Att skylla på domaren

Sv: Att skylla på domaren

Jag tänker inte gå in en ändlös diskussion med dig om din hästs kvaliteter för det har du haft uppe på tapeten i ändlösa trådar förrut, gällande samma ämne. Jag har hittills aldrig sett dig gå ur en diskussion med mindre än en telefonkatalog av argument till följd, och det var inte min avsikt här utan bara att väcka tanken att det inte alltid är fel på en domare som dömt lågt utan att man kan lära sig av denna - och då talar jag INTE om att den "gillar inte min häst".

dock är det högst vanligt att det skiljer 2 poängenheter mellan olika domare. Det händer varje ekipage på OS just nu tex.

Tycker det är löjligt att hänga upp sig på att man är "feldömd" för att en domare dömt lägre, och att det som sagt är den som dömer LÄGRE som har fel fel fel, och inte de som dömde högre.

Jag tänker inte gå in en ändlös diskussion med dig om din hästs kvaliteter för det har du haft uppe på tapeten i ändlösa trådar förrut, gällande samma ämne. Jag har hittills aldrig sett dig gå ur en diskussion med mindre än en telefonkatalog av argument till följd, och det var inte min avsikt här utan bara att väcka tanken att det inte alltid är fel på en domare som dömt lågt utan att man kan lära sig av denna - och då talar jag INTE om att den "gillar inte min häst".

dock är det högst vanligt att det skiljer 2 poängenheter mellan olika domare. Det händer varje ekipage på OS just nu tex.

Tycker det är löjligt att hänga upp sig på att man är "feldömd" för att en domare dömt lägre, och att det som sagt är den som dömer LÄGRE som har fel fel fel, och inte de som dömde högre.

NU är det så att det är INTE samma häst jag diskuterar nu :angel: Så det kan du lägga ner direkt. Denna häst har tävlat vanlig dressyr och fälttävlan under många år både i Sverige och England och har alltid fått bra rättvisa poäng oavsett domare..

Och jo jag tog inte speciellt mycket åt mig när det gällde denna domaren faktiskt. Och det gjorde inte de andra heller. Denna domaren hade helt andra segrare än vad de två andra domarna hade. Och visst vill du ha det till att den enda domaren hade rätt och de två andra hade fel så fine..

Men det frångår inte att den domaren har en helt annan åsikt än alla andra som dömt både denna hästen och de andra..

Jag har aldrig sagt att jag inte anser att en domare som dömer lägre har fel :grin: Men när det är så stor skillnad på domare som ser samma häst så är det något som inte stämmer.

Jag kan också säga att när en domare ser ett omslag som inte finns att den har fel liksom att den domaren som missar ett omslag också har fel.

Poängen betyder inget det är platssiffrorna som avgör. Skiljer det sig markant där mellan domarna så är det någon som är fel ute

Dessutom beror det på vilken av domarna det är. Vissa domare som har högre status borde ju veta bättre vad som efterfrågas.

Tycker inte du att det är konstigt att en så stor stjärna som Kyra är går ut med att hon tycker att domarna idag dömer "fel" att de premierar fel saker?? Finns det inget bakom det uttalande hon gör?

Tycker inte du att det är konstigt att en så stor stjärna som Kyra är går ut med att hon tycker att domarna idag dömer "fel" att de premierar fel saker?? Finns det inget bakom det uttalande hon gör?

Nej det tycker jag inte är ett dugg konstigt. Det är en bedömnings sport, och bedömningarna sker av människor, så det är inte så konstigt. Frågan om vad som premieras på moderna dressyrtävlingar idag är högst relevant, och det är en fråga som bör fortsätta diskuteras.
dock tycker jag fortfarande att man måste hålla i bakhuvudet som sagt att det är en bedömnings sport, vissa domare ligger lågt på sin skala, andra högre, och skillnader i bedömning kommer alltid att vara en verklighet så länge vi inte har robotar som dömer, med ett facit inprogrammerat hur de ska döma. jag tycker inte det är en sak att hänga upp sig på över huvud taget att man blivit "neddömd" vid några tillfällen. Ta in det, reflektera, konstatera, och move on.

Självklart.

Men att man ibland blir lite fundersam tycker jag är helt rätt.

Jag tycker tex att Ravel har uppvisat en enorm ridbarhet och styrka på allt. Där hade den ena domaren honom först på 19e plats vilket är för mig totalt ofattbart. Lyckligtvis så höll de andra honom högt.

Men det är väl självklart att man måste undra varför den domaren höll honom så dåligt.

Ja visst, absolut! I hälsosamma doser är det ju viktigt att ifrågasätta eller iallafall reflektera som du säger!

Jag är nog lite buke skadad då det är så mkt trådar om hur orättvist folk blivit dömda osv osv, blir irriterad på sånt, när det oftast har att göra med en helt enkelt ej tillfredställande ritt, eller hästmaterial, eller ryttar material osv. Men visst, jag köper det du säger med de nyanser du lagt till de senaste inläggen.

själv har jag tex varit subjekt till att tävla inför en domare som jag tidigare växte upp med, då vi red ponny och vidare till stor häst osv parallellt. Hon har alltid haft ett horn i sidan till mig av ngn anledning, och att rida sen när hon dömde var värdelöst, för hon dömde alltid, konstant, ner oss - på rutin. Det spelade inte heller ngn större roll de gånger jag kom in på andra hästar : ) Däremot dömde hon en annan i klubben mkt engagerad nyckelperson som väl red rätt mediokert på skalan rent allmänt ansett, väldigt snällt alltid : ) Men som sagt, sånt är ju bara att leva med, det är en bedömningssport med mänskliga domare som sagt. Jag fick se till att tävla på tillräckligt många övriga tävlingar med andra domare för att känna mig rätt bra pejlad på vart vi låg i andras ögon istället.

Det viktiga i debatten tycker jag är att 99 % av domare, INTE dömer på subjektivt vis, utan håller sig till det som SKALL bedömas och dömer objektivt.

Senast ändrad:

Jag kan bara påverka mig själv och min egen ridning, så varför skylla på omständigheter?

"Älska omständigheterna" - Det är ett känt mentalträningscitat. Börjar man säga så till sig själv så kommer man långt - både psykiskt och tävlingsmässigt. :banana:

Man KAN också påverka domarna genom kritik. Om fler ser samma sak och kritiserar så kommer domaren säkerligen inte göra samma "misstag" igen

Det ska jag lägga på minnet :)

Man ska i frågasätta felaktiga domslut, man ska diskutera och kritisera det är så sporten går framåt med förhoppningsvis bättre och mer objektiva bedömningar. Men säg att man rider en tävling, blir dåligt bedömd och får kassa %. Oavsett om du är värd de dåliga poängen eller om domaren har bedömt orättvist, sk "dömt ner dig" så kan man ändå inte göra ngt åt just den tävlingen, du kan inte ändra poängen. Man måste lägga ritten bakom sig och se till att rida bättre nästa gång, och ännu bättre nästa gång. Bästa sättet att själv påverka domarna är att bli så bra att de inte kan döma ner dig helt enkelt. Till 99% så dömer domarna fair och många (syftar inte på ngn speciell utan menar rent allmänt) har en förmåga att alltid skylla på kassa domare istället för att verkligen gå in för att bli bättre.

Personligen ska jag leva efter denna principen, att rida bättre. Strävar man efter att bli perfekt så kommer man kanske halvägs och det är längre än många andra ryttare. Skyller man alltid på ngt annat när det går dåligt så kommer man inte vidare eftersom man förnekar sina egna fel och brister. Men det är så jag tänker...

Håller med! :bow:

Men liiite kan man allt skylla på domaren när domarens dotter ALLTID vinner, även om flera ekipage har varit mycket bättre :p Hände rätt ofta på ridskolan, lite orättvist mot de andra tycker jag.

Håller med! :bow:

Men liiite kan man allt skylla på domaren när domarens dotter ALLTID vinner, även om flera ekipage har varit mycket bättre :p Hände rätt ofta på ridskolan, lite orättvist mot de andra tycker jag.

På officiella tävlingar får domare inte ens döma sina egna elever. så det där är mkt oproffsigt upplägg även på en klubbtävling. Även om det troligtvis var så att domarens dotter faktiskt uppvisade en bättre ritt än de andra. Det blir oavsett detta bäddat för skitsnack från omgivningen, även om domaren varit opartisk.

Man KAN också påverka domarna genom kritik. Om fler ser samma sak och kritiserar så kommer domaren säkerligen inte göra samma "misstag" igen

Naivt anser jag att tro att om man samlar ihop en liten samgrupp, går och klagar, att domaren skulle ändra sig.

Det om något skulle enligt mig vara en dålig domare som ger efter för tryck.

Bättre utbildning är (enda?) vägen till bättre domare.

Naivt anser jag att tro att om man samlar ihop en liten samgrupp, går och klagar, att domaren skulle ändra sig.

Det om något skulle enligt mig vara en dålig domare som ger efter för tryck.

Bättre utbildning är (enda?) vägen till bättre domare.

Nu var det inte den sortens kritik jag tänkte på. Inte den sortens skara heller.

Jag menar det som exempelvis bedrivs här, diskussioner mellan människor och media.
Den sortens kritik tar längre tid och är inte särskillt direkt i sin verkan, men man kan inte förneka att den har effekt.

Jag tycker (oavsett arbete) en människa som inte kan erkänna sina misstag och rätta sig efter dem - de människorna ska inte vara domare.

Ja, utbildning löser alla problem! :bow:

Jag menar det som exempelvis bedrivs här, diskussioner mellan människor och media.
Den sortens kritik tar längre tid och är inte särskillt direkt i sin verkan, men man kan inte förneka att den har effekt.

Jag tycker (oavsett arbete) en människa som inte kan erkänna sina misstag och rätta sig efter dem - de människorna ska inte vara domare.

Jag tycker sällan diskussionen om domare på buke, eftersom det är det exemplet du tar upp nu, är vare sig tillräckligt konstruktivt eller inte heller en kritik med tillräckligt kunskap bakom de åsikter som man framför, de flesta klagar för eget bruk över ,inte misslyckade ritter, utan över misslyckade domare.

Vad jag menar är att den klagande kåren inte tillräckligt ofta är tillräckligt kunnig för att framföra klagan, skillnad mot Kyra ex.

Men Kyra lär ju knappast klaga över domarna i Lokala klasser, hon klagar på de som dömer på hennes nivå. Vem ska diskutera domarna som dömer LC-MSV om inte de som rider de klasserna?
Men de ska vara befogad kritik, inte peronliga angrepp eller klagomål som "domaren gillar inte skimmlar" utan kritik som förbättar bedömningen och som kan användas för att förbättra utbildningarna.

jag har blivit fruktansvärt feldömd.

Skulle rida en LC med min gamla travare. Märren hade tagits av banan dagen innan så hon var ju bra tränad
Vi kom in i tjusig passgång, gjorde (nästan) halt. Men på ena trav diagonlen hoppade vi ut över staketet. Och domaren hade mage att diska oss.

Fruktansvärt orättvist:devil:

Vi hade faktidskt tom knoppat manen. Borde åtminstonde fått snygghets poäng....

:rofl::rofl::rofl:

Inte lätt att vara dressyrdommare alla gånger heller......

Jag tycker sällan diskussionen om domare på buke, eftersom det är det exemplet du tar upp nu, är vare sig tillräckligt konstruktivt eller inte heller en kritik med tillräckligt kunskap bakom de åsikter som man framför, de flesta klagar för eget bruk över ,inte misslyckade ritter, utan över misslyckade domare..

Det må vara så. Men alla har rätt till en åsikt.

Som jag sa förut: Jag tycker en människa som inte kan erkänna sina misstag och rätta sig efter dem - de borde inte döma. Så här talar jag inte om kunskapsnivå, mer om viljan att lbi bättre (för båda parter)

Misslyckade ritter tycker jag det finns gott om, om inte fler än misslyckade domare så där håller jag inte med om din analys.

EDIT: Jag uppmuntar gärna att okunniga ska kunna lägga fram sina åsikter och diskutera dem här, hur skulla man annars kunna bli bättre?

Vad jag menar är att den klagande kåren inte tillräckligt ofta är tillräckligt kunnig för att framföra klagan, skillnad mot Kyra ex.

Menar du att man inte får klaga om man inte håller kyras nivå?

Senast ändrad:

Som jag sa förut: Jag tycker en människa som inte kan erkänna sina misstag och rätta sig efter dem - de borde inte döma. Så här talar jag inte om kunskapsnivå, mer om viljan att lbi bättre (för båda parter)

Jag instämmer med dig. Och får man ingen respons på det man gör så är det svårt att bli bättre. ;)

MEN, den meningen som du skrev ovan skulle jag vilja skriva om även som:
En RYTTARE som inte kan erkänna sina misstag och rätta sig efter dem - borde inte TÄVLA.

kl

Jag som inte ridit en dressyrtävling sen stenåldern undrar om man får en motivering till varje domares poäng/placering? tänker då främst då det är fler domare och det kan skilja en del som ni ovan berättar..

EDIT: Jag uppmuntar gärna att okunniga ska kunna lägga fram sina åsikter och diskutera dem här, hur skulla man annars kunna bli bättre?

Menar du att man inte får klaga om man inte håller kyras nivå?

Nu motsäger du dig själv.
Först skriver du att domare borde bli påverkade/går att påverka av den kritik som skrivs om dem här på buke, och föralldel i andra media, och nu menar du att okunniga ska in och diskutera åsikter hur denna förändring ska gå tillväga, och att det borde lyssnas på ?

Inget fel att okunniga diskuterar här, dit hör jag, men att mena att den diskussionen ska ha, eller borde ha betydelse för domarnas utbildning är enligt mig än en gång naivt.

Rätt många som skriver här klagar faktiskt på egna ritters felbedömning, inte som isåfall borde, klaga på bedömmningar av hästens utbildning och bedömmning av den i det stora hela.

Och angående Kyra, det blir mer tyngd om hon vill rätta systemet, faktum är att jag tror att det innom dressyrsporten och dess bedömningssystem, så ska förändringarna komma från toppen och kunniga där, inte från botten och dess okunniga.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 672
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka