Att somna och att vakna

Här hjälper det med en katt som börjar örfila en, bita i näsan eller sätta sig på ansiktet tills man kliver upp så snart larmet gått. Man har inget val trots att både jag och hunden skulle vilja ligga kvar minst två timmar till. 😅
Jag har en katt som försöker få upp mig. Hon snuttar och kloar på mig på morgonen. Men hon har insett hur svår jag är att få upp så hon ger upp ibland och ligger i stället stilla bredvid mig. Hur mysigt som helst.
Ditt boende? Det är du ju lycklig och tacksam för. Kanske att tillbringa lite extra vaken tid i hemmet kan göra det mindre vidrigt att gå upp?
Ser inte fram emot något alls när jag vaknar heller och har som sagt lika nattsvart syn på allt även om det är så att jag senare på dagen skall göra något jag tycker är kul.
Men duschen gör att det känns lite mindre jobbigt att kliva upp. Testa det, även om du inte gillar att duscha nu så kanske du kan lära dig att gilla känslan efteråt och få det till en rutin?
Jo, jag är väldigt nöjd med mitt boende. Men vet inte hur det ska få mig att vilja kliva upp. Sängen är liksom jätteskön på morgonen.

Jo, vore nog bra om jag kom upp och duschade. Men det är ju också något jobbigt att ta tag i direkt på morgonen. Är inte så förtjust i att duscha. Det är något man gör för att man måste.

Jag äter alltid gott och hembakt bröd till frukost numera, mycket lättare att kliva upp när jag har det att se fram emot. Jag är lika matmotiverad som en labrador. 😅
Mitt hembakta bröd blir snabbt trist. Så det motiverar mig inte.

Ibland har jag kakor hemma. Jag är tokig i sånt. Men inte ens vetskapen att jag har kakor hemma får upp mig ur sängen.

Jag tror rent krasst att de flesta -efter förmåga och i olika grad- får "tvinga" sig till att pallra sig upp när klockan pinglar/man vaknar av sig självt.

Jag och många med mig har lätt för att kliva upp utan mer motivation än att det är morgon och dags att kliva upp, men andra har betydligt svårare att hitta vad som s a s drar dem ur sängen och det är väl där kruxet finns.

@Wille kan något med katterna motivera att kliva upp, typ börja ge dem frukost typ 08-08.30 så att du verkligen måste upp pga det?

Men om du inte känner av den förren efter 2 timmar så borde det väl vara lugnt att ta den kl 18 iallafall? Om din önskan nu är att sova kl 21. Tänker att den har effekt lite mer än en timma? Annars är det väl en rätt värdelös medicin? Och om du dessutom har en misstanke om att den kan göra dig trött dagen efter så kan det kanske vara för att den sitter i lite för länge?
Du får ju svaret idag då kanske☺️
Ibland känner jag inte av medicinen alls. Så det är svårt att sia hur man ska göra. Det händer ofta att jag efter 4 timmar efter medicinintag är klarvaken. Tar då två kapslar till.
Jag tror rent krasst att de flesta -efter förmåga och i olika grad- får "tvinga" sig till att pallra sig upp när klockan pinglar/man vaknar av sig självt.

Jag och många med mig har lätt för att kliva upp utan mer motivation än att det är morgon och dags att kliva upp, men andra har betydligt svårare att hitta vad som s a s drar dem ur sängen och det är väl där kruxet finns.

@Wille kan något med katterna motivera att kliva upp, typ börja ge dem frukost typ 08-08.30 så att du verkligen måste upp pga det?
Mina katter har ingen mat-tid på morgonen. Jag matar när jag går upp helt enkelt. Och det kan variera med åtskilliga timmar.

Ibland känner jag inte av medicinen alls. Så det är svårt att sia hur man ska göra. Det händer ofta att jag efter 4 timmar efter medicinintag är klarvaken. Tar då två kapslar till.
Förstår! Hoppas du kan få ett vettigt samtal med läkaren nästa gång och kanske få prova en medicin som hjälper lite snabbare och som också har effekt varje gång (eller så ofta som möjligt iallafall).
Verkar jobbigt att inte veta hur mycket den skall verka från gång till gång.
Om du tar den i syfte att somna så finns säkert betydligt mer effektiv hjälp som inte ställer till det så mycket dagen efter.

Mina katter har ingen mat-tid på morgonen.

Om du bestämmer dig för att införa en "måste"rutin av samma frukosttid till dem varje dag, så tänker jag att det efter ett tag kanske inte är fullt lika motigt att kliva upp.

Kanske helt oväsentligt för katterna, men kanske nödvändigt för dig och tid sätter du ju själv. Kan lika väl vara 09 eller 10, bara det är samma tid varje dag.

Kroppen "programmerar" sig faktiskt till slut, även om det tar olika lång tid för olika folk.

Om du bestämmer dig för att införa en "måste"rutin av samma frukosttid till dem varje dag, så tänker jag att det efter ett tag kanske inte är fullt lika motigt att kliva upp.

Kanske helt oväsentligt för katterna, men kanske nödvändigt för dig och tid sätter du ju själv. Kan lika väl vara 09 eller 10, bara det är samma tid varje dag.

Kroppen "programmerar" sig faktiskt till slut, även om det tar olika lång tid för olika folk.
Sånt är ju hur lätt som helst att skita i då man inte får något straff för att bryta löftet.

Sånt är ju hur lätt som helst att skita i då man inte får något straff för att bryta löftet.
Fast det finns i slutänden inget annat säkert sätt än att du måste bestämma dig själv. Så är det. Olika saker kan hjälpa men beslutet är ditt.
En sådan där skitirriterande larmklocka som skjuter iväg en propeller är kanske "straff" nog? :)

Sånt är ju hur lätt som helst att skita i

Det beror väl på ens egna samvete 🤷‍♀️

Rutiner är väl aldrig "straffbara", men ofta nödvändiga och det är väl en morgonrutin som får upp dig i någorlunda vettig tid på dagen som du vill hitta?

Men det var bara ett förslag, då jag tänkte att ge katterna mat på morgonen kanske skulle kännas viktigare än att sova bort halva dagen.

Jag har inget bra svar eller tips. Jag kan bara hålla med, hatar att gå upp varje morgon! Helt förfärligt.

Men, jag tvingar mig och försöker tänka på så lite som möjligt. Bara gå igenom mina rutiner med kaffe, barn och frukost.

Fast det finns i slutänden inget annat säkert sätt än att du måste bestämma dig själv. Så är det. Olika saker kan hjälpa men beslutet är ditt.
En sådan där skitirriterande larmklocka som skjuter iväg en propeller är kanske "straff" nog? :)
Jo, men jag kan ju inte ta mig upp. Har ju liksom försökt utan att lyckas. Jag kan prova att sätta en väckarklocka en bit bort för att bli tvungen att kliva upp åtminstone.

Idag tvingade jag mig ut i trädgården vid halv tolv ungefär och så räfsade jag löv. Det var verkligen asjobbigt. Räfsade lite. Vilade stående. Räfsade lite till. Och ibland gick jag in i friggeboden för att vila. Var så sjukt jävla trött.
Skulle det hjälpa om du skaffade en veckorutin men tillät dig vila/sova länge på helgerna?
Tvivlar. Jag har jättesvårt att få saker gjorda. Jag kan skriva upp i appen Todoist vad jag ska göra. Man kan t.o.m. sätta ett klockslag när olika saker ska göras. Tyvärr går det inte att välja hur lång tid något ska ta då jag inte har pro-versionen.

Hur som helst så får jag inte alltid gjort det jag skulle göra.

Jo, men jag kan ju inte ta mig upp. Har ju liksom försökt utan att lyckas. Jag kan prova att sätta en väckarklocka en bit bort för att bli tvungen att kliva upp åtminstone.

Idag tvingade jag mig ut i trädgården vid halv tolv ungefär och så räfsade jag löv. Det var verkligen asjobbigt. Räfsade lite. Vilade stående. Räfsade lite till. Och ibland gick jag in i friggeboden för att vila. Var så sjukt jävla trött.

Tvivlar. Jag har jättesvårt att få saker gjorda. Jag kan skriva upp i appen Todoist vad jag ska göra. Man kan t.o.m. sätta ett klockslag när olika saker ska göras. Tyvärr går det inte att välja hur lång tid något ska ta då jag inte har pro-versionen.

Hur som helst så får jag inte alltid gjort det jag skulle göra.
Det är ju ett alternativ. Jag gjorde det et tag, jag hade en väckarklocka intill sängen och sedan en ute i rummet som jag var tvungen att kliva upp för att nå - sedan har det alltid funnits något Måste för mig helt enkelt. Häst, jobb, skola... Man lär sig att tvinga sig. När du jobbar lyckas du ju. :)

Det är ju ett alternativ. Jag gjorde det et tag, jag hade en väckarklocka intill sängen och sedan en ute i rummet som jag var tvungen att kliva upp för att nå - sedan har det alltid funnits något Måste för mig helt enkelt. Häst, jobb, skola... Man lär sig att tvinga sig. När du jobbar lyckas du ju. :)
Jo, när jag jobbar lyckas jag. Men när jag inte gör det så finns inga måsten.

Det där var lågt. Tror du inte jag försöker? Jag söker allt som är möjligt för mig att klara, men får inget. Och det finns faktiskt inte många jobb jag ens kan söka. Lyckades få ihop 4 ansökningar i oktober. Övriga jobb som annonseras ut är inom vård, skola och försäljning och inget av det funkar.
Då får du själv bli ditt måste på något vis. Upppenbarligen kan du ju. Det går ta sig upp.

Går det skriva in dig på någon kurs, något möte som startar en viss tid på dygnet eller ta på dig något uppdrag?
Vet inte. Har anmält mig som volontär till Erilshjälpen för ett par veckor sedan men inte fått svar. Tänkte jag skulle jobba där några timmar en gång i veckan. Jag har inte råd att jobba oftare för resorna dit och hem kostar mer än jag har råd med.

Annars vet jag inte.

Det där var lågt. Tror du inte jag försöker? Jag söker allt som är möjligt för mig att klara, men får inget.

Vet inte. Har anmält mig som volontär till Erilshjälpen för ett par veckor sedan men inte fått svar. Tänkte jag skulle jobba där några timmar en gång i veckan. Jag har inte råd att jobba oftare för resorna dit och hem kostar mer än jag har råd med.

Annars vet jag inte.
Du har inte skrivit att du söker jobb, hur skulle jag kunna veta det?

Det där var lågt. Tror du inte jag försöker? Jag söker allt som är möjligt för mig att klara, men får inget. Och det finns faktiskt inte många jobb jag ens kan söka. Lyckades få ihop 4 ansökningar i oktober. Övriga jobb är inom vård, skola och försäljning och inget av det funkar.

Annars vet jag inte.
Det kanske finns någonting online tänker jag, något slags ansvarsuppdrag. Det kan ju var så lite som att vara någons stödperson, kanske ringa någon annan och se att de är okej eller kommer upp en viss tid?

Edit: eller propellerväckarkockan då. ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 712
Senast: Twihard
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 075
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 300
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka