Att skaffa unghäst

Sv: Att skaffa unghäst

Precis, någon gång ska vara den första! Vet bara inte när man har nog mycket kunskap och när man är nog rutinerad.. :/ :>

Jag tycker det är väldigt olika, vissa unghästar är ju väldigt stabila och enkla att hantera, vill göra rätt och lär sig fort. Och så finns det vuxna hästar som testar och protesterar hela tiden.

Det krävs ju att man har erfarenhet och vet vad man håller på med, visst finns det många vuxna hästar som är felhanterade och farliga. Och det är ju just det som är faran med en unghäst (eller en vuxen med för den delen) om man inte har erfarenhet och kunskap.

En unghäst i händerna på en oerfaren person kan snabbt bli farligt!!!

Men har man erfarenhet av hästhantering och dessutom någon att ta hjälp av när ens egna erfarenheter och kunskaper tar slut så tycker jag inte det är några problem alls att skaffa unghäst.

Jag kan säga att min gamla trygga och stabila häst har lärt mig mycket som jag har haft nytta av när jag träffat på unga hästar. Han har på många sätt varit lika mycket arbete som en unghäst. ;)

Det viktigaste är nog att man kan erkänna när eller om man behöver hjälp! Innan de går åt pipsvängen.

De flesta hästar är ganska lättsamma att ha att göra med och har man inte bråttom med något så brukar det mesta lösa sig.

Sen är det bra om man står i ett stall där det finns kunnigt folk (fast inte varianten som lägger sig i, då slutar man lyssna utan sådana som man kan fråga om råd och vars hantering och hästar man gillar).

:bow: Skriver under på det. Att vara så pass ödmjuk att man kan ta hjälp när man behöver tror jag är superviktigt. Jag köpte nyss en tvååring, har haft häst i många år dock aldrig unghäst. Jag vågade steget då jag vet att jag har flera människor runtomkring mig som har mer erfarenhet och kunskap än vad jag har som jag kan be om hjälp. Se till att ha bra människor att rådfråga och be om hjälp så löser det sig :)

Jag skulle inte rekomendera någon att köpa en unghäst som förstahäst, om man inte har stor hästvana sen innan och har folk runt sig som kan komma med tips och råd. Men samtidigt kastar jag sten i glashus om jag säger det, min första var visserligen nio år, men han var knappt inriden och rätt bråkig. Men det blev häst av honom också till slut.

Efter honom har jag haft ett par rutinerade rävar, och nu är jag sugen på att ta mig an en unghäst nästa gång jag köper en egen (om några år alltså). Skulle vilja forma min egen häst, men samtidigt vill jag inte ta den från allra första början, utan kanske som ett-tvååring. Har en liten åring som jag har ögonen på, då hon är halvsyster till min foderhäst, mamman står i samma stall och jag vet dels att ägaren är seriös och lägger ner tid på sina hästar, mamman ärver ner fina egenskaper och ett lugnt, stabilt psyke och plus att det finns folk då som dessutom känt hästen sen hon föddes som man kan fråga.

Som någon annan skrev, att man ber om hjälp innan det är försent, det är nog viktigare än något annat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 736
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 216
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 483
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka