Att somna och att vakna

Discord finns numera som mobilapp och är jättelätt att ladda ner och skapa användare på. En discord-server är som en grupp eller ett forum, det finns en sida som heter Disboard där man kan bläddra bland de miljontals servrar som finns. Ett helt universum!
Ok. Det är nog inget för mig. Har inte plats på mobilen. Och ser inte fördelarna av att vara med heller.

Jag gillar för övrigt också att lyssna på något jag är väldigt välbekant med för att somna. En youtubekanal jag följt i flera år till exempel - avsnitt spelar ingen roll eftersom rösterna och formatet är så bekant. Väldigt länge var Aliens min sova-film, jag slocknade alltid vid nästan precis samma scen varje gång. :D

.. och kliva upp? Det är något man bara måste göra. Jag vet inte om det finns så många fler tips än att bita ihop och göra det.

Du kan ju inte veta om det är värt det innan du provat. Och det är ju bara en vanlig app, en vanlig telefon klarar den.
Jo, men jag har inte plats för fler appar i telefonen. Jag får hela tiden försöka rensa bort appar och annat i telefonen för att den ska orka leva ett tag till. Telefonen är 6 och ett halvt år gammal.

Och jag vet inte vad discord ska vara bra för. Man träffar folk, men sen då? Vad ska jag prata om? Ingen aning. Och på vilket sätt skulle det hjälpa mig att vakna på morgonen och somna på kvällen? Jag fattar verkligen inte.

Senast ändrad:
Jag tycker att det mer som något som är relaterat till adhd, men autism och adhd har ju många gemensamma drag.

När jag fick stöd från närvårdsteamet var det iaf en sak som togs upp som typiskt autism.

Jag kan inte somna om jag lyssnar på nåt, måste precis som ts fokusera fast jag inte vill. Det som däremot funkar är om jag slår på en podd på lägsta volym, så jag bara hör ett otydligt mummel. Då känner jag mig trygg och somnar snabbare.

Hur många timmar sover du @Wille ? Jag har svårt att kliva upp på morgonen om jag sovit för lite. Behöver minst 9 timmar, lite beroende på vad jag gjort dagen innan och om jag måste upp på toa nåt på natten.

Ibland på helgen kan jag hamna i ett ”förlamat” tillstånd där det inte går att kliva upp. Då accepterar jag att jag jobbat över min förmåga och somnar om. Ofta behöver jag då 1-2 timmar mer sömn, sen kommer jag upp utan problem.

Hur många timmar sover du @Wille ? Jag har svårt att kliva upp på morgonen om jag sovit för lite. Behöver minst 9 timmar, lite beroende på vad jag gjort dagen innan och om jag måste upp på toa nåt på natten.

Ibland på helgen kan jag hamna i ett ”förlamat” tillstånd där det inte går att kliva upp. Då accepterar jag att jag jobbat över min förmåga och somnar om. Ofta behöver jag då 1-2 timmar mer sömn, sen kommer jag upp utan problem.
Jag sover nog på tok för mycket. Igår lyssnade jag på Nothing much happens och efteråt somnade jag utan att ha behövt ta extra alimemazin. Tror klockan kan ha varit runt 23 eller något över.

Vid 9 i morse larmade mobilen att jag skulle upp. Kände mig totalt väck och sov vidare till 10. Katten försökte också väcka mig och runt halv elva klev jag upp.

Men är fortfarande så trött. Vid halv tolv tvingade jag mig ut för att räfsa löv. Tog pauser då jag gick in i friggeboden och la mig. Räfsade sedan fram till halv ett då jag behöver göra annat.

Så jag sover knappast för lite i alla fall. Men har ändå så svårt att vakna.

Jag sover nog på tok för mycket. Igår lyssnade jag på Nothing much happens och efteråt somnade jag utan att ha behövt ta extra alimemazin. Tror klockan kan ha varit runt 23 eller något över.

Vid 9 i morse larmade mobilen att jag skulle upp. Kände mig totalt väck och sov vidare till 10. Katten försökte också väcka mig och runt halv elva klev jag upp.

Men är fortfarande så trött. Vid halv tolv tvingade jag mig ut för att räfsa löv. Tog pauser då jag gick in i friggeboden och la mig. Räfsade sedan fram till halv ett då jag behöver göra annat.

Så jag sover knappast för lite i alla fall. Men har ändå så svårt att vakna.

Ser det ut så alla dagar? Dvs somna 23 vakna 10? Eller har du en sömnskuld du behöver ta igen?

Ser det ut så alla dagar? Dvs somna 23 vakna 10? Eller har du en sömnskuld du behöver ta igen?
Jo, det ser ut så alla dagar. Har nog ingen sömnskuld att ta igen. Det känns som om jag sover bort livet. Vet bara inte hur jag ska vakna till liv på morgonen, för det verkar helt omöjligt.

Hade någon ide om att jag skulle börja yoga på morgonen. Vakna, tända kaminen, dricka te och sen yoga. Men det blir ju aldrig av.

Är du helt säker? iOS har haft denna funktion i flera år nu. Det är i timer-funktionen i klock-appen. Där man väljer signal som ska spelas när tiden går ut kan man längst ned trycka "sluta spela" istället. Detta använder jag på min padda varje natt (för spotify) men jag testade även med YT precis nu och det funkade perfekt.
Även om du skulle ha annat OS kan jag inte tänka mig att det inte finns en sådan funktion. :eek:
Tack, jag har haft iphone så länge jag haft smartphone och hade ingen aning.
Nu ska jag prova ha på brown noise när jag ska somna i kväll.

Jo, det ser ut så alla dagar. Har nog ingen sömnskuld att ta igen. Det känns som om jag sover bort livet. Vet bara inte hur jag ska vakna till liv på morgonen, för det verkar helt omöjligt.

Hade någon ide om att jag skulle börja yoga på morgonen. Vakna, tända kaminen, dricka te och sen yoga. Men det blir ju aldrig av.
Jag duschar och tvättar håret varje morgon, oavsett om jag jobbar eller är ledig. Det handlar inte om att jag på något sätt tycker att jag är så smutsig så att jag behöver duscha varenda dag men det är enda sättet jag kan få igång kroppen på.
Jag har en pall i duschen och släpar mig typ dit från sängen. Ibland ”lurar” jag mig själv och tänker att jag skall få gå och lägga mig om jag är duktig och går upp och duschar. Lättlurad som jag är så funkar det varje gång och det är väldigt sällan jag faktiskt vill gå och lägga mig igen när jag vaknat till av duschen.
De enstaka gånger i modern tid när jag inte duschat på morgonen så upplever jag att jag går omkring och är halvsovandes hela dagen.
Givetvis är jag säkert extrem men för mig är det bra att ta uppvaknandet lite stegvis. Älskar att duscha så det blir lite en morot för att gå upp.
Kan du inte försöka komma på någon syssla som du tycker om som du kan pyssla en stund med medans du vaknar till? Kolla på nåt favoritprogram på tv, dricka kaffe i sängen, läsa något eller vad som helst. Något som inte i normala fall är jobbigt utan som du uppskattar att göra.
Kan heller inte tänka på vad jag skall göra under dagen precis när jag vaknat. Det enda jag funderar på är att ta mig upp och in i duschen. Skulle jag börja göra en mental lista över alla måsten både jobb och privat så är det med stor sannolikhet så att jag inte skulle ta mig upp över huvud taget faktiskt. Att gå till jobbet känns som att bestiga ett berg (ett jättehögt berg) innan jag fått igång mig själv lite.

Jag kan ju inte låta bli att skärpa mig och lyssna om någon pratar. Jag är likadan om jag sitter på bussen och ofrivilligt måste lyssna på andra som pratar. Kan inte stänga av lyssnandet. (Är det en autismgrej månntro, att ta in allt som hörs och inte kunna stänga av?) Det underlättar om jag inte begriper språket för då blir det bara ljud som jag inte kan tolka.

Jag lyssnade förut på något som hette "Nothing much happens" som är nonsensberättelser, men tyckte inte det hjälpte mig så mycket.

Så är jag också! Jag kan inte heller låta bli att skapa historier i mitt huvud. Lite som en ständig filmvisning 😆

Har ingen diagnos vad jag vet men kanske hade fått det om jag begärt en utredning

Jag duschar och tvättar håret varje morgon, oavsett om jag jobbar eller är ledig. Det handlar inte om att jag på något sätt tycker att jag är så smutsig så att jag behöver duscha varenda dag men det är enda sättet jag kan få igång kroppen på.
Jag har en pall i duschen och släpar mig typ dit från sängen. Ibland ”lurar” jag mig själv och tänker att jag skall få gå och lägga mig om jag är duktig och går upp och duschar. Lättlurad som jag är så funkar det varje gång och det är väldigt sällan jag faktiskt vill gå och lägga mig igen när jag vaknat till av duschen.
De enstaka gånger i modern tid när jag inte duschat på morgonen så upplever jag att jag går omkring och är halvsovandes hela dagen.
Givetvis är jag säkert extrem men för mig är det bra att ta uppvaknandet lite stegvis. Älskar att duscha så det blir lite en morot för att gå upp.
Kan du inte försöka komma på någon syssla som du tycker om som du kan pyssla en stund med medans du vaknar till? Kolla på nåt favoritprogram på tv, dricka kaffe i sängen, läsa något eller vad som helst. Något som inte i normala fall är jobbigt utan som du uppskattar att göra.
Kan heller inte tänka på vad jag skall göra under dagen precis när jag vaknat. Det enda jag funderar på är att ta mig upp och in i duschen. Skulle jag börja göra en mental lista över alla måsten både jobb och privat så är det med stor sannolikhet så att jag inte skulle ta mig upp över huvud taget faktiskt. Att gå till jobbet känns som att bestiga ett berg (ett jättehögt berg) innan jag fått igång mig själv lite.
Kanske ska tillägga att jag på något sätt har accepterat att jag fungerar på detta viset. Jag kräver ofantliga mängder sömn och vaknar aldrig utvilad och ”pigg och glad” (värsta som finns när folk ba ”åh vaknade imorse så himla pigg och glad”, okej🙄 aldrig hänt!)
Lever med en människa som ALLTID vaknar tidigt, oftast innan klockan på vardagar och vid samma tid på helger. Han är omedelbart liksom på gång på morgonen och vill gärna dra igång i högt temp.
Länge kände jag mig nästan lite som en dålig människa och lite lat för att jag aldrig kände så. Han struntar såklart i vad jag gör och inte gör på morgonen men jag hade dåligt samvete för att jag har så lång startsträcka.
Nu har jag landat i att jag är sådan som person, även under de perioder i livet när jag mått som allra bäst så är jag nästan ledsen och deppig på morgonen varje dag. Jag vet att det går över och lägger numera inte så stor vikt vid att försöka ändra det.
Tillåter också mig själv att göra absolut ingenting ibland när jag är ledig. Jag behöver mycket återhämtning i form av vila i stillhet och det är bara att acceptera.
Bor sedan ett tag i Spanien och trots att det är ljust, snudd på alltid sol och varmt så är det lika jävligt att gå upp för min del🤷‍♀️.

Alimemazin gör iallafall mig trött dagen efter, om jag tillät mig själv skulle jag ofta kunna sova länge på morgonen efter att ha tagit det på kvällen.

Det är inte så att du kan ha sömnigheten som biverkan av någon medicinering? Eller att medicinen du ska sova på inte helt har gått ur på morgonen?

Melatonin hjälper många med NPF att sova bättre (inte bara somna, men ha bättre sömnkvalitet den tid man sover så man blir mer utvilad). Kunde det vara idé att testa det istället för (eller som komplement) till annan "sovmedicin", om du inte redan gjort det.

Kanske ska tillägga att jag på något sätt har accepterat att jag fungerar på detta viset. Jag kräver ofantliga mängder sömn och vaknar aldrig utvilad och ”pigg och glad” (värsta som finns när folk ba ”åh vaknade imorse så himla pigg och glad”, okej🙄 aldrig hänt!)
Lever med en människa som ALLTID vaknar tidigt, oftast innan klockan på vardagar och vid samma tid på helger. Han är omedelbart liksom på gång på morgonen och vill gärna dra igång i högt temp.
Länge kände jag mig nästan lite som en dålig människa och lite lat för att jag aldrig kände så. Han struntar såklart i vad jag gör och inte gör på morgonen men jag hade dåligt samvete för att jag har så lång startsträcka.
Nu har jag landat i att jag är sådan som person, även under de perioder i livet när jag mått som allra bäst så är jag nästan ledsen och deppig på morgonen varje dag. Jag vet att det går över och lägger numera inte så stor vikt vid att försöka ändra det.
Tillåter också mig själv att göra absolut ingenting ibland när jag är ledig. Jag behöver mycket återhämtning i form av vila i stillhet och det är bara att acceptera.
Bor sedan ett tag i Spanien och trots att det är ljust, snudd på alltid sol och varmt så är det lika jävligt att gå upp för min del🤷‍♀️.

Jag tror verkligen att det där (i stor utsträckning iaf) är medfött!
Min bror är oerhört morgonpigg, vaknar alltid som din partner och känner sig pigg och alert 😅 Han har sagt till mig att hans bardom präglades av att vänta på att jag skulle vakna på morgonen, vänta på att jag skulle bli klar osv.
Många skulle nog beskriva mig som driven, framåt, energisk osv. Men just på morgonen är jag alltid seg och trött!

Jag tror verkligen att det där (i stor utsträckning iaf) är medfött!
Min bror är oerhört morgonpigg, vaknar alltid som din partner och känner sig pigg och alert 😅 Han har sagt till mig att hans bardom präglades av att vänta på att jag skulle vakna på morgonen, vänta på att jag skulle bli klar osv.
Många skulle nog beskriva mig som driven, framåt, energisk osv. Men just på morgonen är jag alltid seg och trött!
Tror att min sambo skulle beskriva sin nuvarande livssituation ungefär som din bror beskriver sin barndom😅. Bless him som aldrig påpekar det🙏

Stämmer säkert att det till stor del är medfött. Kan inte minnas att jag någonsin vaknat och tänkt ”Åh ny dag, nya möjligheter. Underbart att få stiga upp!”

Är egentligen inte heller speciellt seg eller så som person. Känner mig definitivt inte lika less på livet under resten av dagen som jag gör på morgonen. Har haft depressioner och upplever faktiskt att jag vaknar lite med den känslan (givetvis lindrigare) varje dag men eftersom jag vet att det går över så spelar det mindre roll.

Har faktiskt inte tänkt på att göra det. Men har ju andningstränat mycket förut. Så det kan jag prova med igen.
Har inte läst hela tråden så någon annan kanske redan skrivit samma, men jag tycker progressiv avslappning är väldigt bra för att koppla av. Finns en massa olika på tex youtube.

En period när jag hade extremt svårt med sömnen lyssnade jag på någon sån sömn-spellista på spotify. Hade den på hela nätterna, tyckte det hjälpte.

Testat att ta din sömnmedicin tidigare?

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 711
Senast: Twihard
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 075
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 300
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Budget
  • Vad gör vi? Del CCVI
  • Min man är död

Hund, Katt, Andra Djur