Att säga "man" istället för "jag"

Alos

Trådstartare
Kanske bara är jag men jag reagerar jätteofta på folk som svarar på en direkt fråga med "man". Till exempel om någon får frågan "tycker du det ska bli roligt med xxx?" Och personen svarar "ja klart man tycker xxx är kul!".

Tycker det är väldigt vanligt att man svarar på detta sätt och för mig är det helknasigt. Fler som uppmärksammat detta?

Gäller både på tv, radio, podcasts och bland mina vänner och bekanta.

Kanske bara är jag men jag reagerar jätteofta på folk som svarar på en direkt fråga med "man". Till exempel om någon får frågan "tycker du det ska bli roligt med xxx?" Och personen svarar "ja klart man tycker xxx är kul!".

Tycker det är väldigt vanligt att man svarar på detta sätt och för mig är det helknasigt. Fler som uppmärksammat detta?

Extremt störande.

Åh, det där har jag tänkt på många gånger, senast när jag kollade på Idol i fredags och Kevin Klein pratade... Skitstörande!

Jag förstår inte riktigt vad det underliga är. I ditt exempel används "man" i betydelsen att det är något som de flesta inklusive den som svarar tycker är kul men om personen istället sagt "ja klart jag tycker xxx är kul" innebär det enbart att det gäller denne och inte något som personen anser gäller generellt.

Jag förstår inte riktigt vad det underliga är. I ditt exempel används "man" i betydelsen att det är något som de flesta inklusive den som svarar tycker är kul men om personen istället sagt "ja klart jag tycker xxx är kul" innebär det enbart att det gäller denne och inte något som personen anser gäller generellt.

Det kanske var ett dåligt exempel. Men om jag frågar dig en direkt fråga, till exempel "Tycker du om äpplen?" Och du svarar "klart man tycker om äpplen". För mig är det helkonstigt eftersom att "man" för mig är en generalisering. Jag hade svarat "klart JAG tycker om äpplen".

Det är ju knappast ett nytt fenomen, hur har du undgått det irritationsmomentet innan? ;)

Det kanske var ett dåligt exempel. Men om jag frågar dig en direkt fråga, till exempel "Tycker du om äpplen?" Och du svarar "klart man tycker om äpplen". För mig är det helkonstigt eftersom att "man" för mig är en generalisering. Jag hade svarat "klart JAG tycker om äpplen".
Jag tror att jag förstår hur du menar nu, det har blivit ett "mode" att säga så? Ser inte på tv eller följer med i media så jag har missat fenomenet.

Jag tror att jag förstår hur du menar nu, det har blivit ett "mode" att säga så? Ser inte på tv eller följer med i media så jag har missat fenomenet.

Jag kanske. Men det låter förfärligt :eek: har som sagt även uppmärksammat folk i min närhet som säger.

Jag har fått intrycket att många använder "man" då de inte vill stå för sin åsikt klart och tydligt. Säger man "man" så går det att gömma sig lite bakom generaliseringar medan "jag" sätter tydligt fokus på den egna personen.

Intressant reflektion! Tycker bara det är så konstigt att detta slags svar används till exempel i idol. Kommer inte exakt ihåg frågan som ställdes men om någon frågar en idoldeltagare "vill du gå vidare?" Och hen svarar "klart man vill gå vidare" låter det extremt konstigt.

Reagerade även på fler som sa så under auditions. :confused:

Intressant reflektion! Tycker bara det är så konstigt att detta slags svar används till exempel i idol. Kommer inte exakt ihåg frågan som ställdes men om någon frågar en idoldeltagare "vill du gå vidare?" Och hen svarar "klart man vill gå vidare" låter det extremt konstigt.

Reagerade även på fler som sa så under auditions. :confused:

Kanske är det ett sätt att etablera sin plats i gruppen också, att vara "man" och inte "jag"? Jag är alldeles för trött så ursäkta utsvävningarna. :p

Annars kan ju kanske bukemodellen vara av intresse.
En istället för man (eller jag). En gör sitt bästa för att i det längsta våga skriva "man", som brukligt är. Det ser förjävligt ut i mina ögon, hemskt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
660
Senast: Whoever
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 508
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 732
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar