Wille
Trådstartare
Måste man skriva allt? Det är ju självklart att man söker jobb när man är arbetslös. Ska inte ens behöva nämnas.Du har inte skrivit att du söker jobb, hur skulle jag kunna veta det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Måste man skriva allt? Det är ju självklart att man söker jobb när man är arbetslös. Ska inte ens behöva nämnas.Du har inte skrivit att du söker jobb, hur skulle jag kunna veta det?
Jag har alimemazin tar en tablett ett par timmar innan jag ska sova och melatonin nån halvtimme timme efter det.Jag har faktiskt funderat på det där att ta en dusch på morgonen för att vakna. Utmaningen blir då att ta sig till duschen för jag tycker det är jobbigt att duscha.
Jag har svårt att komma på något jag kan göra i sängen för att vakna.
Okej, ja det kan möjligen vara en förklaring. Jag tar alimemazin vid 19 och har jag fortfarande inte somnat vid 23 så tar jag två kapslar till.
Tar det för jag är rädd för att inte somna och sen behöva sitta vaken med ångest på natten. Finns aldrig någon som kan hjälpa mig mitt i natten om jag skulle behöva. Jag känner mig så ensam och utsatt på natten så jag gör vad jag kan för att sova bort den tiden.
Det kan vara så. Jag har fått tipset om Melatonin av en annan också och ska överväga det.
Men du tar ju dig upp till jobbet. Kanske bara inse att det är jäkligt jobbigt att gå upp och det finns inget som kommer göra det lättare och det finns heller inget straff om du inte gör det utan det skall bara göras ändå. Så är det nog för många av oss andra tror jag.Jo, men jag kan ju inte ta mig upp. Har ju liksom försökt utan att lyckas. Jag kan prova att sätta en väckarklocka en bit bort för att bli tvungen att kliva upp åtminstone.
Idag tvingade jag mig ut i trädgården vid halv tolv ungefär och så räfsade jag löv. Det var verkligen asjobbigt. Räfsade lite. Vilade stående. Räfsade lite till. Och ibland gick jag in i friggeboden för att vila. Var så sjukt jävla trött.
Tvivlar. Jag har jättesvårt att få saker gjorda. Jag kan skriva upp i appen Todoist vad jag ska göra. Man kan t.o.m. sätta ett klockslag när olika saker ska göras. Tyvärr går det inte att välja hur lång tid något ska ta då jag inte har pro-versionen.
Hur som helst så får jag inte alltid gjort det jag skulle göra.
Man kan ju vara sjukskriven eller lite lat också.Måste man skriva allt? Det är ju självklart att man söker jobb när man är arbetslös. Ska inte ens behöva nämnas.
Det där kan tolkas som ganska otrevlig tycker jag.Man kan ju vara sjukskriven eller lite lat också.
Inte menat att vara det.Det där kan tolkas som ganska otrevlig tycker jag.
Eh. Nä. Läkare sjukskriver inte i onödan. Jag är sjukskriven 50% och arbetssökande 50%.Man kan ju vara sjukskriven eller lite lat också.
Fair enough. Jag läste det som rätt pikande, men jag ska ta på de snälla glasögonen nästa gång.Inte menat att vara det.
Inte så roligt om man sover bort hela livet. TS uttrycker ju att hen har problem med det här, lösningen är knappast att bara ligga i sängen och sova ännu mera.Om du inte har nån tid att passa så kan du väl låta dig själv sova? Så här års är det ändå mörkt och eländigt.
Här låter det ju mer som att du lider av nån form av lamslående trötthet ( både mental och fysisk) än att det är själva uppstigandet och motivationen på morgonen som är problemet?Jo, men jag kan ju inte ta mig upp. Har ju liksom försökt utan att lyckas. Jag kan prova att sätta en väckarklocka en bit bort för att bli tvungen att kliva upp åtminstone.
Idag tvingade jag mig ut i trädgården vid halv tolv ungefär och så räfsade jag löv. Det var verkligen asjobbigt. Räfsade lite. Vilade stående. Räfsade lite till. Och ibland gick jag in i friggeboden för att vila. Var så sjukt jävla trött.
Tvivlar. Jag har jättesvårt att få saker gjorda. Jag kan skriva upp i appen Todoist vad jag ska göra. Man kan t.o.m. sätta ett klockslag när olika saker ska göras. Tyvärr går det inte att välja hur lång tid något ska ta då jag inte har pro-versionen.
Hur som helst så får jag inte alltid gjort det jag skulle göra.
Menar som alternativ till att vara arbetssökande så kan man vara sjukskriven.Eh. Nä. Läkare sjukskriver inte i onödan. Jag är sjukskriven 50% och arbetssökande 50%.
Och lat är väl det sista jag är. Man kraschar inte i utmattning om man är lat.
Risken är då att jag sitter vaken på natten. Nätter ger mig ångest så jag vill sova bort dem.Om du inte har nån tid att passa så kan du väl låta dig själv sova? Så här års är det ändå mörkt och eländigt.
Jag hade ett ex som var ännu mer zombie än jag på morgonen, men han ställde sig och duschade ISKALLT varje morgon för att bli vaken nog att ta sig till jobbet. Fruktansvärt och jag hade dött, men för honom funkade det.Jag tror rent krasst att de flesta -efter förmåga och i olika grad- får "tvinga" sig till att pallra sig upp när klockan pinglar/man vaknar av sig självt.
Jag och många med mig har lätt för att kliva upp utan mer motivation än att det är morgon och dags att kliva upp, men andra har betydligt svårare att hitta vad som s a s drar dem ur sängen och det är väl där kruxet finns.
@Wille kan något med katterna motivera att kliva upp, typ börja ge dem frukost typ 08-08.30 så att du verkligen måste upp pga det?
Whatever works liksom. Upp måste man.Jag hade ett ex som var ännu mer zombie än jag på morgonen, men han ställde sig och duschade ISKALLT varje morgon för att bli vaken nog att ta sig till jobbet. Fruktansvärt och jag hade dött, men för honom funkade det.
Jo, lamslående trötthet beskriver det rätt bra.Här låter det ju mer som att du lider av nån form av lamslående trötthet ( både mental och fysisk) än att det är själva uppstigandet och motivationen på morgonen som är problemet?
Om listan inte hjälper dig att få saker gjorda så är det nog bättre att inte skriva någon lista. Tror bara det ger en känsla av misslyckande och det är väl sällan en peppande, motiverande och uppigande känsla.
Denna trötthet du känner hela dagen som gör att du inte orkar kratta löv tex, är den helt borta på kvällen eller när börjar du känna dig så upp i varv att du får svårt att koppla av och somna? Kan du känna att det är vid samma tid varje dag?
Risken är då att jag sitter vaken på natten. Nätter ger mig ångest så jag vill sova bort dem.
Jag tror nog att det hänger ihop lite. Kommer man upp i tid och håller igång går det lättare att somna, och då blir det lättare att gå upp nästa dag osv.Nä, fast mina mekanismer är lite liknande - men hjärnan sköter själv det där tänkandet på saker som är extremt mycket intressantare än att dåsa i en säng när kroppen är utvilad och laddad för en ny dag.
Men kaffet lockar alltid. Och att det alltid finns något man planerat att göra som är utmanande och/eller roligt att ta itu med. Nu var väl TS problem snarare att somna och då kan det till och med vara lite kontraproduktivt att ha för mycket roligt och utmanande planerat till dagen som kommer - det kan bli svårare att somna.
Men ifall listan inte gör att du får saker gjorda som du skrev så kanske den inte för så mycket gott med sig? Eller skriv färre/enklare saker på listan så att du till 100% avsultar dagen med en känsla av att du gjort det du skulle under dagen. Även om det du skulle göra tog 10 sekunder så har du klarat ditt uppsatta mål.Jo, lamslående trötthet beskriver det rätt bra.
Jag behöver ju få saker gjorda. Kan inte bara sitta. Så därför skriver jag en lista.
Jag vet faktiskt inte när tröttheten försvinner. Är väl aldrig uppe i varv egentligen. Bara att hjärnan inte vill stänga ner för natten.
Eh, det står redan i trådstarten att jag tror mina sömnproblem hänger samman med att jag inte kommer upp på morgonen. Hjälper den medvetenheten mig? Nej, just det, det gör den inte. Jag kommer likförbannat inte upp. Och står nästan och sover när jag räfsar löv.Det är väl ett tillräckligt straff som kan hjälpa dig upp? Att du mår dåligt över att du inte går upp, blir stressad av att du inte får något gjort, och riskerar vara vaken med ångest.