Att skylla på domaren

Sv: Att skylla på domaren

kl

Jag som inte ridit en dressyrtävling sen stenåldern undrar om man får en motivering till varje domares poäng/placering? tänker då främst då det är fler domare och det kan skilja en del som ni ovan berättar..

Man behöver inte alls få någon motivering till varför just det poäng man får sätts, men det är väl mer regel än undantag att om en bedömmningspunkt innehåller något som är värt att kommentera, ex ett orent byte, så skrivs det också.

Nu motsäger du dig själv.
Först skriver du att domare borde bli påverkade/går att påverka av den kritik som skrivs om dem här på buke, och föralldel i andra media, och nu menar du att okunniga ska in och diskutera åsikter hur denna förändring ska gå tillväga, och att det borde lyssnas på ?

Mja, Vad jag vet så är det emot forumetsregler att kritisera specifika personer - som inte närvarar.

Sedan menade jag inte att domare bör ta på sig kritik från buke, kanske var lite otydlig, jag syftade lite mer allmänt, där åsikter finns - i folks hjärnor.

Inget fel att okunniga diskuterar här, dit hör jag, men att mena att den diskussionen ska ha, eller borde ha betydelse för domarnas utbildning är enligt mig än en gång naivt.

Word!

Rätt många som skriver här klagar faktiskt på egna ritters felbedömning, inte som isåfall borde, klaga på bedömmningar av hästens utbildning och bedömmning av den i det stora hela.

Okej, kanske jag har missat nått då.

Och angående Kyra, det blir mer tyngd om hon vill rätta systemet, faktum är att jag tror att det innom dressyrsporten och dess bedömningssystem, så ska förändringarna komma från toppen och kunniga där, inte från botten och dess okunniga.

Jo det tror jag också! Att kändisar ger lite mer motor i systemet än en vanlig svensson.

Senast ändrad:

Man behöver inte alls få någon motivering till varför just det poäng man får sätts, men det är väl mer regel än undantag att om en bedömmningspunkt innehåller något som är värt att kommentera, ex ett orent byte, så skrivs det också.

Poäng 6 och neråt SKA enligt direktiven, motiveras.

Visst förekommer det. En ridskola jag bor i närheten av vinner ALLTID döttrarna som är dommarnas barn, vad jag har hört och sett på resultats listor. Iallafall när de är högre priser. Men man ska inte säga att de alltid är så, sedan gillar ju dåliga förlorare att komma med bortförklaringar :)!

förvisso, fast en skicklig domare har förmågan att gå tillbaks i poängen senare och ange motiveringar som ska skrivas ner av domar sekreteraren.

förvisso, fast en skicklig domare har förmågan att gå tillbaks i poängen senare och ange motiveringar som ska skrivas ner av domar sekreteraren.

Har aldrig någonsin upplevt detta och jag har ändå skrivit åt åtskilliga domare, så även min mamma. Och där är det domare som dömer både de högsta klasserna och de lägsta

Däremot har jag fått höra motiveringar till varför en del poäng sätts och detta även på hästar som för dagen inte gått bra som ändå får poäng bara "för att den brukar gå bra" :rofl:

Men är det en katastrof ritt kanske det inte hinns med att skriva alt.

Fast väljer man att ge 6 eller sämre så måste man kommentera det anser jag.

Jag vet att de inte görs och det är tråkigt. Har ridit i program där jag fått väldigt höga poäng där man ändå fått kritik på varje rörelse. Och hur hinner de med det då??

hur menar du väljer att göra?
ÄR det riktigt katastrofalt så måste de ge dåliga poäng och kanske då inte hinner med att kommentera.

I låga klasser brukar det oftast skriva ett lite omdömme utanför protokollet.
Tex tänk på..blabla

hur menar du väljer att göra?
ÄR det riktigt katastrofalt så måste de ge dåliga poäng och kanske då inte hinner med att kommentera.

I låga klasser brukar det oftast skriva ett lite omdömme utanför protokollet.
Tex tänk på..blabla

Jag menar om man sätter en siffra 6 eller därunder så skall man ge kritik på den rörelsen. Annars vet man ju inte varför man inte fick en 7a tex

Och har man tid att ge kritik på höga poäng så borde man kunna ge kritik på låga poäng.

Tex över tygel, mot hand, dubbla spår etc Man behöver ju inte skriva en hel roman på varje siffra

Är hela programmet runt en 3-4 så blir det en hel roman.
Dessutom kanske man kommenterat det värsta fem gånger redan och låter det vara bra med det.

Rids programmet "normalt" kanske man har en 8=kommentar och ev något under 6= kommentar.

Har aldrig någonsin upplevt detta och jag har ändå skrivit åt åtskilliga domare, så även min mamma. Och där är det domare som dömer både de högsta klasserna och de lägsta

Nä då har vi olika erfarenhet, jag har också skrivit rätt mycket i många år.

Är hela programmet runt en 3-4 så blir det en hel roman.

Och återigen, precis som OlgaKlara även påpekat, det SKA motiveras om det är 6 och neråt.
Har faktiskt aldrig upplevt att domare har svårt att hinna med i kommentarerna, SÅ mycket händer det inte i lätt klass program : )

Motivering vid underbetyg

jag som tävlat en hel del borde ju veta... men 6 är ju godkänt utförd rörelse, punkt slut. Det är ju under- och överbetyg som ska motiveras. Så just siffran 6 behöver domaren väl INTE motivera, dock 5or och därunder så väl som 7or och däröver. Om man nu ser till regelverket...

Jag menar om det är en volt åt först ena hållet och sedan åt det andra. Man får samma poäng och motiveringen är den smma. Då skriver de ofta se ovan eller föregående eller liknande.

Jag instämmer med dig. Och får man ingen respons på det man gör så är det svårt att bli bättre. ;)

MEN, den meningen som du skrev ovan skulle jag vilja skriva om även som:
En RYTTARE som inte kan erkänna sina misstag och rätta sig efter dem - borde inte TÄVLA.
Väl talat! Hela meningen med en bedömning med kommentarer är väl att förbättra sig. Att sen inte alla domare har samma syn som en själv får man ta. Det är ändå ett reglemente som ska följas och det får man anpassa sig efter om man vill tävla. Annars får man göra ngt annat. Sen att det ibland blir lite färgat av domarens personliga åsikter är svårt att komma ifrån, det är ändå människor som är domare, inte maskiner. Det som gör att man blir en bättre tävlingsryttare är ändå förmågan att kunna ta kritik som ngt positivit och använda sig av de till sin fördel. Men tyvär har många ryttare svårt att inte ta all kritik så väldigt personligt och blir sura och skylla på annat...

kl
Jag skulle bli hemskt tacksam för kommentarer så jag vet vad jag gör bra och vad jag gör fel.. En sjua kan alltid bli en åtta och en femma kan bli en sexa... Det är ju svårt att veta vad som behöver förbättras om ingen säger/skriver ngt:D

Sen undrar jag.. hur ofta delas egentligen 9 och 10 ut?? Vet att ryskan fick en 10 på piaffen exempelvis men om vi nu talar om oss vanliga dödliga?

Sv: Motivering vid underbetyg

jag som tävlat en hel del borde ju veta... men 6 är ju godkänt utförd rörelse, punkt slut. Det är ju under- och överbetyg som ska motiveras. Så just siffran 6 behöver domaren väl INTE motivera, dock 5or och därunder så väl som 7or och däröver. Om man nu ser till regelverket...

Nej det stämmer, det är ingen som blir hängd om man inte motiverar en 6:a. dock hör det ju oftast till god ton att man gör det, då det inte är ett mer än precis godkänt betyg.

Vet en som fått en 9a i LC en gång. 10 har jag aldrig varit med om. 5-8 är de vanligaste betygen. Vanligare med en 4a än en 9a åtminstone här omkring (Skåne)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 672
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka