Att somna och att vakna

Jo, precis. Jag somnade inte klockan 21 när jag gick upp klockan 5 och jobbade hela dagen.
Utan att du vilade eller sov middag däremellan? Jag tänker eftersom det verkar vara naturligt för dig att slumra på soffan emellanåt. Jag hamnar ibland i ovanan att sova middag när vädret är dåligt och jag sovit dåligt på natten, vilket givetvis innebär att jag sover dåligt nästa natt också... och så vidare, och så vidare...

Jag har inga bättre svar än du fått på att somna, men när jag ska gå upp måste jag tänka väldigt intensivt på något jag ser fram emot. Oftast är det att det är gott med mitt morgonkaffe, men kan också vara en rolig uppgift den dagen, eller att SMHI har lovat fint väder. Tillåter jag mig att tänka på att det är jobbigt att gå upp så blir det enormt mycket svårare/mount everest tornar upp sig.

Jag kan aldrig sova länge och får ont i ryggen av att ligga ner för många timmar = vaknar tidigt. Men pigg är jag inte innan kaffet. Det tar nog minst en halvtimme efter kaffet är slut tills jag är talbar. Så det där med att de som vaknar tidigt av sig själva är morgonpigga är nog inte en sanning för alla.

Utan att du vilade eller sov middag däremellan? Jag tänker eftersom det verkar vara naturligt för dig att slumra på soffan emellanåt. Jag hamnar ibland i ovanan att sova middag när vädret är dåligt och jag sovit dåligt på natten, vilket givetvis innebär att jag sover dåligt nästa natt också... och så vidare, och så vidare...
Jo, jag vilade efter jobbet på soffan för det fanns verkligen inte energi till nånting annat. Men jag brukade inte somna på soffan. Lyssnade på musik.

Tror inte jag kunnat göra annorlunda. Jobbet drog verkligen ut all energi jag hade. Men att gå och lägga mig för natten när jag kom hem strax före fem var inte görbart. Dels somnade jag inte då och dels behövde katterna mat en gång till den dagen.

Jag tror verkligen att det där (i stor utsträckning iaf) är medfött!
Min bror är oerhört morgonpigg, vaknar alltid som din partner och känner sig pigg och alert 😅 Han har sagt till mig att hans barndom präglades av att vänta på att jag skulle vakna på morgonen, vänta på att jag skulle bli klar osv.
Många skulle nog beskriva mig som driven, framåt, energisk osv. Men just på morgonen är jag alltid seg och trött!
En period i ungdomen hade jag en kk som sov hos mig i veckorna.
Tidiga mornar är jag som en robot. Hjärnan funkar inte alls men kroppen är uppe och går. Vet att jag en gång blev stående länge för jag inte kunde fatta hus jag skulle kunna ta mig i badkaret för att duscha. Jag hade fel ben mot kanten
Han däremot hade en kropp som inte på nåra villkors vis kunde fungera tidigt. Så han kunde han ligga i sängen och lösa ett fel i en kod (programmerare).
Jag behöver sova tidigt och kan utan bekymmer vakna i gryningen. Men utan hjärna då.

Jag har inga bättre svar än du fått på att somna, men när jag ska gå upp måste jag tänka väldigt intensivt på något jag ser fram emot. Oftast är det att det är gott med mitt morgonkaffe, men kan också vara en rolig uppgift den dagen, eller att SMHI har lovat fint väder. Tillåter jag mig att tänka på att det är jobbigt att gå upp så blir det enormt mycket svårare/mount everest tornar upp sig.

Jag kan aldrig sova länge och får ont i ryggen av att ligga ner för många timmar = vaknar tidigt. Men pigg är jag inte innan kaffet. Det tar nog minst en halvtimme efter kaffet är slut tills jag är talbar. Så det där med att de som vaknar tidigt av sig själva är morgonpigga är nog inte en sanning för alla.
Det finns inget jag ser fram emot när jag vaknar. Det är bara ytterligare en dag man ska kämpa sig igenom. Och jag dricker inte kaffe.

Jo, jag vilade efter jobbet på soffan för det fanns verkligen inte energi till nånting annat. Men jag brukade inte somna på soffan. Lyssnade på musik.

Tror inte jag kunnat göra annorlunda. Jobbet drog verkligen ut all energi jag hade. Men att gå och lägga mig för natten när jag kom hem strax före fem var inte görbart. Dels somnade jag inte då och dels behövde katterna mat en gång till den dagen.
Jag tänker att det kan vara värt att försöka verkligen hålla igång och stå över vilan (om det går) tills en kommit in i en rutin. Kliver man upp klockan fem är det ju inte helt uppåt väggarna att börja dra sig mot sängen runt 8-8.30 och sedan somna framåt nio-tio.

Fast nu är du ju inte i den situationen längre förstås eftersom du inte behöver gå upp så tidigt, jag funderade mest allmänt på att minimera vilan under dagen. Jag upplever själv att jag kan bli märkligt övertrött och seg men ändå rastlös av för mycket vila eller sömn.

Jag har ett helsike att vakna på morgonen och starta dagen. Jag ställer larmet på mobilen för att vakna, men det funkar inte.

På kvällen har jag motsatt problem. Hjärnan går på högvarv och jag har svårt att komma till ro och somna. Tar medicin som ska göra mig trött men somnar ändå inte i vettig tid. Misstänker att en orsak till att jag inte somnar på kvällen är för att jag inte kommit upp i tid på morgonen.

Så vad gör man?
Vad är det som gör att du inte vill ta medicinen du blir trött av tidigare än kl 19? Tänker att om det tar många timmar innan du blir trött och du misstänker att den kan ställa till det dagen efter så kanske du skall ta den tidigare?

• Gilla
Reactions: Sel

Nä, fast mina mekanismer är lite liknande - men hjärnan sköter själv det där tänkandet på saker som är extremt mycket intressantare än att dåsa i en säng när kroppen är utvilad och laddad för en ny dag.

Men kaffet lockar alltid. Och att det alltid finns något man planerat att göra som är utmanande och/eller roligt att ta itu med. Nu var väl TS problem snarare att somna och då kan det till och med vara lite kontraproduktivt att ha för mycket roligt och utmanande planerat till dagen som kommer - det kan bli svårare att somna.

Här hjälper det med en katt som börjar örfila en, bita i näsan eller sätta sig på ansiktet tills man kliver upp så snart larmet gått. Man har inget val trots att både jag och hunden skulle vilja ligga kvar minst två timmar till. 😅

Det finns inget jag ser fram emot när jag vaknar. Det är bara ytterligare en dag man ska kämpa sig igenom. Och jag dricker inte kaffe.
Ditt boende? Det är du ju lycklig och tacksam för. Kanske att tillbringa lite extra vaken tid i hemmet kan göra det mindre vidrigt att gå upp?
Ser inte fram emot något alls när jag vaknar heller och har som sagt lika nattsvart syn på allt även om det är så att jag senare på dagen skall göra något jag tycker är kul.
Men duschen gör att det känns lite mindre jobbigt att kliva upp. Testa det, även om du inte gillar att duscha nu så kanske du kan lära dig att gilla känslan efteråt och få det till en rutin?

Nä, fast mina mekanismer är lite liknande - men hjärnan sköter själv det där tänkandet på saker som är extremt mycket intressantare än att dåsa i en säng när kroppen är utvilad och laddad för en ny dag.

Men kaffet lockar alltid. Och att det alltid finns något man planerat att göra som är utmanande och/eller roligt att ta itu med. Nu var väl TS problem snarare att somna och då kan det till och med vara lite kontraproduktivt att ha för mycket roligt och utmanande planerat till dagen som kommer - det kan bli svårare att somna.
Så har jag eventuellt känt när det varit dags att hämta en ny hundvalp, men knappast till vardags. Jag tror inte att det är jättevanligt att se fram emot att kliva upp på morgonen.

Här hjälper det med en katt som börjar örfila en, bita i näsan eller sätta sig på ansiktet tills man kliver upp så snart larmet gått. Man har inget val trots att både jag och hunden skulle vilja ligga kvar minst två timmar till. 😅
Morgontrött och extremt gosig schäferpojke under täcket gör det inte enklare att gå upp direkt😅

• Gilla
Reactions: Sel
Jag tänker att det kan vara värt att försöka verkligen hålla igång och stå över vilan (om det går) tills en kommit in i en rutin. Kliver man upp klockan fem är det ju inte helt uppåt väggarna att börja dra sig mot sängen runt 8-8.30 och sedan somna framåt nio-tio.

Fast nu är du ju inte i den situationen längre förstås eftersom du inte behöver gå upp så tidigt, jag funderade mest allmänt på att minimera vilan under dagen. Jag upplever själv att jag kan bli märkligt övertrött och seg men ändå rastlös av för mycket vila eller sömn.
Men vad skulle jag ha gjort i stället då? Det fanns verkligen inget jag orkade göra. Kunde på min höjd tvinga mig att göra något som tog max en kvart. Orkade knappt sitta vid datorn heller.
Vad är det som gör att du inte vill ta medicinen du blir trött av tidigare än kl 19? Tänker att om det tar många timmar innan du blir trött och du misstänker att den kan ställa till det dagen efter så kanske du skall ta den tidigare?
Jag tänker att effekten då hinner gå ur innan det är dags att sova.

Men idag tog jag medicinen kvart i sex, för jag tog fel på klockan en timme. Får se hur det känns i morgon. Måste hur som helst vara på benen före 7 i morgon för sotaren kommer.

Men vad skulle jag ha gjort i stället då? Det fanns verkligen inget jag orkade göra. Kunde på min höjd tvinga mig att göra något som tog max en kvart. Orkade knappt sitta vid datorn heller.

Men idag tog jag medicinen kvart i sex, för jag tog fel på klockan en timme. Får se hur det känns i morgon. Måste hur som helst vara på benen före 7 i morgon för sotaren kommer.
Men om du inte känner av den förren efter 2 timmar så borde det väl vara lugnt att ta den kl 18 iallafall? Om din önskan nu är att sova kl 21. Tänker att den har effekt lite mer än en timma? Annars är det väl en rätt värdelös medicin? Och om du dessutom har en misstanke om att den kan göra dig trött dagen efter så kan det kanske vara för att den sitter i lite för länge?
Du får ju svaret idag då kanske☺️

Det låter illa, men man gör våld på sig själv helt enkelt, som när man behöver vaka inför något. Då kan det kännas som en lättnad när man väl får lägga sig även om det tar en stund att varva ned. Jag föreställer mig att man förhoppningsvis kommer in i en sundare rutin så småningom, där kroppen kan gå i vila när det verkligen är dags att sova.

Men vi är ju alla olika! För mig är det mord för min nattvila (som är rätt kass ändå) om jag tillåter mig vila under dagen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 711
Senast: Twihard
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 075
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 300
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka