Träffade inte sambon, tillika pappan till vår son, förrän jag var 27. Vi började försöka efter typ 4 år tillsammans. Därav dröjde det för oss.Efter den här diskussionen började jag fundera på det här med barn och karriär. Avvaktar kvinnor verkligen barn för att de vill göra karriär i Sverige? Jag hör ofta att det pratas om det men för mig är det helt främmande. Min uppfattning är att det är andra saker som gör att kvinnor skaffar barn "sent". Här i storstan är kulturen så, det är inte så många av ens kompisar som har skaffat barn innan 30. Många bryter upp sina relationer med "high school sweethearts" och träffar både en och två partners till innan de landar i en relation med någon som de vill ha familj med. Många vill studera, resa mycket och uppleva en hel del annat innan familjelivet drar igång. Men att prata om att "göra karriär" är för det första helt främmande i min värld, de flesta är drivna och vill med åren avancera inom sitt område men det gör man ju oftast naturligt om man är duktig på jobbet och hankar på. Sedan är ju arbetsplatser ofta så moderna idag att få barn och vara mamma inte är ett hinder för att en ska få fortsätta möjligheten att avancera. Både vår VD och affärsområdeschef är kvinnor strax över 40 med 2 barn hemma, en utav dem är dessutom med barn igen nu. Men visst, det kanske är betydligt enklare som anställd än som egenföretagare.
Hur ser det ut för er? Vet ni någon som avvaktat familjelivet med karriären som anledning?
Och för info, man måste uppfylla vissa krav för att få landstingsfinansierad IVF, annars får man betala för första barnet med.
Vi är, i mina ögon, äldre förstagångsföräldrar. Vi fyllde 35 respektive 36 det året sonen kom och om det går som vi hoppas med syskon lär vi vara 38 respektive 39 år det året.