Det låter spännande! Jag tror som sagt att det förekommer (såklart) och diplomat är ju inte det vanligaste yrket. Men när man pratar om det så låter det som att 85% av alla kvinnor vill göra karriär innan de skaffar barn. Vilket inte rimmar med min uppfattning, och kanske min bedömning av ordet karriär. Jag tror snarare det är några % som just aktivt satsar på karriären som sådan åren 20-40. Medan den större majoriteten som bildar familj efter 30 vill ha hunnit med massa andra roliga saker och dessutom fått lite stabilitet i livet.
Jag tror som du, att det inte är karriär som gör att folk väntar med att skaffa barn utan andra saker som resor, boende, hur umgängeskretsen ser ut och framförallt relationer som bryts och de träffar någon ny.
Jag har en vän som väntade med barn för att hon först ville bli delägare i företaget hon jobbade i och hennes chef hade hintat om att det var på gång under nästkommande år och då valde hon att få det säkrat först. Men resten av mina vänner med barn har karriär (vad jag vet iaf) inte varit huvudfrågan.