Jag fyller 34 i år och har ett barn som blir 8, jag hade alltså precis fyllt 26 när jag blev mamma. Då kände jag mig vuxen och jättemogen, men nu när jag blir 34 så känner jag att jag var inte alls så vuxen då som jag trodde!
Nu är jag nöjd med ett barn, MEN skulle jag vilja ha fler så känner jag själv att 40 är absolut maxålder, men gärna innan 35. Och det är enbart mina egna känslor. När andra får barn är jag totalt obrydd i!
Min pappa är äldre, han är 12 år äldre än min mamma, och han hade redan två barn och trodde han var klar med det, men min mamma ville så gärna ha iaf ett biologiskt barn så pappa blev pappa till mig när han var 43. Mamma 31. Jag har aldrig känt att han varit ”gammal”. Sen fick jag en ”hoppsan”lillebror när jag var nästan 2, alltså var pappa då 45.
Har även en bekant där det är tvärt om, mamman som är äldre (40+) och träffade en yngre kille som ville ha iallafall ett biologiskt barn, vilket dom nu har.
Jag bryr mig inte alls om någon skaffar barn när dom är 20,30,40 eller tom 50. Att vara en bra förälder handlar om så mycket mer än åldern. Att man dör tidigt i barnens liv kan hända endå, så ja... Sen finns det ju tyvärr många som försöker i flera år innan dom lyckas... Börjar man försöka vid kanske 34,35, dvs en bra ålder där man oftast har hunnit plugga klart, har en utbildning, fått jobb, träffat rätt partner, och har ett stabilt boende, sen visar det sig att det inte alls ”bara” är att skaffa barn, då tickar åren på fort, och då kanske man lyckas tillslut ganska sent i livet, och vill man dessutom ha syskon så får man väll bekosta det själv? Vilket innebär att man ska tillbaka till jobb efter föräldraledigheten, jobba en jäkla massa för att kunna spara ihop pengar så man kan bekosta en ivf,äd, vad man nu väljer. Dvs, många väljer inte att få barn sent, och varför ska man då ”döma” utan att veta bakgrunden.
Jag antar (och hoppas) att man känner sig själv tillräckligt bra för att avgöra när man ska,eller inte ska, skaffa barn.