Sv: Att rida när barnet är med?
Tycker jag har sett fyraåringar som klarar att sitta still på en läktare och pyssla i 30 minuter eller så. (På jumpapassen på friskis brukar vi ha några som sitter i kanterna av salen). Vissa fyraåringar är förvånansvärt coola och mogna.
Det enda problemet jag kan se i så fall är väl om mamman faller av och svimmar. Annars har hon ju uppsikt på barnet. Barnet kanske dessutom har en mobiltelefon (mammas) och folk vet var de är. (Om man tänkte falla av och svimma så är det nog nästan på gränsen till värre att vara helt själv i stallet och inte ha berättat när man ska komma hem).
(När min treåring blivit fyra kommer jag inte att kunna göra det
)
Barn är så olika att det är svårt att veta om ngt är orimligt eller inte. Oftast får man väl anta att föräldrarna vet om det går.
Om det finns folk i stallet och fyraåringen är lugn, förståndig och hyggligt lydig så ser jag inga problem alls. Mamman kan i så fall bara hoppa av hästen och springa om barnet av någon anledning bestämmer sig för att rymma från läktaren. I de flesta fall går det ju faktiskt att prata med ett barn och ge det råd och förmaningar på avstånd. (till och med min vilda, precis treåring är hyggligt lydig när han är på visst avstånd (dvs lite mer lydig om jag inte kan nå på annat sätt än med rösten).)
Allt det här förutsätter självklart att mamman rider i ridhuset/på utebanan och barnet sitter på läktaren inom syn och hörhåll. Lämna barnet ensam i stallet, med hästar i, går ju inte, inte ens en åttaåring.