Att rida Ponny som vuxenryttare. Finns här fler?

Sv: Att rida Ponny som vuxenryttare. Finns här fler?

Jag är 20, har en maxad C-ponny, okänd stam men troligen welsh/arab, på 22 år. Har henne på foder sen sex år tillbaka, har tävlat lite lokala hopptävlingar med henne innan jag fyllde 18, men hon har tävlat lätt B och hoppat 110 med förra ryttaren.

Anledningen att jag har henne kvar, från början var hon menat som min tävlingsponny då jag blev för gammal för B-ponny, är att jag helt enkelt älskar henne för mycket för att lämna tillbaka henne.
Plus att ägarna inte är alltför intresserade av att ha tillbaka henne och att mitt tävlingsintresse har avtagit efter en ridolycka i samband med hoppningen för två år sen.
Dessutom är jag fruktansvärt småväxt, så hon är helt lagom för mig.

Reaktionerna från andra är bra. Det är "de närmaste" som kanske ifrågasätter varför jag inte skaffar en stor häst, speciellt de som inte fattar att jag inte vill tävla hoppning mer.
Annars ser jag inte ut att vara 20 år, så folk som bara möter mig när jag är ute och rider eller inte känner oss så väl tar för givet att jag är en typisk ponnytjej i den riktiga ponnyåldern.

Innan min B-ponny blev sjuk och dog red jag honom också, då höjde väl folk mer på ögonbrynen, då jag var lite för lång mot slutet. Inte för mycket, men tillräckligt för att de skulle börja tjata om att jag hade en liten häst. Han var väldigt viktbärande och jag vägde bara 40-45 kg, så han hade inga problem att bära mig.

*kl

Jag äger ingen ponny och jag kallar mig ponnyryttare fast jag för tillfället bara rider häst (jag vet, det är fel på samtliga punkter :o). Saken är den att jag bara är 158 cm och jag upplever att jag rider ponny mkt bättre än häst. Iaf nu när jag är så ringrostig som jag är efter några år "på marken".

Intressant tråd. Jag tycker att det är lite tråkigt att det är åldersgräns på ponny eftersom jag är intresserad av dressyr och hoppning:(.
Jag tycker det istället borde vara ålderskategorier när man blir äldre än 18, på så sätt kommer man från orättvisan som kan bli för de yngre ryttarna om de ställs mot vuxna med livslång rutin. Och vi som alltid kommer vara ponnyryttare slipper byta häst och använda stege :p

Klart man rider ponny!!! Finns det andra hästar? ;)
Min ridhäst är en pinto (NF/paint) på 145 ungefär, och min andra ridbara (för min storlek) häst är 130 ca, korsning russ/shetland (men jag undrar om det där med shetland jag, hon är både stor och ganska grov i typen).
I och med att jag är lång, men inte väger vidare mycket kan jag rida henne, men vi börjar komma till vägs ände nu, då min tyngdpunkt är ganska hög, och hon börjar burka i kurvorna... :D
Lillmärren skulle jag bara få ridbar för min sons räkning, men attans vad mysigt det är att ta en liten skruttrunda i skogen på sin söta ponny!!!

Trodde bara att det var jag som var medlem i Vuxna Ponnygalningarns Förening här...

Avd B kanske skulle funka om du ville tävla eller skaffa storhästlicens och tävla h*n som storhäst? :D
Lite rörigt o hoppas alla ord kom på plats :)

Min älskade lilla tjej kom hem idag faktiskt. När jag var i ponnyåldern red jag på en ridskola där hon gick på lektion. Jag fick henne som min i hoppspecialen och vi hade två underbara år med massor av fantastiska minnen.

Speciellt kommer jag ihåg när vi var på distrikts-DM för lag i hoppning. Jag kommer ihåg att jag klagade lite på att hon var travare/arab och inte riktigt lika fin som alla andras ponnyer (inte så att hon hörde dock). Det var ändå som att hon tänkte att hon f-n skulle visa mig och hon körde sin egen grejj på framridningen och började göra galoppombyten och var helt fantastisk. Det kom till och med fram folk till min hästskötare och pratade om vilken fantastisk ponny hon såg ut som. Vi kom 6:a i förklassen och fick ett litet nedrigt nedslag i lag-hoppningen – så klart på ett litet puttehinder på en transportsträcka. :devil:

Tids nog blev jag för gammal och fick börja rida häst. Jag flyttade och gjorde min praktik på Gotland men jag glömde aldrig min älsklingsponny. Jag hörde mig för hos de som red henne och höll kontakten.

I mitten av april fick jag ett telefonsamtal om att hon var till salu och det var inte ens säkert att hon skulle få leva om ingen köpte henne. Jag slog till direkt och hämtade henne idag. Målet är att hon ska få ett fantastiskt slut på sitt liv (om det så varar i 10 år till..) och att jag ska kunna ge henne lika mycket glädje som hon har gett mig. :love:

Jag kommer rida ponny och häst parallellt. Mina kompisar har hästar som jag får rida ibland plus att jag nog kommer ta lite lektioner på min ridskola ibland, bara för att hon egentligen är lite liten för mig (146,5 mot mina 171). Dessutom tycker jag att det är lika roligt att rida både häst och ponny. Det är två helt olika saker och ger mig båda lika mycket glädje!

Väldigt roligt att så många delar med sig av sina berättelser :)

Jag tycker också det är synd att gränsen för ponny är 18 år.
Men det antas väl att då ska man köpa stor häst. Jag har aldrig växt ur ponnyåldern, och kommer inte att göra det heller.
Nu har min ponny inte så mycket ponnykaraktär, för egentligen är han ju en stor häst i ponnyformat. Mycket Kallblod i som han också ärvt sitt lugna temperament och arbetslust ifrån. Dock har han en väldig energi och tröttnar aldrig på att jobba. Pigg och glad och väldigt jämn i humöret.

Grattis!:banana:
Vilken fantastisk historia!
Hon låter mysig din lilla dam.
Undrar bara hur gammal hon är nu?

Hon är 19 nu, så hon var 7-8 när jag tävlade henne. Hon är en pärla. Har man en gång förstått hennes storhet glömmer man henne aldrig. I morgon ska vi åka till tandläkaren och fixa hennes tänder. Det blir tre generationer av hennes ryttare som åker, jag kör, M som red henne efter mig är moraliskt stöd och I som ska rida henne nu följer också med! :)

Avd B är väl bara för ungponny? Problemet med dem är att de blir för gamla för att gå i ungponnyklass = jag blir för gammal för att tävla dem.
I övrigt får man ju starta utom tävlan, men det är ju ganska tråkigt om man vill tävla:crazy:

men min kompis storasyster tävlade avd b (hon är 19) dock "tävlade" hon inte mot någon annan utan de var mer som allround, sen distans får man väl också tävla i om man är överårig eller är jag helt ute o cyklar? :)

Ja, men då "tävlar" man ju inte utan blir bedömd och visar upp sig ;)
Ja i distans och körning får man tävla oavsett ålder. Men om man som jag är intresserad av dressyr och hoppning är det rätt så kört.

Vad gäller ungponny i Avd B så är det väl bara clear round där? Nån som vet?

Utöver halvbloden har jag min lilla ögonsten som är ponny. New forest/fullblodskorsning på 145 cm och världens härligaste:love:. Jag kan ha jättedåligt humör men hälsar jag på min älskling blir jag glad igen.;) Trots att vi inte tävlat mycket, något La program, så kan han Många, många program i huvudet då vi bara tyckt det var kul att öva in dem,en efter en.Gud jag blir helt kärleksfylld bara jag skriver det här,Haha. Och rider honom gör jag fortfarande då och då när inte medryttaren gör det, trots att jag är är 178 cm , tur att jag inte väger så mycket..men ja usch, balansen på honom är ju inget vidare längre på grund av längden, så dressyren blir inte jättebekväm. Det blir till att ge sig ut i skogen istället!:D

Idag var vi och badade i sjön här under värmeböljan, jag hade ridkläder och ville inte alls bada men lillen hade andra planer.:p Så vi stod och plaskade lite på en halvmeters djup( med mina fötter upp hissade ifrån vattenytan) och han tycker att men -guud så varmt mamma, jag lägger mig ner nu. Sätter sig i vattnet och lägger sig sedan ner. Jag blir genomblöt hoppar av honom och går in till strandkanten. och han ligger kvar och svalkar sig ett tag till:love:, Sötnosen!

Å just det en liten "medryttare" har han med, en granntjej på 11 år som älskar att stå och pussa på honom och följa med mig och träna med honom osv. både han och jag tycker det är ganska skönt, för det finns ju alltid plats en till i ett ponnyhjärta av guld:love:

Men sälja honom vill jag aldrig göra, räcker inte tiden till honom så skaffar jag mig den och han står väldigt högt upp på prioriteringslistan.
Det är en superbra "bantingsmetod" också:angel:, att hela tiden veta att går jag upp för mycket kan jag inte rida min älskling:angel:

Åh just det, min syrra är ochså lycklig "vuxenponnyryttare". Hon är som tur är mycket kortare än vad jag är. En skimmelsto född -82 (tror jag), kallas twiggy,och är en liten c-ponny welsh ,världens mysigaste häst! förutom min lilla älskling då:D Ibland ser hon ut att vara yngst i stallet när hon trippar omkring som den drottning hon är. Har blivit 1 eller 2 i dressyr SM en gång i tiden(kommer inte ihåg riktigt exakt för de var med tidigare ägare).
Känns som om hon har varit en del av familjen hur läänge som helst:D

Hon stannar livet ut, hon har haft väldigt många människor i omlopp omkring sig. Ni vet barn-ponny år-såld, barn-ponny år-såld ,barn-ponny år -såld...hon är en gammal dam så har hunnit med mycket i sitt liv. Kan träffa människor då och då som kommer ihåg henne, sett henne där eller där och till och med ägt henne i hennes tidigare liv:D superkul att höra alla historier.. just nu lever hon livet med lite dressyr då och då, massor av strechning och godis och ett berikat skogsmulleliv. Men visst låter hon alla få en knäpp på näsan då man glömmer bort hennes status och forna glans. Det är hon som är drottning och vackrast av alla. Det vet hon om.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är 30år och tycker det är roligare att rida ponny och för mig som är ganska kort 150 så tycker jag att stor häst inte alls é roligt att rida då jag har så svårt att nå om dom i ridningen och tycker det är bättre m ponny och
jag tävlar ändå inte iallafall förutom i klubbhoppningar. Så därför föredrar jag ponny :love: Jag har en NewForest/Exmoor korsning på 10 år och 145 hög och hur rolig som helst att rida så jag skulle inte vilja byta ut henne mot en stor häst....

Jag är 28 år , och jag och min lillasyster (14) delar på ett underbart NF sto. Jag tycker det är jätte roligt med ponny och skulle inte vilja byta henne mot någon annan. Så är det ju bra att jag kan hjälpa syrran att rida till henne i mellanåt efter som syster inte är så stor å stark. Ponnyn är tävlad hoppning upp till La och hon är en riktig läromästare för syrran som just börjat tävla!
Ponnies e b'äst!

Det är verkligen jätteroligt att läsa era historier. Ibland kommer en liten lyckotår i ögat. Tex när Mays berättar om Ponnydrottningen som varit med om så mycket. Men även alla andra som berättar om sina ponnies och kärleken till dem.

Mays:
Jag fick min första Ponny när jag var 6 år, och hon var 1 år. Mina föräldrar köpte henne på Gotland vid Åringsauktionen.
Vi var med om otroligt mycket tillsammans :).
Hon reds och kördes, visades på utställningar och blev premierad A.
Hon fick 14 föl och det var helt underbart att följa dessa i sina liv.
Silencia af Bäckagård hade jag i 32 år :).
Hon lärde min äldsta dotter att rida, och de sista 4 åren var hon pensionerad och bodde
på en gård där barn med Downs Syndrom fick pyssla med henne.
De tröttnade aldrig och hela "Lillans" tillvaro var fylld av kärlek.
Precis som det ska vara :)

R.I.P Silencia 1955-1987

Här är en till som föredrar att rida ponny. Hade en arab/welsh på 138 cm jag köpte när jag var 14 på 80-talet .Vi fick 11 år tillsammans.
Idag är jag 45 och håller på att plocka upp ridningen igen pga av att min 10 åriga dotters intresse väckt mitt. När hon blir lite äldre skall vi försöka hitta en medryttarponny tillsamman att ha kul ihop med. Och självklart blir det en ponny.

Hon är efter wotton bracken det syns väl ? :D
och har knightwood spitfire som morfar ,mamma är cheriton brown kitten rnf 35. hon är född 1978 tror inte det finns många NF kvar med båda föräldrarna i första stamboken :laugh:
verkar som det är många vuxen ryttare som gillar new forest:love:

:rofl: Detta var ju roligt.
Kände både Wotton Bracken och Knightwood Spitfire från den tiden.

Då på den tiden red jag Knightwood Rocketer, Merry Master och Zuidpools Amoro van Nomad. ( helbror till Zuidpools Rufus van Nomad ) Tyckte även väldigt mycket om Burton Starlight.
Följde New Forestaveln på nära håll och åkte på alla Hingstpremieringar.
Ibland på stopremieringarna, men mest då de sto på gården skulle iväg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 091
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 762
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·
Hoppning Hej! Som rubriken lyder så skulle jag gärna vilja börjar tävla hoppning framåt försommaren-sensommaren och då väldigt lätta klasser då...
Svar
1
· Visningar
1 274
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur