Att rida på andras mark...

Sv: Att rida på andras mark...

Om du inte vill ha folk, i olika former pa din mark sa har jag ett rad - hangna in!!

Det ar det enda sattet att halla dem ute.

Nu handlar det ju inte om allmänna vägar utan om nysådda vallar vilket är en himla stor skillnad. Jag har själv varit ryttare men jag har alltid frågat markägare om lov eller ridit på egen mark och allmänna vägar!

Men som nån annan skrev , hägna in eller sätt upp en skylt då.
Det är väl inte enkelt att se att den är nysådd om man själv inte är bonde , speciellt om man inte är så gammal .
Det är din grej att informera folk om att det är nysått , och inte sitta o tro att sånt ska man ligga på marken o leta och kolla upp själv . ;)

Är du från vettet?
Det är helt enkelt så att man inte rider på ängar om man inte fått lov till det, hur svårt kan det vara att förstå/följa?

Det är faktiskt upp till ryttaren att kunna allemansrätten! I den står det klart och tydligt vad som gäller. Eller så får du helt enkelt fråga markägarna om lov innan du rider någonstans!

Det är inte undra på att bönder och markägare blir irriterade när ryttare har en sådan attityd!

Senast ändrad:

Det är du som eventuellt förstör, det är du som ska ha koll på vilka regler som gäller!

Vet man med sig att man ofta rider över/vid/på en åker är det faktiskt inte svårare än att man tar reda på vems marken så man kan ringa och fråga om det är ok att nyttja den.
Vi får rida på stubben OM det inte är en direkt sådd såklart, men det är ju upp till mig att ta reda på, det är ju jag som lånar någon annans tillhörighet!

För dig blir det ett par samtal, kostnad max 5 spänn, för markägaren skulle din "lösning" innebära att:

a) ringa upp ALLA och informera
b) sätta upp skyltar tätt så folk tog sig mödan att läsa på dom
c) hägna in all sin mark.

Förstår du vilka enorma kostnader och tidsresurser som krävs för detta?

//kristel, med stall på Skånes bördigaste åkermark och god kontakt med berörda markägare.

men hallå du måste ju bara skriva såhär för att reta upp folk....

Så du menar att jag utan problem kan kliva in på en grästomt runt ett hus och kliva och förstöra deras rabatt bara för de inte ha satt upp staket???

Sunt förnuft vet du vad det är?? respekteras andras ägor

:devil: det säger väl sunda förnuftet att man inte rider,kör cross eller liknande på någon annans tomt och mark.Där jag bor finns det ett jättefint motions spår med belysning och sånt.Där finns det massor av folk som rider trots förbuds skyltar!
Jag är hästägare och en flitig "skogsmulle ryttare" men jag blir förbannad när mina barn måste springa i hästskit och vricka fötterna ur led när dem har utegympa i skolan och använder motions spåret!
Ska det vara så svårt att sköta sig i skog och mark!?
Det är ryttarens ansvar att ta reda på vart det är ok att rida,mark ägaren ska inte behöva sätta upp staket och föräldrar ska klart och tydligt tala om för sina barn att det är inte ok att köra cross eller rida på någon annans mark!

ha ha ha, *ironiskt skratt*, välkommen till markägar världen...

Det "roligaste" jag hört hittills i år var systers kompis som var och red i den egna skogen, möter farbror med hund och karln säger till henne att hon inte får rida där!!!! För han (och andra hundägare) skall gå där med hundarna lösa och hästar hade ingenting att göra där... Tjejje ifråga frågar då lugnt "hmmm, har du markägarens tillstånd att vara här med hunden?" och jodå, säger mannen fräckt, han hade allt på klart med markägaren. Den lugna flickan/ryttarinnan/markägaren säger då lugnt "hmm... jag kan inte minnas att du skulle ha ringt och pratat med mig och det" :) Karln fick bråttomt iväg :)

Själv har jag också diverse problem fastän jag bor långt ute på landet. "Jättekul" i vintras också när det kom skotrar på vår privata, på egen mark anlagda, träningsslinga för hästarna...

kristel skrev:
Vet man med sig att man ofta rider över/vid/på en åker är det faktiskt inte svårare än att man tar reda på vems marken så man kan ringa och fråga om det är ok att nyttja den.

Ja det är ju ganska självklart att man frågar markägaren. Men hur hittar man vem som är markägare? Ibland är det förståss uppenbart vilket hus åkern hör till. Men när det inte är så uppenbart då.

Smulu skrev:
Ja det är ju ganska självklart att man frågar markägaren. Men hur hittar man vem som är markägare? Ibland är det förståss uppenbart vilket hus åkern hör till. Men när det inte är så uppenbart då.

Då ger man helt enkelt tusan i att rida där tills man fått ett OK av markägaren.

Angående tgd inlägg: Dessutom är det ju ett rent lagbrott att ha hund lös i skogen! :smirk:

Sen finns det i stort sett bara två sorters ryttartyper ute i skog och mark:
* dem som vet var man får och inte får rida (för dem frågat markägarna) och sen respekterar det.
* dem som vet var man får och inte får rida och i alla fall gör precis som dem vill och känner för eller kommer med någon lam kommentar att "jag har allemansrätten på min sida!".

Senast ändrad:

Vet man inte vems mark det är tar man och frågar i närmsta bondgård, dom vet absolut vems det är och vem du ska fråga!
Är själv bonnunge, och vi är fostrade från späd ålder i att inte rida på åkrar (egna eller andras) om det är sått. Dessutom lär man sig tidigt att se skillnad på en vanlig stubbåker och en igensådd, alltså där det ska bli vall nästa år. ;)
När det gäller vägar är det många mindre vägar som sköts av samfälligheter, och då är de inte allmänna, utan samfälligheten bestämmer vilken trafik som är tilllåten. Hemma har vi alltid hållt oss på kanten eller i mitten, för att inte göra spår som snabbt blir gropar som är jättejobbiga för den som kör traktor.
Dessutom är en av grannarna travtränare (amatör) och för dom blir det så himla guppigt om det är hovspår i hjulspåren.
Lotta

tgd skrev:
ha ha ha, *ironiskt skratt*, välkommen till markägar världen...
Det "roligaste" jag hört hittills i år var systers kompis som var och red i den egna skogen, möter farbror med hund och karln säger till henne att hon inte får rida där!!!! För han (och andra hundägare) skall gå där med hundarna lösa och hästar hade ingenting att göra där... Tjejje ifråga frågar då lugnt "hmmm, har du markägarens tillstånd att vara här med hunden?" och jodå, säger mannen fräckt, han hade allt på klart med markägaren. Den lugna flickan/ryttarinnan/markägaren säger då lugnt "hmm... jag kan inte minnas att du skulle ha ringt och pratat med mig och det" Karln fick bråttomt iväg

Själv har jag också diverse problem fastän jag bor långt ute på landet. "Jättekul" i vintras också när det kom skotrar på vår privata, på egen mark anlagda, träningsslinga för hästarna...
Så sant, så sant! Själv fick jag min sandbana fullständigt söndertrampad i höstas. Det var i princip bottenlöst efter flera veckors regnande. Den hann dessutom frysa innan jag kunde sladda så hela vintern har den varit obrukbar för min egen del. Nu är den fin igen sen en månad tillbaka men nu finns det en stor skylt med texten PRIVAT uppsatt.
//marti - som tröttnat på att underhålla sin bana för andra ska rida där

Senast ändrad:

Som vanligt när man pratar om sånt här så är det alltid "dom andra" som är så dumma, vilka är "dom andra" egentligen?

Har inte läst hela tråden, bara ett litet inlägg

Liknande trådar

Hemmet Vägen har servitut. Annars skulle de inte kunna ta sig till och från sitt hus. Jag vet inte om det skulle ställa till problem för mig...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 161
Senast: Marty
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
29 412
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan (moderator flytta tråden om den ligger fel... ;) ) Varning - lååångt!! Jaha, då kom man hem till föräldrarna i morses & farsan...
Svar
12
· Visningar
2 525
Övr. Hund Åhhh, jag är SÅÅÅ flyförbannad att det finns bara inte!:mad: Kan börja länka till min gamla tråd som har lite med ämnet att göra...
Svar
14
· Visningar
1 100
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama