Att somna och att vakna

Jag har faktiskt funderat på det där att ta en dusch på morgonen för att vakna. Utmaningen blir då att ta sig till duschen för jag tycker det är jobbigt att duscha.

Jag har svårt att komma på något jag kan göra i sängen för att vakna.

Okej, ja det kan möjligen vara en förklaring. Jag tar alimemazin vid 19 och har jag fortfarande inte somnat vid 23 så tar jag två kapslar till.

Tar det för jag är rädd för att inte somna och sen behöva sitta vaken med ångest på natten. Finns aldrig någon som kan hjälpa mig mitt i natten om jag skulle behöva. Jag känner mig så ensam och utsatt på natten så jag gör vad jag kan för att sova bort den tiden.

Det kan vara så. Jag har fått tipset om Melatonin av en annan också och ska överväga det.
Jag har alimemazin tar en tablett ett par timmar innan jag ska sova och melatonin nån halvtimme timme efter det.
Brukar sova ok på det. Bättre än på annan sömnmedicin

Jo, men jag kan ju inte ta mig upp. Har ju liksom försökt utan att lyckas. Jag kan prova att sätta en väckarklocka en bit bort för att bli tvungen att kliva upp åtminstone.

Idag tvingade jag mig ut i trädgården vid halv tolv ungefär och så räfsade jag löv. Det var verkligen asjobbigt. Räfsade lite. Vilade stående. Räfsade lite till. Och ibland gick jag in i friggeboden för att vila. Var så sjukt jävla trött.

Tvivlar. Jag har jättesvårt att få saker gjorda. Jag kan skriva upp i appen Todoist vad jag ska göra. Man kan t.o.m. sätta ett klockslag när olika saker ska göras. Tyvärr går det inte att välja hur lång tid något ska ta då jag inte har pro-versionen.

Hur som helst så får jag inte alltid gjort det jag skulle göra.
Men du tar ju dig upp till jobbet. Kanske bara inse att det är jäkligt jobbigt att gå upp och det finns inget som kommer göra det lättare och det finns heller inget straff om du inte gör det utan det skall bara göras ändå. Så är det nog för många av oss andra tror jag.

Om du inte har nån tid att passa så kan du väl låta dig själv sova? Så här års är det ändå mörkt och eländigt.

Jo, men jag kan ju inte ta mig upp. Har ju liksom försökt utan att lyckas. Jag kan prova att sätta en väckarklocka en bit bort för att bli tvungen att kliva upp åtminstone.

Idag tvingade jag mig ut i trädgården vid halv tolv ungefär och så räfsade jag löv. Det var verkligen asjobbigt. Räfsade lite. Vilade stående. Räfsade lite till. Och ibland gick jag in i friggeboden för att vila. Var så sjukt jävla trött.

Tvivlar. Jag har jättesvårt att få saker gjorda. Jag kan skriva upp i appen Todoist vad jag ska göra. Man kan t.o.m. sätta ett klockslag när olika saker ska göras. Tyvärr går det inte att välja hur lång tid något ska ta då jag inte har pro-versionen.

Hur som helst så får jag inte alltid gjort det jag skulle göra.
Här låter det ju mer som att du lider av nån form av lamslående trötthet ( både mental och fysisk) än att det är själva uppstigandet och motivationen på morgonen som är problemet?

Om listan inte hjälper dig att få saker gjorda så är det nog bättre att inte skriva någon lista. Tror bara det ger en känsla av misslyckande och det är väl sällan en peppande, motiverande och uppigande känsla. Eller för mig är det iallafall så. Om jag har en känsla av misslyckande så blir det ofta så att jag fortsätter att tex inte ta tag i det jag skjuter upp som gör att jag känner att jag misslyckades från början osv.

Denna trötthet du känner hela dagen som gör att du inte orkar kratta löv tex, är den helt borta på kvällen eller när börjar du känna dig så upp i varv att du får svårt att koppla av och somna? Kan du känna att det är vid samma tid varje dag?
Det kanske är på kvällen du fungerar som bäst och kan få som mest saker gjorda?

Senast ändrad:
Jag tror rent krasst att de flesta -efter förmåga och i olika grad- får "tvinga" sig till att pallra sig upp när klockan pinglar/man vaknar av sig självt.

Jag och många med mig har lätt för att kliva upp utan mer motivation än att det är morgon och dags att kliva upp, men andra har betydligt svårare att hitta vad som s a s drar dem ur sängen och det är väl där kruxet finns.

@Wille kan något med katterna motivera att kliva upp, typ börja ge dem frukost typ 08-08.30 så att du verkligen måste upp pga det?
Jag hade ett ex som var ännu mer zombie än jag på morgonen, men han ställde sig och duschade ISKALLT varje morgon för att bli vaken nog att ta sig till jobbet. Fruktansvärt och jag hade dött, men för honom funkade det.

Här låter det ju mer som att du lider av nån form av lamslående trötthet ( både mental och fysisk) än att det är själva uppstigandet och motivationen på morgonen som är problemet?

Om listan inte hjälper dig att få saker gjorda så är det nog bättre att inte skriva någon lista. Tror bara det ger en känsla av misslyckande och det är väl sällan en peppande, motiverande och uppigande känsla.

Denna trötthet du känner hela dagen som gör att du inte orkar kratta löv tex, är den helt borta på kvällen eller när börjar du känna dig så upp i varv att du får svårt att koppla av och somna? Kan du känna att det är vid samma tid varje dag?
Jo, lamslående trötthet beskriver det rätt bra.

Jag behöver ju få saker gjorda. Kan inte bara sitta. Så därför skriver jag en lista.

Jag vet faktiskt inte när tröttheten försvinner. Är väl aldrig uppe i varv egentligen. Bara att hjärnan inte vill stänga ner för natten.

Edit: Tror jag vaknar vid lunch ungefär.

Nä, fast mina mekanismer är lite liknande - men hjärnan sköter själv det där tänkandet på saker som är extremt mycket intressantare än att dåsa i en säng när kroppen är utvilad och laddad för en ny dag.

Men kaffet lockar alltid. Och att det alltid finns något man planerat att göra som är utmanande och/eller roligt att ta itu med. Nu var väl TS problem snarare att somna och då kan det till och med vara lite kontraproduktivt att ha för mycket roligt och utmanande planerat till dagen som kommer - det kan bli svårare att somna.
Jag tror nog att det hänger ihop lite. Kommer man upp i tid och håller igång går det lättare att somna, och då blir det lättare att gå upp nästa dag osv.

Jag vaknar utvilad max någon gång månad. Har också sömnproblem som kommer och går. Men att tänka på det som man vill upp till, att se fram emot något, det gör att jag kommer upp utan att plåga mig.

Jo, lamslående trötthet beskriver det rätt bra.

Jag behöver ju få saker gjorda. Kan inte bara sitta. Så därför skriver jag en lista.

Jag vet faktiskt inte när tröttheten försvinner. Är väl aldrig uppe i varv egentligen. Bara att hjärnan inte vill stänga ner för natten.
Men ifall listan inte gör att du får saker gjorda som du skrev så kanske den inte för så mycket gott med sig? Eller skriv färre/enklare saker på listan så att du till 100% avsultar dagen med en känsla av att du gjort det du skulle under dagen. Även om det du skulle göra tog 10 sekunder så har du klarat ditt uppsatta mål.
Jag upplever att du, precis som de flesta av oss, mår väldigt gott av att få lite saker gjorda och det gör att du är lite snäll mot dig själv och jag tror att det kan minska ångest och i förlängningen göra att du kan somna lättare.

Ok, tänkte att det kanske är kvällen som är den tid på dygnet när du är som mest effektiv. Alla har ju olika tider när de fungerar som bäst och om det är kvällen för dig så är det ju då du ska försöka få lite gjort hemma (diska eller tvätta tex). Då kanske du också kan vakna pyttelite nöjd över det du gjorde kvällen innan och på så vis ha lite mindre jobbigt att gå upp☺️

Det är väl ett tillräckligt straff som kan hjälpa dig upp? Att du mår dåligt över att du inte går upp, blir stressad av att du inte får något gjort, och riskerar vara vaken med ångest.
Eh, det står redan i trådstarten att jag tror mina sömnproblem hänger samman med att jag inte kommer upp på morgonen. Hjälper den medvetenheten mig? Nej, just det, det gör den inte. Jag kommer likförbannat inte upp. Och står nästan och sover när jag räfsar löv.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 712
Senast: Twihard
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 075
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 300
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka