Att rida på andras mark...

fejko

Trådstartare
Som nybliven markägare blir man förvånad över hur lite ryttare känner till om var man får rida någonstans :eek: Gissa om jag blev sur när grannarna sneddade över min nysådda vall :mad: Många ryttare tror att det är OK att rida på en stubbåker, men har man sått in en vall är det inte alls OK. Som ryttare bör man ALLTID fråga om lov innan man ger sig ut på någon annans åker.

Sv: Att rida på andras mark...

*suck*
Jaha, dom som förstör för oss andra skötsamma är i farten igen. :mad:

Hade jag varit du hade jag tagit kontakt med dom och begärt skadestånd alt. polisanmälan.

Prata med dem. Jag är säker på att de inte menar att förstöra. Om du inte vet vilka de är så kanske nån granne vet.

Jag brukar alltid höra med de i stallet om man får rida på vissa ställen men alla kan ju göra fel.

Varför är det alltid några få som ska förstöra för alla!? :mad:

Det är ju sunt förnuft att inte rida på andras ängar/stubbåkrar om man inte fått tillåtelse.
Precis som det du råkade ut för så kan ju ängen vara nysådd eller så ska man slå hö till sommaren och vill inte få marken nertrampad av 300kgs-klossar!

Tycker att om man inte kan allemansrätten så ska man inte få rida ut. Varför lär de inte ut sånt på ridksolor!!?? :confused:

Inte konstigt att vissa markägare ser snett på oss ryttare. Här i området försöker vi hålla oss väl med alla genom att inte rida på åkrar alls alt. längst ute på kanten efter att ha frågat markägaren. Likaså i skogen försöker vi hålla oss till kända stigar och om vi ska rida ut i periferin så rider vi aldrig i samma spår och har barfota hästar.

:cool:

Nu bler jag väl halshuggen, men det får jag ta ;)

Men är det så farligt egentligen? Jag har ridit på stubb hela höst, vinter och gör det fortfarnade ibland, och får nu veta att där är insådd vall där. Ägaren har inte sagt något under hela tiden jag har ridit där.

Kan tillägga att ägaren är även stallägaren, så jag träffar honom varje dag. Och han brukar säga till när han inte vill att vi rider på ett visst fält...

bengall skrev:
*suck*
Jaha, dom som förstör för oss andra skötsamma är i farten igen. :mad:

Man blir så j-a arg! :mad: De flesta sköter ju sig trots allt, men det krävs ju bara ett par idioter för att ALLA ryttare ska få dåligt rykte.

Om jag ska vara ärlig så vet jag inte när man får och inte får rida på åkrar. Det skulle vara bra om man visste det. Så nu rider jag aldrig på åkrar eller andra ställen som jag inte vet något om.

Men det är synd när det blir sura miner för oss andra som inte rider där man inte får.

Becca85 skrev:
Om jag ska vara ärlig så vet jag inte när man får och inte får rida på åkrar.

Man får rda på en åker när man har frågat markägaren om det går bra, annars inte ;)

Trist ! Vi tar alltid reda på vems åkern är och vad som gäller.En del får vi rida på här och en del får vi som mest hålla oss i kanten på.Sånt får man ju acceptera, tror inte de skulle blir så glada om det var deras åker och du sneddade där !

vilse skrev:
Nu bler jag väl halshuggen, men det får jag ta ;)

Men är det så farligt egentligen? Jag har ridit på stubb hela höst, vinter och gör det fortfarnade ibland, och får nu veta att där är insådd vall där. Ägaren har inte sagt något under hela tiden jag har ridit där.

Kan tillägga att ägaren är även stallägaren, så jag träffar honom varje dag. Och han brukar säga till när han inte vill att vi rider på ett visst fält...

Det är ju upp till var markägare om de vill ha sin mark (mer eller mindre) förstörd. Det är just därför man ska fråga - varje år dessutom, så man vet om läget förändras. När jag hade häst hade jag och pappa varje vår ett snack om vilka fält som var "lagliga", och det förändrades från år till år.

Har du pratat med dina grannar om saken? Så de inte fortsätter gena över din stackars vall alltså?

Svar till er som svarat: Ni verkar ha bra koll på vad som gäller! Sprid gärna era kunskaper till andra mindre vetande ridkompisar. Idag diskuterade jag med en orienterare på jobbet. Han hade ingen aning om vad insådd var för något utan trodde det var helt OK att springa på stubbåkrar, så det gäller inte bara ryttare :angel:

Självklart håller med.. som ryttare tjänar amn oftast på att rida till åkerns ägare fråga snällt och treväligt om man inte kan få några cm att rida pålängst kanket så man kommer runt så man kommer åt skogen eller vad det nu kan vara som man vill rida till!

Och som bonde förlorar man ingentingdå längst kanten är osått alla är nöjda och glada...Jag gör alltid så att jag frågar och har inte stött på någe tvär och sur bonde som sagt nej utan tvärtom blir dom glada att det faktiskt finns rakryggade ryttare som frågar om lov och därför får man rida längs kanten!
Och när det är som blötast vill jag inte ens rida längst kanten och ger fan i det.
Vad ska jag dit och göra?? för att skorna på hästen ska sugas av??=) hehe roligare har man ju lagt pengar på! ;)

Håller med alla tidigare inlägg. Supertrist att några få skall förstöra för alla andra. Det bästa är att läsa om allemansrätten. Finns på varje kommuns hemsida. Nu på våren när marken är så mjuk är det jätteviktigt att man kollar var man får rida. När marken torkat och är hård så är det inte lika "kinkigt".

Tyvärr är det nog så att det inte räcker med kunskap. Igår, när jag var ute och promenerade, såg jag en ryttare som lade ett par volter på en av fotbollsplanerna. Det KANSKE skulle gå att göra utan att skada planen mitt i sommaren, men så här års innan det torkat upp och gräset just börja växa lär det inte gå att undgå att lämna spår.

Eller FINNS det så korkade, förlåt OKUNNIGA människor? Mitt på dagen, med flera vittnen :confused:

Vad tråkigt :( Men prata med dom! Min mor stoppade igår två som skulle ut och leka med sina fyrhjulingar på mina föräldrars nysådda vall så det är inte bara i hästvärlden det finns sådana som inte kan fråga!

Det är lite känsligt. Föräldrarna är jättetrevliga men ungarna är rätt dräggiga. Tar jag dom på bar gärning säger jag till dom.

Fick en tillsägelse av en "granne" då jag red på ALLMÄN väg , att jag får inte rida där för att....... vägen blir skitig ?
Blir så innihelvete förbannad på allt gnälleri så det är inte klokt !
Och ni som håller på , är inte ni själva hästägare så ni vet hur det är , och om inte.. vad gör ni då på en häst sida ?
Vad är det för mening ?
Och isåfall , gå ut o prata med dem, Vad kan vi göra åt saken !?

Liknande trådar

Hemmet Vägen har servitut. Annars skulle de inte kunna ta sig till och från sitt hus. Jag vet inte om det skulle ställa till problem för mig...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 161
Senast: Marty
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
29 412
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan (moderator flytta tråden om den ligger fel... ;) ) Varning - lååångt!! Jaha, då kom man hem till föräldrarna i morses & farsan...
Svar
12
· Visningar
2 525
Övr. Hund Åhhh, jag är SÅÅÅ flyförbannad att det finns bara inte!:mad: Kan börja länka till min gamla tråd som har lite med ämnet att göra...
Svar
14
· Visningar
1 100
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama