Att skylla på domaren

F

Frajda

Fick ett infall idag och köpte Barbacka dvdn, kul att sitta och titta på en regnig, ledig söndag. Det var bla ett reportage med Pether Markne. Mailn ställde frågan: Kan man påverka domarna på något sätt? Pether fundera lite och svarar: Rid bättre! Måste säga att det var ett av dem bästa svaren jag hört. "No more riders excuses" tyckte han.

Det fick mog att tänka på alla dessa diskusioner på buke och på alla tävlingar där det allt som oftast skyller på det mesta utom sin egen ridning. Domaren gillar inte min häst, man får bara poäng om man är känd, den domaren dömer alltid ner vissa och dömer upp andra oavsett vad man gör osv osv. Visst det kanske kan stämma ibland, men vad kan vi göra åt det? Jo just det, "RID BÄTTRE" sporten är inte alltid rättvis och domaren lyckas inte alltid var 100% objektiv. Även om h*n ska sträva efter det så blir det inte alltid så.

De som rider i toppen har ju kommit dit för att dom är bra, även om resultaten kan vara väldigt konstiga även på den nivån så rider ju ändå "toppfolket" bra och de har kommit dit av en anledning. Sen kan man ha olika åsikter om vilken "lära" som är bäst, alla har sina stilar och metoder men rider man bra kommer poängen förr eller senare. Oavsett om man rider LC eller Grand Prix. Det gäller bara att visa tillräckligt hur bra man rider och hela tiden "rida bättre". Det finns alltid en "kändis" med i startlistan, det finns alltid nån som känner domaren osv men det går ju inte att påverka ändå. Det enda du kan påverka är dig själv.

I fortsättningen tänker jag sluta med att skylla på annat, gör iofs inte så ofta och de få gånger jag har gjort det så har jag faktiskt blivit neddömd. Men so what? Vad kan jag göra åt det? Jag kan bara påverka mig själv och min egen ridning, så varför skylla på omständigheter? Mitt löfte inför nästa säsong ska bli detta enkla men träffande citat: "Rid bättre!"

Sv: Att skylla på domaren

håller med dig, men detta är ju inget som bara förekommer inom ridsport. i alla andra sporter så skylls det på domare, underlag, väder, vind osv...

Visst gör det det men det snackas väldigt mkt om det just idressyr sammanhang. Men visst stämmer det för andra sporter med. Gör det bättre helt enkelt. Förr eller senare kommer poängen, förr för vissa och senare för andra men det enda som gäller är att kämpa på, eller skita i det helt och göra nåt annat...

Människan vill ju gärna kunna skylla på något annat, hellre det än att erkänna sina egna brister. Detta problem finns inom alla domarsporter. T.o.m. i sporter där man går på rena resultat (fotboll, ishockey o.s.v.) så finns klagomålen på domarna. Det går inte att komma ifrån.

Fast detta är ju inte direkt ovanligt att olika domare har olika tycke. Annars borde ju det inte skilja mellan dem när man rider för fler än en domare.

Dessutom så finns det vissa domare som dömer en häst bra och en annan som dömer samma dåligt.

Det är ganska lätt att se speciellt när det är fler domare i samma klass. Som mest har jag stött på domare där det skiljde 24p :crazy: Den ena domaren hade mig som 5a den andre näst sist dvs 24a.

Förklaring till det??

Det går nog inte att komma ifrån som du säger, tyvär. Å andra sidan så behövs det nog lite klagomål för att domarna ska tvingas att verkligen döma så objektivt som möjligt. Men jag tror att de som kommer längst är de som verkligen går in för att förbättra sin ridning istället för att lägga energi på sånt som inte går att påverka tex vilken domare som dömer. Själv väljer att lägga energin på att förbättra mig men det är ett val man får göra...

Förklaringen är att alla domare har sitt sätt att se på saker och ting, precis som vi ryttare har våra "käpphästar" så har domare det. Men faktum är att man kan själv inte påverka domarna utan bara rida så bra man kan. Sen borde det jobbas för att utbilda domarna bättre och bättre så att de kan döma bättre. Men ändå, du kan bara rida så som möjligt. Dessutom så är det till viss gräns bra att domare tycker olika, annars hade ju samma vunnit jämt?
Men visst som du sa såm mkt ska egentligen inte skilja i poäng.

Fast detta är ju inte direkt ovanligt att olika domare har olika tycke. Annars borde ju det inte skilja mellan dem när man rider för fler än en domare.

Dessutom så finns det vissa domare som dömer en häst bra och en annan som dömer samma dåligt.

Det är ganska lätt att se speciellt när det är fler domare i samma klass. Som mest har jag stött på domare där det skiljde 24p :crazy: Den ena domaren hade mig som 5a den andre näst sist dvs 24a.

Förklaring till det??

Vet inte om denna förklaring passar in på din häst men den passar in på vad som hände med bedömningen på min häst. Tre domare, två dömde åt samma håll, den tredje dök i siffrorna. 64% ner till 53% på samma ritt. över 11% skillnad alltså. Den domaren som dök i poäng tyckte inte att hästen var "över ryggen" och markerade detta på varenda bedömningspunkt. Har man en negativ inställning till hästens form så har man det ju genom varje rörelse. Sedan att hon hade fel är en annan sak. :p :D

Förklaring till det??

Ja och självklart var det den domaren som dömde 24 p lägre som hade problemet eller hur :angel:

Om man pratar domare och bedömning så hade Kyra skrivit en del i senaste Ridsport som var rätt kul att läsa...

Jag tror inte att Kyra nånsin slutar att röka ;) Men den som lever får se....

Jag hör till kategorin "ovanliga" tävlingsryttare som rider ponny bland stora hästar, och har då alla möjligheter att skylla dåliga poäng på att domaren helt enkelt inte tycker om ponnysar :p
Tack och lov har jag aldrig behövt göra det, och kommer aldrig att göra det heller.
Man får inte glömma bort att domarna faktiskt gör ett kanonjobb! Dom ställer upp mer eller mindre ideellt på sina lediga dagar enbart av rent intresse och gör så att jag kan ägna mig åt det bästa jag vet, att få visa upp mig och min fina häst! Självklart så kan inte alla tycka exakt likadant om min häst, som i allt annat har vi olika åsiker även om "mallen" för bedömningen ska vara den samma. Naturligtvis hade det varit toppen om det hade kunnat gå att göra det 100% rättvist, men ska vi hålla på med bedömningssport så får man ta det för vad det är. En bedömning.
Så all heder åt alla domare därute! :bow:

Kyra sa att den dagen dressyren blir en sport så ska hon sluta röka. Hon kritiserade bedömningen av rörelser i programmen. Det var ngt i stil med att domare dömer mer efter hur mkt kvalite det var i rörelsen istället för att bara bedöma rörelsen. För långt att förklara här...

Jag blir så förundrad över att ingen tänker "Oj, den domaren såg ett problem som jag inte tänkt på!" när de då sämre poäng. Det är alltid domaren som dömt högt som "sett hur bra ekipaget är", aldrig så att någon domare faktiskt sett något som någon annan missat.

Vi vill väl utvecklas? Då borde man ta emot tydlig kritik mot något som domaren anmärkt på.

Låga siffror helt utan anknytning till ekipaget/ritten är en annan sak, men ofta blir ALLA låga siffror klassade som detta.

Kyra sa att den dagen dressyren blir en sport så ska hon sluta röka. Hon kritiserade bedömningen av rörelser i programmen. Det var ngt i stil med att domare dömer mer efter hur mkt kvalite det var i rörelsen istället för att bara bedöma rörelsen. För långt att förklara här...

Du behöver inte förklara för det är så kristallklart som det kan bli :D

En flaschig gång bed alltid bättre än en som har "bara" en korrekt gång ovasett om den korrekta gör en bättre rörelse dvs program punkt.

Det var TRE domare.. Två stycken hade mig på övre halvan dvs den ena hade mig som 5a den andre hade mig som 7a.

Skilde poäng som som 6 av den ena och 8 av de andra två.

Att bli näst sist kräver en ganska dålig uppvisning, nu har denna häst varit placerad i de flesta av sina ordinarie dressyrstarter upp till LA:4. Internationellt har hon legat väldigt högt bed och de sista året hon gick låg hon i alla sina starter på den över halvan med 65% som sämsta resultat.

Detta exempel jag tog upp visade på en domare som inte gillade min häst. Det skilde en hel del på de allmäna intrycken också där de andra två domarna hade oss högt medan den domaren hade oss lågt. Tex lydnaden fick jag en 5a av den domaren och av de andra två fick jag 7a.

Så detta får man ju tolka som man vill, men så många domare kan inte ha fel som dömt denna häst tidigare och efter denna händelse.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 672
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka