Wille
Trådstartare
Hur nära huset kan den ligga? Jag har inte så jättemycket plats mellan huset och vägen. Och där är det grusplan.Deg är ju ofta bara 30 kvadrat som går åt till en bädd, så hoppas du hittar plats när det väl gäller
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur nära huset kan den ligga? Jag har inte så jättemycket plats mellan huset och vägen. Och där är det grusplan.Deg är ju ofta bara 30 kvadrat som går åt till en bädd, så hoppas du hittar plats när det väl gäller
Kan ju vara risk för lukt från avloppet om inte avluftningen över taket funkar som det ska, men utöver det borde det inte vara något problem att ha det nära huset.Hur nära huset kan den ligga? Jag har inte så jättemycket plats mellan huset och vägen. Och där är det grusplan.
Det finns även anläggningstyper som kräver väldigt mycket mindre yta än klassiska infiltrationerHur nära huset kan den ligga? Jag har inte så jättemycket plats mellan huset och vägen. Och där är det grusplan.
Tack! Kan vara bra att vara förberedd inför den dagen då avloppet måste åtgärdas.Det finns även anläggningstyper som kräver väldigt mycket mindre yta än klassiska infiltrationer
Skickar en länk i PM till en fristående hemsida som är bra att kika på innan man börjar planera sitt avlopp
Kan vara bra att veta hur planen för kommunens tillsyn ligger till också, för inte alla kommuner (den jag jobbar i tex) godkänner att du säger att du ska åtgärda ditt avlopp precis när de säger att de vill göra tillsyn. Då är det bättre att börja åtgärda innan de kommerTack! Kan vara bra att vara förberedd inför den dagen då avloppet måste åtgärdas.
Kommunen har varit på gång i flera år. Någon sa att alla avlopp skulle varit färdiggranskade förra året, men vet inte om det var sant för de inspekterade inte här förra året.Kan vara bra att veta hur planen för kommunens tillsyn ligger till också, för inte alla kommuner (den jag jobbar i tex) godkänner att du säger att du ska åtgärda ditt avlopp precis när de säger att de vill göra tillsyn. Då är det bättre att börja åtgärda innan de kommer
Kommunen har varit på gång i flera år. Någon sa att alla avlopp skulle varit färdiggranskade förra året, men vet inte om det var sant för de inspekterade inte här förra året.
Men jag antar att man får viss tid på sig att åtgärda när de underkänt ens avlopp?
Jo precis, men gör du det innan de kommer så slipper du tillsynsavgiftenKommunen har varit på gång i flera år. Någon sa att alla avlopp skulle varit färdiggranskade förra året, men vet inte om det var sant för de inspekterade inte här förra året.
Men jag antar att man får viss tid på sig att åtgärda när de underkänt ens avlopp?
Å shit! Så mycket pengar! Jag som budgeterat runt 100 000 cirka.Ja, vi fick ett år på oss att lägga in 250.000 kr på avlopp. Nu är det fixat och godkänt.
Suck. Dags att sätta fart då med andra ord. Hur stor är tillsynsavgiften?Jo precis, men gör du det innan de kommer så slipper du tillsynsavgiften
Beroende på vad kommunen kräver så kan du komma undan med ca 100K, men det är väldigt olika beroende på vart i landet du finns.Å shit! Så mycket pengar! Jag som budgeterat runt 100 000 cirka.
Suck. Dags att sätta fart då med andra ord. Hur stor är tillsynsavgiften?
Jag känner mig inte riktigt mentalt förberedd på att ta tag i den här surdegen än.
Jag sökte på kommunens hemsida men det var inte utskrivet. Det stod bara att timavgift enligt taxa kommer att tas ut för tillsyn av avloppsanläggningar och för de anläggningar som måste inspekteras på plats tas en högre avgift ut.Beroende på vad kommunen kräver så kan du komma undan med ca 100K, men det är väldigt olika beroende på vart i landet du finns.
Även tillsynsavgiften (och prövningsavgiften för tillståndet sen) varierar väldigt från kommun till kommun. Det borde finnas en taxa på kommunens hemsida som nämner det
Å shit! Så mycket pengar! Jag som budgeterat runt 100 000 cirka.
Suck. Dags att sätta fart då med andra ord. Hur stor är tillsynsavgiften?
Jag känner mig inte riktigt mentalt förberedd på att ta tag i den här surdegen än.
Kolla in dikningsföretag i ditt område, de finns hos länsstyrelsen och jag tror samtliga är digitaliserade vid det här laget. Ofta ansluter avloppen till ett sådant och i akten finns detaljerade kartor över de ledningar som ingår i själva dikningsföretaget.
Jag sökte på kommunens hemsida men det var inte utskrivet. Det stod bara att timavgift enligt taxa kommer att tas ut för tillsyn av avloppsanläggningar och för de anläggningar som måste inspekteras på plats tas en högre avgift ut.
Jag hoppas jag kommer undan med under 100 papp för mer pengar har jag inte och just nu är möjligheten att spara mer, rätt liten.
Här finns också äldre dikningar gjorda på artonhundratalet men de har inte gjorts som dikningsföretag vad jag vet. Hopplöst när de som gjorde dikningarna inte gjort upp ordentliga kartor när de lade rören. Inte heller el- och teleledningarna har de brytt sig om att rita kartor över men de går i alla fall att hitta med en detektor, avlopps och dikningsledningarna måste man gräva långa schakt för att hitta och ofta gräver man då sönder dem.Vårt dikningsföretag var inte digitaliserat utan fanns en del svårtydda papper från 1800-talet.
Angående fiber så var det redan grävt över vår mark när vi flyttade in, men ligger i diket så tänker att det kunde stört mer.. synd bara att huset inte var anslutet
Om du har kommunalt vatten borde du kunna dra avlopp med?Nej, vi har ingen vattenbrunn. Alla får sitt vatten från kommunen. Det är en förening som underhåller vattenledningarna.
Trist att en infiltration förhindrar användningen av marken. Skulle vilja komma runt det.
Jag har ingen aning om hur långt det är till någon påkopplingspunkt. Jag tror det är långt och sannolikt inte okomplicerat att gräva heller. Kommunen har haft ett meck med att få till en ny vattenledning i området. Det är 7 km till närmaste samhälle.Om du har kommunalt vatten borde du kunna dra avlopp med?
Hur långt är det till närmaste påkopplingspunkt?
Vi tyckte det blev dyrt med infiltrationsbädd. Har dessutom kompisar som titt som tätt får besök för kontroller, med saftiga fakturor på posten.
Så vi grävde oss till anvisad påkopplingspunkt. Blev billigare för oss.
Kan vara värt att kolla upp. Vi bor på landet, men hade inte så långt till en punkt.Jag har ingen aning om hur långt det är till någon påkopplingspunkt. Jag tror det är långt och sannolikt inte okomplicerat att gräva heller. Kommunen har haft ett meck med att få till en ny vattenledning i området. Det är 7 km till närmaste samhälle.
Det är dyrt med kontroller och eget underhåll av avlopp (men kan bli mindre beroende på vilken lösning man väljer, och beroende på vilken kommun man bor i). Det kan dock vara mycket dyrare att ansluta till kommunalt avlopp, och även det är ju förknippat med en driftskostnad.Kan vara värt att kolla upp. Vi bor på landet, men hade inte så långt till en punkt.
Med kommunalt avlopp slipper men kontroller och nya normer.