Att somna och att vakna

Kan inte minnas att jag någonsin vaknat och tänkt ”Åh ny dag, nya möjligheter. Underbart att få stiga upp!”

Jag är en som 3 minuter efter klockan ringt 05.20 är påklädd, har serverat hundarna frukost och är på väg ut genom dörren med nämnda hundar, men aldrig någonsin, ever!! har en sån tanke korsat min hjärna 😅

Ser mig inte ens som speciellt morgonpigg 🤷‍♀️
Upp kliver jag för att jag måste och efter de första 5 kvicka minuterna, så tar jag det rätt lugnt tills det är dags att åka.
Helger/lediga dagar kan jag lätt somna om nån timme till när "morgonmåsten" är avklarade.

Jag duschar och tvättar håret varje morgon, oavsett om jag jobbar eller är ledig. Det handlar inte om att jag på något sätt tycker att jag är så smutsig så att jag behöver duscha varenda dag men det är enda sättet jag kan få igång kroppen på.
Jag har en pall i duschen och släpar mig typ dit från sängen. Ibland ”lurar” jag mig själv och tänker att jag skall få gå och lägga mig om jag är duktig och går upp och duschar. Lättlurad som jag är så funkar det varje gång och det är väldigt sällan jag faktiskt vill gå och lägga mig igen när jag vaknat till av duschen.
De enstaka gånger i modern tid när jag inte duschat på morgonen så upplever jag att jag går omkring och är halvsovandes hela dagen.
Givetvis är jag säkert extrem men för mig är det bra att ta uppvaknandet lite stegvis. Älskar att duscha så det blir lite en morot för att gå upp.
Kan du inte försöka komma på någon syssla som du tycker om som du kan pyssla en stund med medans du vaknar till? Kolla på nåt favoritprogram på tv, dricka kaffe i sängen, läsa något eller vad som helst. Något som inte i normala fall är jobbigt utan som du uppskattar att göra.
Kan heller inte tänka på vad jag skall göra under dagen precis när jag vaknat. Det enda jag funderar på är att ta mig upp och in i duschen. Skulle jag börja göra en mental lista över alla måsten både jobb och privat så är det med stor sannolikhet så att jag inte skulle ta mig upp över huvud taget faktiskt. Att gå till jobbet känns som att bestiga ett berg (ett jättehögt berg) innan jag fått igång mig själv lite.
Jag har faktiskt funderat på det där att ta en dusch på morgonen för att vakna. Utmaningen blir då att ta sig till duschen för jag tycker det är jobbigt att duscha.

Jag har svårt att komma på något jag kan göra i sängen för att vakna.
Alimemazin gör iallafall mig trött dagen efter, om jag tillät mig själv skulle jag ofta kunna sova länge på morgonen efter att ha tagit det på kvällen.
Okej, ja det kan möjligen vara en förklaring. Jag tar alimemazin vid 19 och har jag fortfarande inte somnat vid 23 så tar jag två kapslar till.

Tar det för jag är rädd för att inte somna och sen behöva sitta vaken med ångest på natten. Finns aldrig någon som kan hjälpa mig mitt i natten om jag skulle behöva. Jag känner mig så ensam och utsatt på natten så jag gör vad jag kan för att sova bort den tiden.

Det är inte så att du kan ha sömnigheten som biverkan av någon medicinering? Eller att medicinen du ska sova på inte helt har gått ur på morgonen?

Melatonin hjälper många med NPF att sova bättre (inte bara somna, men ha bättre sömnkvalitet den tid man sover så man blir mer utvilad). Kunde det vara idé att testa det istället för (eller som komplement) till annan "sovmedicin", om du inte redan gjort det.
Det kan vara så. Jag har fått tipset om Melatonin av en annan också och ska överväga det.

Har inte läst hela tråden så någon annan kanske redan skrivit samma, men jag tycker progressiv avslappning är väldigt bra för att koppla av. Finns en massa olika på tex youtube.

En period när jag hade extremt svårt med sömnen lyssnade jag på någon sån sömn-spellista på spotify. Hade den på hela nätterna, tyckte det hjälpte.

Testat att ta din sömnmedicin tidigare?
Jag har provat att lyssna på avslappningsmusik på youtube och somnar aldrig så länge det är påslaget.

Jag tar alimemazin klockan 19 och tycker inte jag kan ta den mycket tidigare än så.

Jag är en som 3 minuter efter klockan ringt 05.20 är påklädd, har serverat hundarna frukost och är på väg ut genom dörren med nämnda hundar, men aldrig någonsin, ever!! har en sån tanke korsat min hjärna 😅

Ser mig inte ens som speciellt morgonpigg 🤷‍♀️
Upp kliver jag för att jag måste och efter de första 5 kvicka minuterna, så tar jag det rätt lugnt tills det är dags att åka.
Helger/lediga dagar kan jag lätt somna om nån timme till när "morgonmåsten" är avklarade.
Förstår såklart att de allra flesta tycker att det ibland kan ta emot att kliva upp men att man gör det ändå pga jobb eller andra måsten.
Jag är inte en människa med dålig självdisciplin för övrigt men jag upplever heller aldrig ett sådant motstånd att göra något annat än just att gå upp på morgonen. Det är nog mer känslan jag har som är annorlunda. Jag kan också gå upp 2 sekunder efter att klockan ringt men jag mår på riktigt dåligt varje morgon. Förstår att det kan låta som att jag borde rycka upp mig osv och jag har provat det mesta men mår lika bedrövligt varenda morgon ändå. Oavsett om jag skall gå till jobbet, tandläkaren eller gå upp för att åka på en 14 dagar lång mycket efterlängtad semesterresa🤷‍♀️😅.

Om jag skulle testa att inte ta alimemazin på kvällen, vad gör jag då om jag inte kan sova utan får panikångest mitt i natten?

Jag har provat att lyssna på avslappningsmusik på youtube och somnar aldrig så länge det är påslaget.

Jag tar alimemazin klockan 19 och tycker inte jag kan ta den mycket tidigare än så.
Jag tror det var denna spellista jag körde när jag inte kunde sova:

Kanske inte funkar för dig men är ju värt att testa😊
Kanske i kombination med avslappningsövning?

Om jag skulle testa att inte ta alimemazin på kvällen, vad gör jag då om jag inte kan sova utan får panikångest mitt i natten?
Dum fråga kanske men det finns ingen vid behovs-medicin som du kan ta vid en attack så att du slipper medicinera förebyggande? Tänker att det kan i sig minska ångesten att du vet att det finns något snabbverkande du kan ta direkt. Men kanske inte finns något som fungerar för dig.
Är ju inte omöjligt alls att en av anledningarna till att du är så trött på morgonen är din medicin. Är det pga den så kvittar det ju lite vad för andra strategier du har för en bättre känsla på morgonen.

Full förståelse för att det är känsligt och svårt att mecka med ångestmedicin dock.

Dum fråga kanske men det finns ingen vid behovs-medicin som du kan ta vid en attack så att du slipper medicinera förebyggande? Tänker att det kan i sig minska ångesten att du vet att det finns något snabbverkande du kan ta direkt. Men kanske inte finns något som fungerar för dig.
Är ju inte omöjligt alls att en av anledningarna till att du är så trött på morgonen är din medicin. Är det pga den så kvittar det ju lite vad för andra strategier du har för en bättre känsla på morgonen.

Full förståelse för att det är känsligt och svårt att mecka med ångestmedicin dock.
Det verkar inte finnas något snabbverkande trots att jag klagat till vården att jag vill ha det. Alimemazin är just en behovsmedicin men som jag börjat använda förebyggande för den tar så lång tid att verka. Får jag en panikattack så är det liksom för sent att ta medicinen. Får ju sitta med panik i alla fall två timmar då.

Det verkar inte finnas något snabbverkande trots att jag klagat till vården att jag vill ha det. Alimemazin är just en behovsmedicin men som jag börjat använda förebyggande för den tar så lång tid att verka. Får jag en panikattack så är det liksom för sent att ta medicinen. Får ju sitta med panik i alla fall två timmar då.
Okej, förstår. Trodde vid behovs-medicin verkade snabbare än på 2 timmar, att det var lite syftet med sådan men det förstår jag såklart inte är hållbart att bara ta vid en attack då om du ska må så dåligt i 2 timmar innan den börjar hjälpa.
Tycker det låter lite konstigt att det inte finns något alternativ som har effekt snabbare?
Nu är det ju inte samma sak men efter samtliga ryggoperationer jag gjort så har jag fått både kort- och långtidsverkande smärtlindring och kortisarna känner man verkligen av efter 10-15 minuter. Efter 2 timmar börjar nästa effekten avta…

Men säger läkaren att det inte finns får man ju anta att det är så☺️

Okej, förstår. Trodde vid behovs-medicin verkade snabbare än på 2 timmar, att det var lite syftet med sådan men det förstår jag såklart inte är hållbart att bara ta vid en attack då om du ska må så dåligt i 2 timmar innan den börjar hjälpa.
Tycker det låter lite konstigt att det inte finns något alternativ som har effekt snabbare?
Nu är det ju inte samma sak men efter samtliga ryggoperationer jag gjort så har jag fått både kort- och långtidsverkande smärtlindring och kortisarna känner man verkligen av efter 10-15 minuter. Efter 2 timmar börjar nästa effekten avta…

Men säger läkaren att det inte finns får man ju anta att det är så☺️
Jag har nytt möte läkare om en vecka. Jag ska ta upp min medicinering då.

Inte ens på sjukhus förstår man hur lång tid det tar innan man har effekt av alimemazin. De har bara varit förvånade över att jag vill ha den så tidigt.

Jag kan ju inte låta bli att skärpa mig och lyssna om någon pratar. Jag är likadan om jag sitter på bussen och ofrivilligt måste lyssna på andra som pratar. Kan inte stänga av lyssnandet. (Är det en autismgrej månntro, att ta in allt som hörs och inte kunna stänga av?) Det underlättar om jag inte begriper språket för då blir det bara ljud som jag inte kan tolka.

Jag lyssnade förut på något som hette "Nothing much happens" som är nonsensberättelser, men tyckte inte det hjälpte mig så mycket.
Nä, jag somnar hemskt gärna till ljudbok och har autism.

Förstår såklart att de allra flesta tycker att det ibland kan ta emot att kliva upp men att man gör det ändå pga jobb eller andra måsten.
Jag är inte en människa med dålig självdisciplin för övrigt men jag upplever heller aldrig ett sådant motstånd att göra något annat än just att gå upp på morgonen. Det är nog mer känslan jag har som är annorlunda. Jag kan också gå upp 2 sekunder efter att klockan ringt men jag mår på riktigt dåligt varje morgon. Förstår att det kan låta som att jag borde rycka upp mig osv och jag har provat det mesta men mår lika bedrövligt varenda morgon ändå. Oavsett om jag skall gå till jobbet, tandläkaren eller gå upp för att åka på en 14 dagar lång mycket efterlängtad semesterresa🤷‍♀️😅.
Jag kliver upp 5-10 minuter före klockan ringer sådär 19 av 20 morgnar. (Ringer 06.30 vardagar) Är utvilad då och ”sugen” på en ny dag. Däremot på kvällen sinar energin fort och suget på en pigg nästa dag övervinner lätt alla idéer om att vara uppe längre den aktuella dagen.

När jag är utvilad och pigg är sängen inte särskilt attraktiv som vistelseplats.

Jag kliver upp 5-10 minuter före klockan ringer sådär 19 av 20 morgnar. (Ringer 06.30 vardagar) Är utvilad då och ”sugen” på en ny dag. Däremot på kvällen sinar energin fort och suget på en pigg nästa dag övervinner lätt alla idéer om att vara uppe längre den aktuella dagen.

När jag är utvilad och pigg är sängen inte särskilt attraktiv som vistelseplats.
Är så avundsjuk! Är lite av en dröm att få känna sådär☺️.
Här sinar energin även på kvällen desvärre😅. Önskar jag kunde säga att jag är trött på morgonen för att jag är en kvällsmänniska.

Jag har nytt möte läkare om en vecka. Jag ska ta upp min medicinering då.

Inte ens på sjukhus förstår man hur lång tid det tar innan man har effekt av alimemazin. De har bara varit förvånade över att jag vill ha den så tidigt.
Många med autism kan ju reagera mer varierat och ovanligt på medicinering, både starkare, svagare och tja... annorlunda.

Är sådant vägt in av någon med npf-erfarenhet efter du fick diagnos? Kan behövas extra lyhördhet och öppenhet av en läkare för att fånga upp de individuella avvikelserna.

Många med autism kan ju reagera mer varierat och ovanligt på medicinering, både starkare, svagare och tja... annorlunda.

Är sådant vägt in av någon med npf-erfarenhet efter du fick diagnos? Kan behövas extra lyhördhet och öppenhet av en läkare för att fånga upp de individuella avvikelserna.
Nej, jag tror inte vården alls har tänkt på det. Fick ju diagnosen för bara drygt 10 månader sedan och har haft samma medicinering i flera år.

Men ska ta upp det med vården nästa vecka när jag har samtal med läkare. Behöver ju något för att inte riskera att sitta i timtal med svår ångest, samtidigt som jag inte vill vara däckad av medicin långt efter att den behövdes.

En annan anledning till att jag började ta alimemazin på kvällen är att jag ville somna senast klockan 21 då jag behövde gå upp strax efter 5 när jag jobbade. Men den tanken var kanske inte så smart. Vet dock inte hur man skulle gjort i stället.

Jag kan ju inte låta bli att skärpa mig och lyssna om någon pratar. Jag är likadan om jag sitter på bussen och ofrivilligt måste lyssna på andra som pratar. Kan inte stänga av lyssnandet. (Är det en autismgrej månntro, att ta in allt som hörs och inte kunna stänga av?) Det underlättar om jag inte begriper språket för då blir det bara ljud som jag inte kan tolka.

Jag lyssnade förut på något som hette "Nothing much happens" som är nonsensberättelser, men tyckte inte det hjälpte mig så mycket.
Testat gregoriansk sång? Det blir som nonsensspråk, och lugn stabil rytm. Sök "gregorian chant" på youtube, det finns videos som är flera timmar långa och med svart skärm.

Testat gregoriansk sång? Det blir som nonsensspråk, och lugn stabil rytm. Sök "gregorian chant" på youtube, det finns videos som är flera timmar långa och med svart skärm.
Nej, jag har inte testat det. Får väl prova.

Men hur stänger man ner YouTube automatiskt efter en halvtimme? Har fortfarande inget svar på det.

Nej, jag tror inte vården alls har tänkt på det. Fick ju diagnosen för bara drygt 10 månader sedan och har haft samma medicinering i flera år.

Men ska ta upp det med vården nästa vecka när jag har samtal med läkare. Behöver ju något för att inte riskera att sitta i timtal med svår ångest, samtidigt som jag inte vill vara däckad av medicin långt efter att den behövdes.

En annan anledning till att jag började ta alimemazin på kvällen är att jag ville somna senast klockan 21 då jag behövde gå upp strax efter 5 när jag jobbade. Men den tanken var kanske inte så smart. Vet dock inte hur man skulle gjort i stället.
Om du går upp kl 05 och håller igång under dagen med jobb osv, har du då ändå svårt att somna på kvällen? Hur svårt eller lätt man har att somna är ju inte för alla sammankopplat med när man gick upp och vad man gjort men tänkte att du kanske efter ett tag somnar lättare när du går upp såpass tidigt (i min värld mitt i natten😂).

• Gilla
Reactions: Sel
Om du går upp kl 05 och håller igång under dagen med jobb osv, har du då ändå svårt att somna på kvällen? Hur svårt eller lätt man har att somna är ju inte för alla sammankopplat med när man gick upp och vad man gjort men tänkte att du kanske efter ett tag somnar lättare när du går upp såpass tidigt (i min värld mitt i natten😂).
Jo, precis. Jag somnade inte klockan 21 när jag gick upp klockan 5 och jobbade hela dagen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 711
Senast: Twihard
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 075
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 300
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka