Att somna och att vakna

Det finns inget jag ser fram emot när jag vaknar. Det är bara ytterligare en dag man ska kämpa sig igenom. Och jag dricker inte kaffe.
Dricker du något annat? Te?

Jag tror att man behöver träna på att hitta positiva saker. Att se dagen som något plågsamt kommer nog bli självuppfyllande tyvärr. Kanske prova att stanna upp och riktigt njuta de gånger du känner att något är bra?

(Poängen är lite att jag har en sketen kaffebryggare som brygger halvdant kaffe, inget att se fram emot så, men nu har jag övertygat mig själv om att min stund vid köksbordet med min kopp är mysig. Känns det extra ruggigt eller om jag är ovanligt trött kan jag tända ljus eller sätta på musik också. Eller vad som nu behövs för att jag ska känna mig nöjd och tillfreds i den stunden)

Förutsätter att du inte är deprimerad utan bara nedstämd ska tilläggas

Men ifall listan inte gör att du får saker gjorda som du skrev så kanske den inte för så mycket gott med sig? Eller skriv färre/enklare saker på listan så att du till 100% avsultar dagen med en känsla av att du gjort det du skulle under dagen. Även om det du skulle göra tog 10 sekunder så har du klarat ditt uppsatta mål.
Jag upplever att du, precis som de flesta av oss, mår väldigt gott av att få lite saker gjorda och det gör att du är lite snäll mot dig själv och jag tror att det kan minska ångest och i förlängningen göra att du kan somna lättare.

Ok, tänkte att det kanske är kvällen som är den tid på dygnet när du är som mest effektiv. Alla har ju olika tider när de fungerar som bäst och om det är kvällen för dig så är det ju då du ska försöka få lite gjort hemma (diska eller tvätta tex). Då kanske du också kan vakna pyttelite nöjd över det du gjorde kvällen innan och på så vis ha lite mindre jobbigt att gå upp☺️
Listan ÄR nödvändig. Utan den får jag inget gjort ö.h.t. Det jag skriver på listan är fullt rimligt att göra.

På kvällen vill jag inte göra saker. Då vill jag varva ner.
Men ifall listan inte gör att du får saker gjorda som du skrev så kanske den inte för så mycket gott med sig? Eller skriv färre/enklare saker på listan så att du till 100% avsultar dagen med en känsla av att du gjort det du skulle under dagen. Även om det du skulle göra tog 10 sekunder så har du klarat ditt uppsatta mål.
Jag upplever att du, precis som de flesta av oss, mår väldigt gott av att få lite saker gjorda och det gör att du är lite snäll mot dig själv och jag tror att det kan minska ångest och i förlängningen göra att du kan somna lättare.

Ok, tänkte att det kanske är kvällen som är den tid på dygnet när du är som mest effektiv. Alla har ju olika tider när de fungerar som bäst och om det är kvällen för dig så är det ju då du ska försöka få lite gjort hemma (diska eller tvätta tex). Då kanske du också kan vakna pyttelite nöjd över det du gjorde kvällen innan och på så vis ha lite mindre jobbigt att gå upp☺️
Listan Är nödvändig. Utan den får jag inget gjort ö.h.t. och det är bättre att få något gjort än inget alls. Eller ja, ibland skriver jag upp en uppgift i listan när jag redan har gjort den bara för att få bocka av den.

Ångesten hänger främst ihop med min fobi så ändrade rutiner påverkar inte det.

På kvällen vill jag inte göra något. Då vill jag varva ner.

Eh, det står redan i trådstarten att jag tror mina sömnproblem hänger samman med att jag inte kommer upp på morgonen. Hjälper den medvetenheten mig? Nej, just det, det gör den inte. Jag kommer likförbannat inte upp. Och står nästan och sover när jag räfsar löv.
Ska försöka skriva detta så det inte låter elakt för jag menar det verkligen inte på det viset men ibland får jag en känsla av att du tror att det är jobbigare för dig att gå upp än det är för oss andra som kämpar med samma sak. Och att alla vi andra har något sätt som gör att det bara fungerar helt plötsligt. Det är verkligen inte så, man får slita med det som tusan och det händer mig också ibland att jag inte kommer upp och får något gjort alls en dag.

Med det sagt så tycker jag på fullt allvar att om du nästan somnar när du står ute och krattar löv vid lunchtid så behöver du nog antingen ändra något med din medicinering eller kolla så att du inte lider av någon brist (alternativt äta lite vitaminer om du inte gör det och vill undvika läkarbesök). Det låter som ett annat problem tycker jag än svårigheter att stiga upp på morgonen.

Eh, det står redan i trådstarten att jag tror mina sömnproblem hänger samman med att jag inte kommer upp på morgonen. Hjälper den medvetenheten mig? Nej, just det, det gör den inte. Jag kommer likförbannat inte upp. Och står nästan och sover när jag räfsar löv.

:confused: Ja, jag menar bara att du skulle kunna se det som straffet du pratade om för några inlägg sen. Men om det inte hjälper som "straff" att få slippa vara vaken på natten ensam med ångest, så vet jag inte. Du har fått många tips i tråden, du får väl helt enkelt börja prova och se vad det ger för resultat.

Listan ÄR nödvändig. Utan den får jag inget gjort ö.h.t. Det jag skriver på listan är fullt rimligt att göra.

På kvällen vill jag inte göra saker. Då vill jag varva ner.

Listan Är nödvändig. Utan den får jag inget gjort ö.h.t. och det är bättre att få något gjort än inget alls. Eller ja, ibland skriver jag upp en uppgift i listan när jag redan har gjort den bara för att få bocka av den.

Ångesten hänger främst ihop med min fobi så ändrade rutiner påverkar inte det.

På kvällen vill jag inte göra något. Då vill jag varva ner.
Men om du inte kommer upp finns ju bara kvällen kvar att göra saker på, är inte det ett tillräckligt incitament då? Det är så jag måste tänka de dagar jag är ledig - vill jag ha dagsljus med djuren eller för att pyssla ute i trädgården MÅSTE jag upp ur sängen. Punkt.

Dricker du något annat? Te?

Jag tror att man behöver träna på att hitta positiva saker. Att se dagen som något plågsamt kommer nog bli självuppfyllande tyvärr. Kanske prova att stanna upp och riktigt njuta de gånger du känner att något är bra?

(Poängen är lite att jag har en sketen kaffebryggare som brygger halvdant kaffe, inget att se fram emot så, men nu har jag övertygat mig själv om att min stund vid köksbordet med min kopp är mysig. Känns det extra ruggigt eller om jag är ovanligt trött kan jag tända ljus eller sätta på musik också. Eller vad som nu behövs för att jag ska känna mig nöjd och tillfreds i den stunden)

Förutsätter att du inte är deprimerad utan bara nedstämd ska tilläggas
Jo, jag dricker te. Ser inte det som något positivt.

På grund av mina svårigheter är tillvaron en kamp. Jag har hela tiden frågor som ska besvaras. Hur löser jag det här? Hur ska jag orka? Hur ska jag planera? Vad klarar jag? Hur ska pengarna räcka? Vad kan jag tjäna pengar på? O.s.v. i all oändlighet. Autismen ställer till det en del.

Och jo, jag stannar upp ibland och uppskattar det jag har. Men det hjälper mig inte att fungera bättre.

Med det sagt så tycker jag på fullt allvar att om du nästan somnar när du står ute och krattar löv vid lunchtid så behöver du nog antingen ändra något med din medicinering eller kolla så att du inte lider av någon brist (alternativt äta lite vitaminer om du inte gör det och vill undvika läkarbesök). Det låter som ett annat problem tycker jag än svårigheter att stiga upp på morgonen.
Har tänkt tanken själv. Pratade med psykologen idag om min trötthet och vad den kunde bero på. Provtagning nämndes, men jag ser det som en omöjlighet om jag inte drogas ordentligt först. Och vården vill inte droga. Hos tandläkaren är det däremot inget problem att bli drogad, av någon anledning.

Men jag har inte varit medveten förrän nu att alimemazinet kan vara en bov. Tror faktiskt mycket på att det är där problemet sitter.
Men om du inte kommer upp finns ju bara kvällen kvar att göra saker på, är inte det ett tillräckligt incitament då? Det är så jag måste tänka de dagar jag är ledig - vill jag ha dagsljus med djuren eller för att pyssla ute i trädgården MÅSTE jag upp ur sängen. Punkt.
Jag gör aldrig något när det är mörkt. Blir det inte gjort när det är ljust blir det aldrig gjort.

Har tänkt tanken själv. Pratade med psykologen idag om min trötthet och vad den kunde bero på. Provtagning nämndes, men jag ser det som en omöjlighet om jag inte drogas ordentligt först. Och vården vill inte droga. Hos tandläkaren är det däremot inget problem att bli drogad, av någon anledning.

Men jag har inte varit medveten förrän nu att alimemazinet kan vara en bov. Tror faktiskt mycket på att det är där problemet sitter.

Jag gör aldrig något när det är mörkt. Blir det inte gjort när det är ljust blir det aldrig gjort.
Jag tror du har rätt. Läste lite hastigt nu och det står på flera ställen att medicinen är bra inte bara för insomnandet utan även om man har problem att med att man vaknar för tidigt dagen efter. Men att den ofta ger problem med trötthet dagen efter.

Dumt att inte de kan tänka sig att ge dig lugnande en gång så att du kan ta prover. Tänker att det skulle ha positiv verkan på dig att få veta att allt är bra alternativt att få åtgärda eventuella brister.

Kan du prata med en vårdkontakt gällande att börja äta receptfria multivitamintabletter eller annat som läkaren rekommenderar utan att ta prover? Egentligen hade det väl varit det bästa, att utifrån prover bedöma exakt vad som ska sättas in, men om det inte är möjligt kanske en färdig tablett funkar?
När jag är b12-låg är jag exakt sådär, en otroligt obehaglig trötthet som närmst gör ont i kroppen. Börjar även tappa saker och bli allmänt fumlig.

Jo, jag dricker te. Ser inte det som något positivt.

På grund av mina svårigheter är tillvaron en kamp. Jag har hela tiden frågor som ska besvaras. Hur löser jag det här? Hur ska jag orka? Hur ska jag planera? Vad klarar jag? Hur ska pengarna räcka? Vad kan jag tjäna pengar på? O.s.v. i all oändlighet. Autismen ställer till det en del.

Och jo, jag stannar upp ibland och uppskattar det jag har. Men det hjälper mig inte att fungera bättre.
Även personer med autism kan påverka sitt sätt att tänka :). Men det är en konst som man får träna på, och olika personer har olika lätt för det. Är det helt omöjligt så tänker jag att man passerat gränsen till depression?

Många människor befinner sig dessutom ibland i situationer i livet där frågeställningarna blir ungefär som dina. De kanske får mer gjort pga högre grundkapacitet, men ska man ta sig ur det kan man inte fastna.

Kan du prata med en vårdkontakt gällande att börja äta receptfria multivitamintabletter eller annat som läkaren rekommenderar utan att ta prover? Egentligen hade det väl varit det bästa, att utifrån prover bedöma exakt vad som ska sättas in, men om det inte är möjligt kanske en färdig tablett funkar?
När jag är b12-låg är jag exakt sådär, en otroligt obehaglig trötthet som närmst gör ont i kroppen. Börjar även tappa saker och bli allmänt fumlig.

Att ta en mulltivitamintablett behöver väl inte vården tillfrågas om? Är nog många som äter det, speciellt under den mörkare årstiden kan jag tänka.

Precis, alltså är det ett Måste att kliva upp för att få dagsljus. Något annat alternativ finns inte, precis som när du jobbar.

Det är väl en jättebra fråga att ta med dig till kommande läkarbesök. Fråga om det finns något annat alternativ som kanske kan funka lika bra för dig, där biverkningarna inte är lika påtagliga.
Sen kan du ju ställa frågan igen, om de kan tänka sig att sedera dig så du kan överleva en provtagning. Du har ju bevisligen goda skäl (din fobi, som du försökt jobba med men inte lyckats, vad jag förstår) att tycka att det är mer än bara "lite obehagligt" med provtagning.

Ok. Klockan är strax efter 7 och jag är uppe. Tog ju medicinen tidigare än brukligt igår. Lyckades somna utan att ta en extra dos. Men har sovit kasst i natt och vaknat ett flertal gånger, men kunnat somna om varje gång. Alarmet ringde kvart i 7. Snozade några gånger, men klev upp vid 7. Är inte fullständigt död idag, utan mer normaltrött.

Även personer med autism kan påverka sitt sätt att tänka :). Men det är en konst som man får träna på, och olika personer har olika lätt för det. Är det helt omöjligt så tänker jag att man passerat gränsen till depression?

Många människor befinner sig dessutom ibland i situationer i livet där frågeställningarna blir ungefär som dina. De kanske får mer gjort pga högre grundkapacitet, men ska man ta sig ur det kan man inte fastna.
Jag vinglar på kanten till depression hela tiden.

Ok. Klockan är strax efter 7 och jag är uppe. Tog ju medicinen tidigare än brukligt igår. Lyckades somna utan att ta en extra dos. Men har sovit kasst i natt och vaknat ett flertal gånger, men kunnat somna om varje gång. Alarmet ringde kvart i 7. Snozade några gånger, men klev upp vid 7. Är inte fullständigt död idag, utan mer normaltrött.
Klockan ringde för en timme sedan här, är fortfarande inte människa :o

Klockan ringde 06:30, snoozade till 7 pga sjukt svårt att kliva upp. Sitter nu vinglig och snurrig på en stol och dirigerar barnets morgonrutin så jag kan skjutsa till skolan.

Fungerande människan blir det inte av mig förrän runt 10-snåret. Men upp ska jag!

Jag har ett helsike att vakna på morgonen och starta dagen. Jag ställer larmet på mobilen för att vakna, men det funkar inte.

På kvällen har jag motsatt problem. Hjärnan går på högvarv och jag har svårt att komma till ro och somna. Tar medicin som ska göra mig trött men somnar ändå inte i vettig tid. Misstänker att en orsak till att jag inte somnar på kvällen är för att jag inte kommit upp i tid på morgonen.

Så vad gör man?
Det är jättesvårt. Jag har alltid sovit dåligt, haft mycket problem med sömngång/sömnparalyser ( det var dock länge sen nu) och vaknar ofta runt 4 för att sen inte kunna somna om (och kan jag det är jag helt förstörd när vi ska upp kl 6). Mår otroligt dåligt av att sova på dagen också även en kort stund. Vad man gör? Tvingar sig upp när det är dags, bestämmer/unnar sig dagar när man faktiskt får ligga kvar. Lägger sig samma tid varje dag, ibland får jag tvinga mig att vara uppe en timme till (har sällan insomningsproblem tack och lov). Men det är jobbigt. Innan jag fick barn sa jag ofta att jag sover som en småbarnsförälder, men när barnet var bebis sov jag mer och bättre än någonsin, kanske har jag brist på oxytocin..

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 712
Senast: Twihard
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 075
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 300
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka