Att rida Ponny som vuxenryttare. Finns här fler?

Sv: Att rida Ponny som vuxenryttare. Finns här fler?

OT
:rofl: Detta var ju roligt.
Kände både Wotton Bracken och Knightwood Spitfire från den tiden.

Då på den tiden red jag Knightwood Rocketer, Merry Master och Zuidpools Amoro van Nomad. ( helbror till Zuidpools Rufus van Nomad ) Tyckte även väldigt mycket om Burton Starlight.
Följde New Forestaveln på nära håll och åkte på alla Hingstpremieringar.
Ibland på stopremieringarna, men mest då de sto på gården skulle iväg.
har haft NF med Master och Rocke som far ;)
min hingst är barnbarn till Burton Starlight och Mastern

vilken gård var du på ? jag är ju stamboks fantast ,alltid roligt att veta vilka ponnyer som fanns var någonstans i landet :laugh:
Var med ute på premieringar och utställningar för att få skådepenning med min kompis New forest e. ashurst wonder på 70 -talet

Vilket sammanträffande :))
Det var gamla fina hingstar. :)
Jag var på Skrubbeboda i Hemsjö. Där Amoro stod. De födde ju även upp New Forest och hade några fina avelsston.

Jag rider oxå ponny. 32 år och har en arab på 148. dessa härliga pållar...hon är verkligen ponny ut i hovspetsarna.
Apropå new forest stamtavlorna ovan kan jag berätta att min första ponny var efter Rufus van Nomad (u: Nora har jag för mig). Monique hette hon och var född 72, helt ljuvlig ponny som jag fick många lärorika år med.
Sedan har jag också haft en skötponny som var efter Ashurst Wonder, Grey Wonder hette han och var född 61 har jag för mig, jag skötte honom runt 85-87 nått sådant, han blev 36 år gammal !!
Mvh Rosenlund

Rosenlund: Oj 36 år, det är inte dåligt:D min ridponnykorsning har Ashurst wonder som morfar :D och jag hoppas minsan han lever och mår bra lika länge, då kanske han kan hinna lära mina framtida barn att rida till och med, hehe.

Zanta: Åh vad härligt att du kunde vara med som en "röd tråd" genom hela hennes liv.:) det är ju helt fantastiskt med dessa ponnyer, livskamrater och följeslagare som man ibland har turen att få umgås med i halva sitt liv.:love: Hästar kommer och går men kärleken till våra ponnyer består :p

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider oxå ponny. 32 år och har en arab på 148. dessa härliga pållar...hon är verkligen ponny ut i hovspetsarna.
Apropå new forest stamtavlorna ovan kan jag berätta att min första ponny var efter Rufus van Nomad (u: Nora har jag för mig). Monique hette hon och var född 72, helt ljuvlig ponny som jag fick många lärorika år med.
Sedan har jag också haft en skötponny som var efter Ashurst Wonder, Grey Wonder hette han och var född 61 har jag för mig, jag skötte honom runt 85-87 nått sådant, han blev 36 år gammal !!
Mvh Rosenlund

Min första foderhäst var efter Ashurst Wonder! Strätes Fleur Wonder hette hon, jag var en liten fegis så jag fick låna henne att lära mig att våga lite mer. Hon blev 31 år har jag för mig. Håller mig fortfarande till new forest fastän att jag är 25 år :) Ha nu en en liten fuxvalack som fyller 17 år i sommar efter skattegårds miramis, är nog och förbli ponnyryttare!

*kl*
Jag rider ponny och är 46 år ung:D Började inte rida förren jag var runt 35 köpte efter några år på ridskola ett halvblodssto som jag tyckte var hemsk att rida på vi kom inte alls överens-å hög var hon 163cm! Upptäckte då att det gör ont att ramla från höga höjder.
Importerade då ett haflingersto fr Österrike som jag blev kär i på bild-hon blev den som lärde mej vad en häst kan betyda för självförtroende och självkänsla. Henne var jag aldrig rädd när jag red. Nu är hon borta men i stallet står en ny liten flinga som är precis lika snäll o go-å bara 145 cm hög:D

Tror vi blir nostalgiska nu :angel:
Grey Wonder heter egentligen Ashurst Grey wonder och är imp england
Ashurst Wonder (f.-59)vara bara två år när han blev far till honom
http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=137004

Sitter och klurar på Nora :)
Min sköt häst hette Wonders Memory . First Wonder var i samma stall (EM ,SM vinnare i hoppning ),han kallades Skåning :confused: har fortfarande inte förstått varför då han inte var där ifrån alls :o

Senast ändrad:

De är ju helt perfekt höjd :laugh: och de brukar vara breda och trygga över ryggen med så man sitter mjukt :angel: tror man blir lite bekväm med åren eller något :rofl:

Tack alla för at ni delar med er av er själv och era ponnies :)
Det är underbara små varelser, eller hur?
Att så många vuxna rider NF är nog inte så konstigt. De är ju kända för sitt fina temperament och förnöjsamhet. Det är underbara ponnies och min absoluta favorit bland de renrasiga. Beroro nog lite på nostalgi då det var just sådana jag red och umgicks med mest under min ungdom :). Förutom mina egna förstås.
Denna tråden väcker verkligen minnena till liv och jag kan känna hur det var på den tiden.

Ja det var helt otroligt att ha en ponny så länge, från det jag var 6 år till jag var 38.
Jag trodde hon skulle leva för alltid, så när hon dog försvann mycket av min identitet för en tid.
Men hon lever i kärt minne bevarad :)

Jag red också New Forest som vuxen.:) Vi köpte Sorgay (f 81 eller 82, jag har inget sifferminne:o e Hedlanda Gay Lord - Burton Starligth) som sällskap till vårt halvblod när sorgay var knappt året. Vi hade enormt mycket roligt ihop fram tills han fick avlivas pga kvickdrag -93. Efter det har jag inte hafr egen häst, men det blev drygt 10 år med islandshästar.

Jag har alltid tyckt om ponnyer, och har handskats med flera genom åren. Vi funkar bra ihop, förmodligen för att jag också är extremt tjurskallig.:D

Haflinger är så vackra med sitt ljusa tagel.
Räknas de som Kallblod även i Sverige?
Underbar bild på din ponny.

*KL*

Skulle precis gå in och starta en tråd om vuxen ryttare på ponny, så låg den här framför näsan på mig!

Jo, alltså... Jag var och hälsade på på min gamla ridskola idag, för min kompis jobbar där. I förbifarten nämner hon att min gamla "älsklingsponny!" från back in the days är till salu nu på sin ålders höst (blir 21 i år), och jag kan såklart inte släppa tanken på hur fruktansvärt roligt det vore att köpa honom.
Bortsett från de ekonomiska frågorna så blir jag dock osäker på hur det skulle gå att rida honom (men den här tråden ger hopp!).
Så, min fråga till er vuxna ponnyryttare: kan jag med mina 168 cm och 58 kilon rida en rätt stor d-ponny? Vet inte hans exakta mått men skulle tippa på minst 146 cm, och han är inte så tunn i sin kroppsbyggnad. Är bara rädd att mina ben ska se ut att släpa i marken, hehe, men det kanske dom inte gör?
Vad tror ni? :)

Jag är 168 typ, och väger runt 55-56 kg. Det finns bilder på mig och min ponny i tråden :)
Min ponny är 147 cm hög.

Har gjort en liten film på oss med, om man får visa det? Ha överseende med mina bedrövliga armar och ben.
Det är filmer från Januari, visserligen i en svacka i träningen, men man tar det man har! :p

http://www.youtube.com/watch?v=tdOfUq0bPoY

Oj jamen dåså! Såg jättefint ut ju.
Fast det kanske inte var så bra egentligen - nu har jag ju ytterligare en anledning att köpa honom, haha.

*kl*

Här kommer en ponny ryttare till!
Jag har ett knabstrupper/ardenner korsningssto på dryga 145 cm.
Jag är bara 160 cm lång och är inte ett dugg intresserad av att tävla längre så hon passar mig perfekt.

Vilken spännande korsning :)
Har du inget foto att lägga in?

Din ponny ser helt unerbar ut :)
Ganska maffig.

http://www.pixbox.se/alb1049542

Här är lite bilder! Tyvärr är dom från när hon var sjuk tidigare i år så hon är lite mager på dom..Jag tog dom då för att visa hur liten hon hade blivit.Just nu kan jag inte ta några för hon har stått på Skara i snart två veckor pga ett sår på hornhinnan i ögat.Men snart har jag henne hemma igen och det ska bli underbart!

Där finns även ett annat album med bilder på hennes avkomma ett sto f 08 E.Welsh av cob typ! Min nästa ponny:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 091
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 762
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·
Hoppning Hej! Som rubriken lyder så skulle jag gärna vilja börjar tävla hoppning framåt försommaren-sensommaren och då väldigt lätta klasser då...
Svar
1
· Visningar
1 274
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur