Det där kan jag ha ett svar på. Jag jobbar med enskilda avlopp och där jag jobbar kontrollerar vi årligen 600 enskilda avlopp. Varje år "råkar vi" skicka ut förfrågan till ett antal som är anslutna till kommunalt avlopp eller anslutna till en samfälld förening. Det beror på:
1. Jag jobbar på miljökontoret, och ledningskartorna för kommunalt avlopp finns på VA-kontoret. Dessa är sekretessbelagda och vi får med nöd och näppe kika på dem. Vi har ett system där vi kan gå in och kolla upp specifika fastigheter, men när det rör sig om många blir det svårt för oss och otroligt tidsödande. Därför hamnar ofta de i ytterkanterna med i utskicket. När vi får in info om att de är anslutna till kommunalt antecknar vi det i vårt eget system och har koll för framtiden.
2. Vi har regelbunden tillsyn på samfällda anläggningar (över 5 hushåll), men det är inte alltid vi har fått bra underlag från samfälligheten om exakt vilka fastigheter som är anslutna.
Precis som Ceta säger är det troligen den tillsynen som kommer ske/sker efter genomgång av alla avlopp som menas. I min kommun räknar vi med att vara klara med "inventeringen" som vi kallar den ca 2026, och därefter är tanken att alla avlopp ska få ett tillsynsbesök var 10:e år. Som fastighetsägare ska man ju själv kontrollera sin anläggning och ha koll så den fungerar, men tyvärr är det inte många som lyfter på ett enda lock. För mig är det förvånande att man kan bry sig så lite om något som ändå kostat 100 000 kr
. Det är en stor investering för de flesta.