Att rida Ponny som vuxenryttare. Finns här fler?

Sv: Att rida Ponny som vuxenryttare. Finns här fler?

Hon är så fin din Stella och bär verkligen upp dig :love:

Jag äger en connemara valack f. 1990 på 142 cm, själv är jag 22 år.
Är familjens egna uppfödning och har således haft honom i 19 år nu. Hans mamma dog tragiskt när han var fyra veckor och han är uppfödd på nappflaska. Jag och Caesar sysslar mestadels med dressyr, men han skulle utan tvekan göra vad jag ber honom om.

27884014.jpg

27884012.jpg

Det borde inte vara något problem. Jag red min dponny new forest till jag va 21 och han va 146 cm hög. jag var 165. (vägde dock mer än dig). han hade inga problem med detta, nu är han dock hos fodervärd

Däremot har jag en två åring i hagen Efter en mamma som e New forest och pappan är fullblod. Hoppas på att hon stannar som Dponny och inte växer över måttet. Henne har jag plan på att rida och jag är fortfarande 165 cm =) och 26 år

Haflingar räknas inte till kallbloden. Min "Fet-Märta" är 145 cm och hennes stora rumpa gör att vi matchar varandra perfekt:D Lite fler bilder kanske?
http://www.pixbox.se/alb1070472

Skogstroll: Vilken fin dam du har:love:/L

Hon är verkligen enormt söt :) Att hon ärvt prickarna av Knabstrupern. Det var roligt.
Tack för länken :)

Nej jag vet att domare från Österrike protesterade vid en svensk utställning för många år sen. De var inbjudna att döma Haflinger, och blev väldigt upprörda över att de räknas till ponnies i Sverige. I Österrike är de fortfarande Kallblod. Eller de var det då.

Så vackert huvud han har.
Vad är det för stam på honom?

Visst är det underbart när man haft dem sen de var små :)

Harkel harkel. Är man duktig i dressyr så kan man tävla i westernridning , fast man har ponny o fyllt 20. Jätte skoj. Du kan till o med bli så bra att du rider sm på din ponny. Vissel vissel

Man kan tävla ponny i dressyr som stor häst med, eller i hoppning och så vidare :p

Tack:) båda

Hon är kanon min tjej:) Fast ett jäkla temperament har hon, vet inte var det kommer ifrån riktigt..Allt ska helst vara på hennes villkor.Längtar efter att få hem henne igen så jag kan börja rida igen och då ska jag ta fler bilder,förhoppningsvis har hon inte magrat igen av att stå på Skara så länge..

Jag är 37 år och köpte min första häst för 1,5 år sedan. Hon är en Nordsvensk brukshäst/russ född-06. Just nu är hon 138cm hög och blir nog mellan 143-145cm. Att det blev en ponny beror nog både på min längd 163cm och att jag gillar kallblod, och var först inne på att köpa en nordsvensk eller islandshäst. Efter att ha varit och tittat på Vilda var det kärlek vid första ögonkastet. Hon såg dock inte ut mycket för världen då, mager och bukig var hon, men inte efter en månad hos mig:)

Sedan kan det ju vara personligheter som spelar in. "Liten, lugn, trygg och envis" är egenskaper som kan beskriva både mig och Vilda. Vi passar ihop:)

Under mina ungdomsår på ridskola red jag både stora hästar och ponnies, men har nog alltid trivts bäst på ponnyryggar. Jag har dock aldrig varit rädd att rida storhästar, men det känns som jag har bättre kontroll på en häst som är lagom stor för min kropp. Sedan är jag inte så förtjust i stora fullblod med nerverna utanpå. Visserligen jättevackra, men stämmer inte med min egen personlighet.:)

DSCN2129.jpg

Vad glad jag blir, det verkar ju inte omöjligt ändå! Får åka och hälsa på min snutt snart igen.

IronWill: Hon är så underbart vacker din Stella!

Jag är 22 år (fyller 23 i dec) och i år köpte jag min underbara tjej! Ett welsh cob sto född 2008 som kommer att bli D-ponny, och antagligen en ganska liten sådan dessutom.
Själv är jag inte så överdrivet stor utan ca 165 cm lång och väger 56 kg. Känner mig mycket mer hemma på ponny än vad jag gör på häst.
Det är många som undrar varför jag har inte har köpt en större häst men ingen som tittar snett eller tycker att man är lite knepig när man förklarar varför.

Det finns ju inte så mycket att göra när man blir "kär" :love:

Min älskade ponny Echwynna
27832421.jpg

Tycker def. att du ska åka och kolla ,tror att du inte kommer att vara för stor.Är själv 1,69 cm och jag ser inte stor ut på våra 3 D-ponnier.Dessutom så tävlas de bland stor häst ibland.´Ponnier är härliga.Lycka till.

Så många jättefina ponnies bar i denna tråden :)
Blir verkligen glad av att se att det är så många vuxna som rider ponny, och verkligen tycker det är det bästa som finns.
I min "hästvärld" är jag helt ensam om det, men alla som möter Dandy tycker jättemycket om honom och förstår varför jag vill ha just honom.
Jag tycker ponny är så all-round, och även om man tävlar så är det inte lika allvarligt med ponny. Man kan ut och ha bara roligt och busa till det på ett annat sätt än jag ser alla mina vänner gör med sina stora hästar.

Vad fina ponnyer ni har! Och så många vi är :love:

Jag själv träffade min ponny då jag var 20. Egentligen skulle han bara vara på tillridning över sommaren då hans förra ägare hade problem med honom (hon hade honom tre månader och fick inte köpet tillbaka). Eller man kan säga att han var trött på allt, jag brukar kalla det burnout. Kom han in på en bana mellan väggar eller staket gjorde han inget krävande, bad man om någonting åkte man rakt i backen. I skogen var det lite lika men inte helt så, då sa han enbart ifrån om man var orättvis och han blev arg. Han är tävlad någonstans i medelsvår/svår dressyr (det är lite i skymundan då han är import från Estland, men har överraskat mig med både galoppiruett och galoppbyten i vartannat steg) och har i Finland tävlat i 110cm hoppning så jag tänkte att det är en "once in a lifetime opportunity" och köpte honom billigt. Det första året knallade vi endast runt i skogen och följde med naturens årstider och efter det började vi sakta med lite krävande, någon gång (väldigt sällan) på ridbana osv. Förra sommaren började vi hänga med på lite träningar som ordnades i stallet, efter det blev det mer krav i ridningen, såsom form och tempoväxlingar. Nu är vi inne på fjärde året och lillkillen har inget emot varken ridbana, ridhus, krav.. och kan ridas av vem som helst, förr gick han endast med mig eller om han såg mig på platsen, annars hotade han kasta av ryttaren.

Jag är inte intresserad av att tävla men har lärt mig otroligt mycket av Tukkar, både tålamod och att allt tar sin lilla tid. En sak är dessutom säker: jag säljer honom aldrig.

Tukkar
Ras: Estonian native
F.:1994
Mkh.: 137cm

0806.jpg

Sany0085-3.jpg

Fin kille och vilket bra jobb du lagt ner på honom så att han blivit en trygg o glad pålle igen! Eloge till dig:bow:/L

Tack för peppen!

*delvis kl*
Ja det där med tävling har jag undrat över. Jag har aldrig varit någon tävlingsmänniska så jag har inte så mycket insikt i det s.a.s., hur funkar det här med att tävla ponny som stor häst? Går det att göra så utan att det blir utom tävlan?

Tack :laugh: han är e. Nice-'n-Easy. Jo, visst är det underbart! Jag vet allt som hänt honom i livet och vi båda har vuxit upp tillsammans, vilket gör att vi står varandra mycket nära.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 091
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 762
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·
Hoppning Hej! Som rubriken lyder så skulle jag gärna vilja börjar tävla hoppning framåt försommaren-sensommaren och då väldigt lätta klasser då...
Svar
1
· Visningar
1 274
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur