Att ta napp/nappflaska.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Att ta napp/nappflaska.

Jag vill inte att folk inte ska våga ge napp eller nappflaska, jag vill bara informera om hur det blev för oss... Men med läget idag så kanske jag skulle har gjort anorlunda med Fredrik, med honom var det så skönt att amningen faktiskt fungerade och jag behövde inte ge något i flaska, och när vi sedan skulle börja ge honom så tvärvägrade han... :crazy: Vi har nog provat igenom varenda flaska och napp som finns, men inget passar herrn...:D Det har kännts tröstlöst ibland, men nu börjar ju maten fungera lite grann så jag ser ett ljus i mörkret! ;)
Och idags läget finns det ingen som helst andledning till att få honom att ta napp...
 
Sv: Att ta napp/nappflaska.

Knapplån

Jag bröt nog mot varenda regel som finns angående tutte-flaska-napp.
Vår bebis hade flaska från dag ett. Redan innan ammningen ens var befäst.
Efter en vecka introducerades nappen. Mest för att han vägrade somna utan tutten i munnen. Kunde hålla på och "tutta" (suga utan att äta) en timma innan han somnade.

Trots att både flaska och napp introducerades så tidigt så har ammningen ändå utvecklats utan problem. Jag tror att bebisar är smartare än vad man tror. De lär sig hur man suger bäst på varje "grej" som kommer i munnen på dem. De lär sig alltså hur tutten ska sugas på för att mesta möjliga mjölk ska komma ut. Likaså lär de sig att nappen inte avger mjölk. Min bebis suger helt annorlunda på nappen än på tutten. Flaskan suger han på som på tutten fast hårdare eftersom motsåndet är större i flaskan. Ibland får han tutte direkt efter flaska och då tar det några sugtag för honom att ställa om sig, och därför suger han lika hårt på tutten som på flaskan. Fast han märker rätt snabbt att han inte behöver kämpa så mycket. Tar kanske 10 sekunder.

Jag tror att de barn som är kräsna med flaska och napp är de som hunnit vänja sig vid tutten och programmera in den i hjärnan. Tutten är det enda som de vet att suga på. Därför är det inte konstigt att flaskan och nappen spottas ut. Det är ju så främmande och känns inte alls som en mjuk tutte ;)

Till ts: Prova att doppa flaskan koncentrerad sockerlösning eller glukos. Då lär sig barnet att förknippa flaskan med något gott, tills du kommit så långt att han vill _äta_ ur flaskan.
undrar varför du vill vänja honom vid napp? Är det inte bra om han klarar sig utan?

O.T.
Det tog ett tag innan jag helt förstod ditt inlägg; häruppe kallar vi nappen för tutte. Det blev väldigt förvirrat i min hjärna ett tag:rofl: :crazy:
 
Sv: Att ta napp/nappflaska.

jasså är det en norrlandsgrej? jag tycker det låter
helt bisarrt när nån kallar napp för tutte. Tutte är bröst för mig och inget annat. Det är ungefär samma som när en del mycket märkliga personer kallar sina pojkvänner för "min pojk" eller "min pojke". *ryyyys*
 
Sv: Att ta napp/nappflaska.

Min dotter tog inte heller napp. Nappflaskan gick bra efter att hon blivit 8 månader och bara om inte jag var i närheten med mina mjölkjuver :angel:

Vi köpte nog alla olika sorters nappar som fanns på marknaden, men ingen fungerade. Vi försökte ett par månader, men fick helt enkelt ge upp :crazy:

Idag när hon är 4,5 år är vi ändå glada att hon aldrig tog napp. Vi har aldrig haft några problem med att avvänja henne och vår tandläkare säger att det syns på hennes tänder att hon aldrig använt varken napp eller tumme ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 460
Senast: Modest
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 890
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 157
Senast: dobbis
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 148
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp