Att rida en häst i form

H

Hemlighetsfull

Ja, det är ju väldigt viktigt. Det var väldigt länge sedan jag red för instruktör nu, och senaste hästen jag hade vill jag minnas att jag aldrig riktigt lyckades få till det med. Han slängde mycket med huvudet och ville inte alls fokusera. Jag satte en betydligt mer erfaren kvinna på hans rygg och hon hade också problem. Efter det har jag enbart traskat i skogen med några unghästar. Och nu många år uppehåll.

Så nu behöver jag hjälp, vad gör man för att bäst få en häst att gå i form? Hur jobbar ni? Vad fungerar för er? Vad är den största utmaningen med era hästar? Vilka fällor ska man undvika (har hört hemska rykten om människor som "sågar ner" sina hästar med bettet så de kröker nacken)? Har vissa hästar enklare/svårare att gå i form? Vad ska man tänka på? Vad finns det för risker om man inte lyckas få sin häst i form?

Jag är fullt medveten om hur det ska se ut och varför det är viktigt. Nu är jag nyfiken på hur man når målet :D Mycket är såklart svårt att lära sig från marken, men med er hjälp kanske jag har lite kloka ord i bakhuvet när jag sätter mig på hästryggen nästa gång!

Sv: Att rida en häst i form

ähm...känns inte som att man kan förklara detta på ett bra sett utan att ha sett ekipaget (alla har sina utgångslägen). Det viktigaste jag känner till någon som har haft ett långt uppehåll är kanske inte att fokusera på hästens form (än), utan din form som ryttare. Jag har inte en aning om hur du har ridit innan, men har man inte ridit på flera år så har man med stor säkerhet tappat mycket både känsla, styrka och snabbhet. Så fokusera på att hitta sitsen, den är ditt utgångsläge. Det hjälper inte hur mycket man vet om man inte kan omsätta det i praktiken. Omvänt funkar det däremot, du behöver inte kunna mycket alls om ridning i teorin om du har bra känsla.

Träna på att hitta rytmen, korta och länga formen i skritt och trav, utan att ändra steget. Ex. från ökad till arbetsskritt så ska den inte tappa energin utan den ska 'knata på' som den gör på lång tygel, (fast med kortare steg såklart). Rid utan stigbyglar och fokusera på att inverka från sätet och rid övergångar så du hittar knapparna där du kan bromsa, öka och svänga utan att behöva justera fram (utan att ta i tyglarna). där är väl udden som indianerna och cowboysen har, att dom kan styra och rida utan ta i munnen och när dom kan det, ja då har dom inte många problem : P

Just att känna hur hästen går är, iaf för mig, ett utgångsläge man måste ha innan man börjar att justera. När du hittar vart hästen är, hur den rör sig, hur du kan påverka den, först då kan du börja att påverka den. Först då kan du börja arbeta den hela vägen fram och börja korta den och leka mer med böjningen, att kunna forma runt skänkel.

Rid bakifrån och fram!

Sv: Att rida en häst i form

Först måste du fundera på vad du vill göra med hästen. En bra form för dressyrbanan är en katastrof på en distanstävling liksom distansformen är rena döden för hästen på en ridbana.
Grunden till en bra form är att hästen ska belasta sin kropp på ett sätt som gör slitaget så litet som möjligt. Olika hästar har olika exteriör och har iolika lätt/svårt att gå i bra form beroende på vilket arbete som ska utföras.
Det jag ser som en god grund inom all ridning är att hästen ska sluta "bromsa" med sina framben i varje steg den tar. För att lyckas med det måste motorn bak komma igång och skjuta hästen "över" frambenen. Huvudets position är av väldigt underordnad betydelse framförallt då vissa hästar inte har en exteriör som ger vettig möjlighet att hålla huvudet i den önskade lodräta possitionen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 597
Senast: super
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka