att rida hästen i form och inte alls rida i form?

Sv: att rida hästen i form och inte alls rida i form?

Men alltså hästen på bilden står slappt utan ryttare, i nedförsbacke dessutom. Med ryttare på ryggen som jobbar den korrekt skulle den nog också se "konvex" ut. Nu vet jag inte hur bilden på Hempfling ser ut men eftersom det var hans copyrightade bild kan jag anta att det var när han red nån av sina hästar...

Form för mig är något man känner. Huvudposition är orelevant.

Fast hästar har ju olika kroppsbyggnader och visst kan man rida den "slappa" hästen i en spänd båge som gör att det bär upp sig men jämför med en häst som är BYGGD konvex. Det är skillnad!
Jag lägger in bilder på vad jag talar om...
20090825997.jpg

Mvh Michaela

Senast ändrad:

Hej!

Jag tror på ändamålsenlig form för hästen. Att bara tvinga ner hästens huvud är inte en sådan!

Och som exempel tar jag upp min gamla tränares häst, ett 21-årigt halvblodssto, som mycket sällan arbetade i någon typ av "dressyrform". Min ridlärare fick hästen när hästen var 3, dom spenderade mycket tid i skog och mark, samt på hoppbanor, men dressyren var aldrig deras grej. Denna häst var tokfräsh som 21-åring!! Pigg och glad och HEL!

Så var huvudet placeras är inte det viktiga för mej!

/ Lavinia, som sett många hästar som gått "på tygeln" som avlivats tidigt pga återkommande hältor

Hej!

Jag tror på ändamålsenlig form för hästen. Att bara tvinga ner hästens huvud är inte en sådan!

Och som exempel tar jag upp min gamla tränares häst, ett 21-årigt halvblodssto, som mycket sällan arbetade i någon typ av "dressyrform". Min ridlärare fick hästen när hästen var 3, dom spenderade mycket tid i skog och mark, samt på hoppbanor, men dressyren var aldrig deras grej. Denna häst var tokfräsh som 21-åring!! Pigg och glad och HEL!

Så var huvudet placeras är inte det viktiga för mej!

/ Lavinia, som sett många hästar som gått "på tygeln" som avlivats tidigt pga återkommande hältor

Ungefär vad jag talar om.... Det är vem hästen är som är avgörande för hur mycket man måste jobba med att hästen ska hitta sin egen balans. Skogen kan mycket väl bidra till bättre egen balans för hästen och även för ryttaren.:idea:

En häst som rids långa turer i skogen musklas naturligt på rätt sätt, om du inte bara rider i flack och platt terräng. Därför tror jag inte alls att hästen måste ridas i form.
En häst som bara rids på vägar eller på ridbana, tror jag dock inte mår lika bra av att aldrig gå i form, jag skulle gissa att den skulle få dåligt musklad rygg till slut, eftersom den inte tränas i backar och i terräng där den behöver ha kontroll över sina hovar.

En häst som rids långa turer i skogen musklas naturligt på rätt sätt, om du inte bara rider i flack och platt terräng. Därför tror jag inte alls att hästen måste ridas i form.
En häst som bara rids på vägar eller på ridbana, tror jag dock inte mår lika bra av att aldrig gå i form, jag skulle gissa att den skulle få dåligt musklad rygg till slut, eftersom den inte tränas i backar och i terräng där den behöver ha kontroll över sina hovar.

Du har missat vad form är... I skogen behöver hästen visst ha en bra arbetsform för att kunna muskla sig och ännu viktigare - INTE SNUBBLA. Den måste ha balans, lyfta på fötterna där den ska och nyttja sin kropp rätt, som att få frihet att sänka halsen och skjuta på ordentligt i backar.

FORM är bara arbetsställning.

Utöver det är det mycket trevligare att rida en häst i skogen om den dessutom är på tygeln, dvs mjuk, följsam, lydig och psykiskt avspänd... observera att inget av detta har med hur krökt nacken är.

Du har missat vad form är... I skogen behöver hästen visst ha en bra arbetsform för att kunna muskla sig och ännu viktigare - INTE SNUBBLA. Den måste ha balans, lyfta på fötterna där den ska och nyttja sin kropp rätt, som att få frihet att sänka halsen och skjuta på ordentligt i backar.

FORM är bara arbetsställning.

Utöver det är det mycket trevligare att rida en häst i skogen om den dessutom är på tygeln, dvs mjuk, följsam, lydig och psykiskt avspänd... observera att inget av detta har med hur krökt nacken är.

Jag har aldrig diskuterat nackens krökning, och jo - jag vet vad form är.

Kanske uttryckte mig lite otydligt. I skogen går ju hästen mer eller mindre naturligt i den formen den behöver för att ta sig fram utan att snubbla, om man ger lite eftergift och är följsam som ryttare.
Om du däremot rider en häst som är som en stjärnkikare även i skogen, så behöver den kanske lite hjälp att komma i ändamålsenlig form. Men jag tror ändå att de flesta hästarna själva sänker huvudet i skogen för att se var de trampar.

Jag har inte läst alla inlägg över, så det finns risk att jag upprepar vad andra redan sagt.

Det man strävar efter är en hållbar häst. Man vill spara hästens leder och skelett i största mån. Det som sker när du inte arbetar din häst i ordentlig arbetsform är att du sitter rakt på hästens skelett istället för på ryggmusklerna som skyddar. Du ska alltså sträva efter att få hästen att arbeta och bära upp dig med sina muskler. Övningar för att träna upp ryggmusklerna är att klättra mycket.

Hästar är byggda i "nerförsbacke" och när du inte arbetar för att den ska tippa vikten på sina bakben, lägger den både din och sin egen vikt på frambenen som inte är lika starka som bakbenen. I längden kommer/kan detta resultera i förslitningsskador, så som kotledsinflammation, ledförslitningar etc etc.

Det viktiga är inte att hästen ska "gå på tygeln" som ofta är det ryttare fokuserar på. Utan att hästen ska bära sig på ett, för hästen, så hållbart sätt som möjligt.

Lycka till!

Aha, du menade att ryttaren aktivt inte behöver bestämma hästens form i skogen? Det är ju en annan sak.

Och "stjärnkikar" rider jag gärna ut bortom stigarna, just för att de till slut måste se sig för...

Jag tror att det är viktigt att hästen rids på ett sätt som gör att den inte överbelastar frambenen, jag tror dessutom att det är extra viktigt när man rider ut, särskilt om man är hänvisad till grusvägar som under en stor del av året är hårda. Ridbanan fjädrar ju på ett helt annat sätt.

Exakt hur viktigt det är att hjälpa hästen med formen tror jag beror på hur duktig den själv är på att balansera sig och avlasta frambenen. Det kan man bland annat ta reda på genom att iaktta och lyssna på hur hästen rör sig när den går över en grusplan, framför allt med framhovarna. En häst som har ett bra steg placerar varje hov på marken. En häst som har sämre steg släpper ner hoven på marken. Eller så släpar den hoven längs marken, "åker skridsko". De två sistnämnda kategorierna kan man med bra dressyrträning ge en mycket bättre hållning, så att även de placerar sina hovar på marken på ett mer kontrollerat sätt. Jag är ganska övertygad om att det ökar hållbarheten.

Sen tycker jag inte att man behöver sitta och rida hästen på tygeln under precis hela uteritten, men på de stummare underlagen och framför allt i traven tror jag att det är skonsammast för hästen.

Det är klart att det är jättebra om hästen går i form men det är ingen idé att dra ihop den eller börja fumla massa med tyglarna för att få den att böja på nacken.
Viktigast för mig är att hästen inte går bakom hand, för det är mycket värre än att den "bara" går rakt fram.
Men sen blir jag ju jätteglad när allt funkar och hästen trampar under sig :)

Mitt tips är att fortsätta rida dressyr (gärna för instruktör) men också träna lite så att hästen får bakbens- och ryggmuskler så att den orkar gå i form :)
T. ex. klättring är ju jättebra :)

Ja hästen tar skada av att gå på bogarna och inte arbeta korrekt med sin kropp.

Jo, westernhästar arbetar också i en korekt form och bär sin vikt med bakbenen de har bara inte lika inböjd näsa och lika stor fokus på var hals och nos befinner sig som de engelskt skolade hästarna.

Liknande trådar

Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 689
Senast: Bri
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 661
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 474
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar