reda på en napp hela tiden.

Två månader tycker jag att jag kan bjuda på. Fast när jag var mitt i det visste jag ju inte att det skulle ändra sig så fort, så då gnällde jag lite. Men om jag får ytterligare ett barn ska jag njuta mer av den första tiden då jag står till tjänst som mjölkkossa och napp.:D

Flaska ville vi dock väldigt gärna kunna använda då och då, så jag skulle kunna rida utan att vara rädd för att lillen var vrålhungrig där hemma. Vi tränade och tränade. NUK-flaskan (med napp som liknar bröstvårtan) funkade bäst. Men om han hann bli riktigt hungrig vägrade han den oxå, så jag kunde ändå aldrig känna mig säker på att han fick i sig mat om jag inte var hemma.

När han var runt fyra månader fick han leka med flaskan när den var tom. Då gillade han den. Sen fyllde vi den med vatten, och det gillade han oxå. Det var så han lärde sig acceptera flaskan helt.

Om nästa bebis inte heller gillar flaska och napp från början kommer jag nog inte krabba med att lära den. När den är fyra månader kan den ju börja med gröt, och tills dess får jag väl helt enkelt hålla mig hemma, eller ta med bebisen.
 
Sv: Att ta napp/nappflaska.

Runda nappar fungerade inte heller :p

Nej, egentligen är inte problemet så stort.
Vi kan väl ta att han inte vill suga på napp. Våra fingrar är ju såå goda :d och vi kan nog erbjuda dem ett tag till.

Det är väl nappflaskan jag helst hade sett att han hade tagit, av samma anledning som havreflinga...att jag ska kunna åka till stallet utan att vara orolig för att han är hungrig.
Vi ska träna lite han, jag och pappan och testa några olika flaskmodeller. Fungerar det inte så lider jag inte jättemycket av det.

Jag tycker det är mysigt att vara mjölkkossa :love: :D
 
Sv: Att ta napp/nappflaska.

Jag tycker det är mysigt att vara mjölkkossa :love: :D

Vad bra! Jag gnällde lite för mycket, och njöt lite för lite, och vips så var den pyttelilla bebisen ganska stor. Redan när han var drygt två månader kunde jag bli nostalgisk och tänka tillbaka på när han var sådär pytte-pytte-liten och bara låg i famnen och mös.
 
Sv: Att ta napp/nappflaska.

Knapplån

Jag bröt nog mot varenda regel som finns angående tutte-flaska-napp.
Vår bebis hade flaska från dag ett. Redan innan ammningen ens var befäst.
Efter en vecka introducerades nappen. Mest för att han vägrade somna utan tutten i munnen. Kunde hålla på och "tutta" (suga utan att äta) en timma innan han somnade.

Trots att både flaska och napp introducerades så tidigt så har ammningen ändå utvecklats utan problem. Jag tror att bebisar är smartare än vad man tror. De lär sig hur man suger bäst på varje "grej" som kommer i munnen på dem. De lär sig alltså hur tutten ska sugas på för att mesta möjliga mjölk ska komma ut. Likaså lär de sig att nappen inte avger mjölk. Min bebis suger helt annorlunda på nappen än på tutten. Flaskan suger han på som på tutten fast hårdare eftersom motsåndet är större i flaskan. Ibland får han tutte direkt efter flaska och då tar det några sugtag för honom att ställa om sig, och därför suger han lika hårt på tutten som på flaskan. Fast han märker rätt snabbt att han inte behöver kämpa så mycket. Tar kanske 10 sekunder.

Jag tror att de barn som är kräsna med flaska och napp är de som hunnit vänja sig vid tutten och programmera in den i hjärnan. Tutten är det enda som de vet att suga på. Därför är det inte konstigt att flaskan och nappen spottas ut. Det är ju så främmande och känns inte alls som en mjuk tutte ;)

Till ts: Prova att doppa flaskan koncentrerad sockerlösning eller glukos. Då lär sig barnet att förknippa flaskan med något gott, tills du kommit så långt att han vill _äta_ ur flaskan.
undrar varför du vill vänja honom vid napp? Är det inte bra om han klarar sig utan?
 
Sv: Att ta napp/nappflaska.

NUK nappar i latex fungerade bäst för dottern, vi provade en massa sorter. Nappflaska fick hon direkt eftersom hon rasade mer än 10% första dagarna, det har funkat helt utan problem att varva nappflaska och bröst, jag ammar henne fortfarande snart 7 månader senare. Jag har varit tacksam över att vi lät henne testa nappflaska så tidigt, många i föräldragruppen har inte kunnat lämna sina bebisar förrän de börjat med mat eftersom deras bebisar inte tagit nappflaska. Men det bör ju bara användas så tidigt om mamman inte har tillräckligt med mjölk. Är det barnet som har problem med att suga är det bättre att vänta till barnet kan suga ordentligt så att barnet inte börjar bröstvägra i stället.
 
Sv: Att ta napp/nappflaska.

undrar varför du vill vänja honom vid napp? Är det inte bra om han klarar sig utan?

För att han har ett sådant sugbehov.
Han vill suga, han tycker om att suga och det lugnar honom.
Just nu är det bara någons (vem som helst :p ) lillfinger som duger.
Dessutom jobbar han på med motoriken för att få in sin egen tumme i munnen...han lyckas ibland.
Så, jag vill att han ska ta nappen för att han ska få suga och för att jag hellre ser att han tar nappen än sin tumme. :)
 
Sv: Att ta napp/nappflaska.

Min fick napp av samma anledningen. Han grät när han inte fick suga. Hade han inte gråtit, eller varit mycket missnöjd så hade han nog inte fått någon napp. Jag har nämligen hört så många som har problem att vänja av från napp, så jag är lite restriktiv med nappen.
 
Sv: Att ta napp/nappflaska.

Riktigt så enkelt är det inte... Elin fick vi visserligen lätt att ta flaska, men det gav att hon valde bort amningen, så man måste ha det oxå i bakhuvudet... Så visst är barn smarta, hon lärde sig snabbt att med flaskan fick hon i sig maten snabbt utan att behöva arbeta särskilt hårt för den...
 
Sv: Att ta napp/nappflaska.

Riktigt så enkelt är det inte... Elin fick vi visserligen lätt att ta flaska, men det gav att hon valde bort amningen, så man måste ha det oxå i bakhuvudet... Så visst är barn smarta, hon lärde sig snabbt att med flaskan fick hon i sig maten snabbt utan att behöva arbeta särskilt hårt för den...


Vet att du inte svarade mig, men jag svarar ändå :D

Det är många som berättar samma sak, det verkar inte vara helt ovanligt...snarare tvärtom...
Vi inser att det är en risk vi tar, men hoppas att det inte blir så, då amningen fungerar så väl (ingen garanti...jag vet :crazy: )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 460
Senast: Modest
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 890
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 157
Senast: dobbis
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 148
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp