Sv: Att skaffa unghäst
Jag skulle inte rekomendera någon att köpa en unghäst som förstahäst, om man inte har stor hästvana sen innan och har folk runt sig som kan komma med tips och råd. Men samtidigt kastar jag sten i glashus om jag säger det, min första var visserligen nio år, men han var knappt inriden och rätt bråkig. Men det blev häst av honom också till slut.
Efter honom har jag haft ett par rutinerade rävar, och nu är jag sugen på att ta mig an en unghäst nästa gång jag köper en egen (om några år alltså). Skulle vilja forma min egen häst, men samtidigt vill jag inte ta den från allra första början, utan kanske som ett-tvååring. Har en liten åring som jag har ögonen på, då hon är halvsyster till min foderhäst, mamman står i samma stall och jag vet dels att ägaren är seriös och lägger ner tid på sina hästar, mamman ärver ner fina egenskaper och ett lugnt, stabilt psyke och plus att det finns folk då som dessutom känt hästen sen hon föddes som man kan fråga.
Som någon annan skrev, att man ber om hjälp innan det är försent, det är nog viktigare än något annat.