Att rida när barnet är med?

MondayMorning

Trådstartare
Jag har en bekant som rider sin häst när hon är ensam med sitt 4 åriga barn i stallet. Detta satte igång en massa funderingar i mitt huvud. T.ex vad händer med barnet om mamman trillar av? har mamman koll på barnet?
Är det någon annan som gör så? Vad har ni för tankar kring detta?

Sv: Att rida när barnet är med?

Jag skulle inte göra det om det inte vore så att man var flera vuxna i stallet som hjälptes åt att ta hand om barnen åt varandra medans den andra rider. Att rida med bara barnet med kan jag tro kan funka om man har en typ åttaåring som inte är av den vildaste sorten o stallet inte är helt öde.

Jag har hittills aldrig ridit när jag varit själv hemma med våra barn. NU kanske jag skulle kunna göra det, om de stora är hemma - de reder både ut att ta hand om lillebror (4 år) en stund och att ringa efter hjälp om det skulle behövas. Men jag väljer att låta bli att rida om inte maken är hemma.

Tycker jag har sett fyraåringar som klarar att sitta still på en läktare och pyssla i 30 minuter eller så. (På jumpapassen på friskis brukar vi ha några som sitter i kanterna av salen). Vissa fyraåringar är förvånansvärt coola och mogna.

Det enda problemet jag kan se i så fall är väl om mamman faller av och svimmar. Annars har hon ju uppsikt på barnet. Barnet kanske dessutom har en mobiltelefon (mammas) och folk vet var de är. (Om man tänkte falla av och svimma så är det nog nästan på gränsen till värre att vara helt själv i stallet och inte ha berättat när man ska komma hem).

(När min treåring blivit fyra kommer jag inte att kunna göra det :D)

Barn är så olika att det är svårt att veta om ngt är orimligt eller inte. Oftast får man väl anta att föräldrarna vet om det går.

Om det finns folk i stallet och fyraåringen är lugn, förståndig och hyggligt lydig så ser jag inga problem alls. Mamman kan i så fall bara hoppa av hästen och springa om barnet av någon anledning bestämmer sig för att rymma från läktaren. I de flesta fall går det ju faktiskt att prata med ett barn och ge det råd och förmaningar på avstånd. (till och med min vilda, precis treåring är hyggligt lydig när han är på visst avstånd (dvs lite mer lydig om jag inte kan nå på annat sätt än med rösten).)

Allt det här förutsätter självklart att mamman rider i ridhuset/på utebanan och barnet sitter på läktaren inom syn och hörhåll. Lämna barnet ensam i stallet, med hästar i, går ju inte, inte ens en åttaåring.

Senast ändrad:

kl

Jag hade aldrig med dottern när jag red, just för att jag ofta var ensam i stallet och skulle det hända ngt (tex att jag skulle bli avkastad och skadad/svimma) så skulle ju dottern bli helt ensam.
När jag hade kvar hästen var dottern dock 2 år.

Hade jag haft häst nu när dottern är 3,5 hade jag nog ändå gjort likadant, inte ta med henne om jag ska rida. Bara om jag var helt säker på att det fanns annat folk i stallet under hela ridpasset.
Sedan hade aldrig dottern orkat sitta still på en plats ett helt ridpass, men det är en helt annan sak :D

Det hade nog aldrig fallit mig in att rida ensam när mina äldsta var 4-åringar. Åker jag av och skadar mig så skulle de ju bli helt utelämnade. Visst kan jag säkert svimma hemma också men rent riskmässigt ser jag ridning som ett betydligt högre riskmoment än att fixa hemma. En helt annan sak om jag har med mig barnvakt till stallet, då hade det inte varit ett problem. Däremot fixade de att följa med till stallet när de var 4 år, jag kunde lita på att de inte skulle tvärspringa bakom hästen, ta i eltråden etc.

Nu när de stora snart är 8 år hade det inte varit något problem att rida själv, då hade de helt enkelt fått min mobil och kunnat ringa ambulans och pappa om jag skulle ramla av och tappa medvetandet. Vår blivande 3-åring tar jag inte med till stallet om jag ska ta in hästen, han är inte helt kommandosäker än.;)

Jag har ingen häst men tänker hur det skulle vara.
Jag tror att jag hade kunnat rida när min 4 åring var med, hon är lugn och kan sitta still och pyssla länge. Fast jag hade nog haft svårt att koncentrera mig på ridningen och dottern hade nog tjatat om att få rida. Hade inte ridit om inga andra vuxna var i stallet.

Jag skulle inte våga göra det.
Det krävs så lite för att en olycka ska hända, mamman ramlar av, barnet vill jaga katten in i hästhagen osv.

KL

Jag hade inte sett något problem med det så länge fyraåringen är cool och lugn. Chansen att jag trillar i källartrappen är lika stor som att jag åker av och svimmar.

Jag hade kunnat göra det med min snart 5-åring men inte med min snart 7-åring.

Jag pysslar med hästen i paddocken när min minsta är med i stallet från marken. Han går inte att rida på än. Min minsta håller sig precis utanför paddocken om jag ber henne om det. Men är det fullt av folk i stallet så får hon gå som hon vill. Hon vet att man frågar först om hon ska klappa en häst och att man tar en stor omväg om man går bakom en häst, och med andra i närheten så känns det tryggt. Det är många i stallet som har barn. Är jag själv i stallet så finns det inga andra hästar att hålla reda på, så då kan hon vara själv utanför stallet om jag är inne. Annars är hon vän med barnen som bor på gården och smiter iväg och leker med dom om dom är hemma.
Så för min del är det lugnt att ha med henne till stallet. Järnvägen som finns i närheten är det jag har extra koll på.
Min största är aldrig i stallet så det behöver jag inte tänka på.

Jag gör det i princip varje dag. Ibland leker hon i sandlådan, ibland sitter hon på stolen o tittar på My Little Pony, ibland rider hon runt på sin egen ponny och ibland gör hon något annat. Skulle jag ramla av och svimma så skulle väl antingen grannar eller något reagera.

Det är väl som alla cyklister med hjälmade barn bak och hjälmlös förälder fram, oftast går det utmärkt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 642
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: Queen
·
Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 688
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 437

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka