Att praktiskt fördela ströbalar per månad till hyresgäster?

Sv: Att praktiskt fördela ströbalar per månad till hyresgäster?

När jag stod på anläggning där det ingick 1 bal torv i veckan, ställde stallbossen balarna utanför resp box 1 gång i veckan. Behövde man mer torv ställde de 2 (eller fler) bal vid boxen vid detta tillfälle. Man var i så fall tvungen att säga till innan och det gick inte att "få ut" torv någon annan dag. Lite strikt men det funkade.

I stallet jag står nu ingår inget strö i stallhyran, utan man tar så mycket man behöver, skriver upp på listan och betalar därefter. Funkar supersmidigt men det är bara 11 hästar också (och gott förtroende från stallägarna).

Blir lite mycket jobb kan jag tycka att bära runt på balar till varje box, känns inte heller som ett flexibelt system med att bli tilldelad en bal och sedan inte kunna ströa mer om/när man vill. Det andra du beskriver är ju ungefär samma så som vi har fast vi har tvärtom, man betalar för pallen först och använder sedan efter behov.

Vi får välja mellan spån, torv och halmpellets och hämtar samt skriver upp antalet själv, betalas med månadshyran. ;)

Vi tar själv ifrån en pall som stallägaren kör fram till en plats under tak nära stallet (dom har flera pallar som står längre bort som dom hämtar ifrån) kryssar sen i på en whiteboard tavla när man tar, ingår 4 balar per månad.
Men hur gör ni andra om ni t.ex bara använder 2 av era 4 balar ena månaden men behöver 5 balar nästa månad, tycker ni man ska räkna totalt eller ska man betala extra för den 5:e fast man bara använt 2 balar månaden innan?
Vi har våran på lösdrift nu men har ju box/4 balar per månad ändå men använder ju inte det. Om vi säger att hästen blir sjuk och måste ha boxvila några månader då går det ju troligen åt mer än 4 balar i månaden, om vi då inte använt t.ex 3 månaders balar alls innan 3x4=12 balar, tycker ni att man kan tillgodo räkna sig dom under boxvilan eller ska man räkna 4 per månad från det att hästen har boxvila:confused:

Hos oss ingår 5 balar och man kan inte spara till senare. Nu gör jag av med 5st så för mig är det inget problem men jag förstår att andra tycker det är dumt.

Vi tar själv ifrån en pall som stallägaren kör fram till en plats under tak nära stallet (dom har flera pallar som står längre bort som dom hämtar ifrån) kryssar sen i på en whiteboard tavla när man tar, ingår 4 balar per månad.
Men hur gör ni andra om ni t.ex bara använder 2 av era 4 balar ena månaden men behöver 5 balar nästa månad, tycker ni man ska räkna totalt eller ska man betala extra för den 5:e fast man bara använt 2 balar månaden innan?
Vi har våran på lösdrift nu men har ju box/4 balar per månad ändå men använder ju inte det. Om vi säger att hästen blir sjuk och måste ha boxvila några månader då går det ju troligen åt mer än 4 balar i månaden, om vi då inte använt t.ex 3 månaders balar alls innan 3x4=12 balar, tycker ni att man kan tillgodo räkna sig dom under boxvilan eller ska man räkna 4 per månad från det att hästen har boxvila:confused:

Det är lite av denna anledning som jag tycker de kanske är smartare att ha så som vi har nu med att man har en egen pall, då behöver man aldrig fundera på dessa saker, funderar på vilka nackdelar andra kan tycka att det finns med detta? Är det "krångligt" tycker ni som inte har det så att man då skulle vara tvungen att betala för en hel pall i taget? gör egentligen ingen skillnad eftersom det blir samma summa i alla fall...:)

KL

Jag föredrar att grovfoder och strö ingår i stallhyran.
För jag har inte stått i ett enda stall där det ingår tex 4 spånbalar/mån där ingen någonsin har fifflat med antalet, antingen heter det jag glömde skriva upp eller jag har inte alls tagit för mkt osv.
Men eftersom spånet inte räcker som det är uträknat så måste ngn tagit för mkt?

Där jag står nu är jag den enda som har eget hö med mig och jag har balat hö medan stallägaren har löshö och de andra köper löshö från honom men trots det försvinner några balar från min hög nu å då?
Kan tilläggas att vi gör våra egna höpåsar och jag sågott som fodrar aldrig om det inte hänt ngt speciellt.

Min tro på människor är väldigt låg numera även om det såklart finns ärliga människor så utgår jag inte från det längre...

Jag har också den erfarenheten med människors ärlighet tyvärr. Numera köper jag bara en spånbal åt gången för det är ingen stor åtgång och då försvinner inget heller. Men när jag hade flera på lager så kunde det plötsligt vara nån som bara skulle låna och betala tillbaka senare, just när JAG behövde mitt spån. Jag vill inte ha pengar , jag vill ha spån för b*velen.
Finns det fri halm så bara öser man på för det är ju "gratis". Så jag är inte säker på om jag vill ha strö inbakat i hyran.
Höbalar har jag inte haft själv men jag rådde en kompis att numrera balarna för det försvann så många att det inte var klokt! Så då visste hon med säkerhet att nån snodde.
Fri tillgång på hösilage har jag nu och det är jättebra, men inte i hagen utan jag får ta in min och göda han på lunchen.

*kl*

Hos oss ingår en bal i veckan. Den ställs fram på tisdagar utanför boxen. Problemet med systemet är att det egentligen inte finns jättemycket utrymme att ha balarna i stallet om de inte strös upp direkt. Men vi får heller inte ha kvar balarna i spånskjulet då det numera är låst. Det finns alltså heller ingen möjlighet att köpa en egen pall/ett stort antal balar om man inte klarar sig på endast en i veckan eftersom det inte finns något utrymme för dom. Finns heller ingen möjlighet att köpa mer spån av klubben, det måste man göra själv. Jag köper billigt av ett grannstall, men det går med max två balar i taget. Lite meckigt är det allt.

Om man ska ha strö ingående i hyran så finns det nog bara ett enkelt sätt och det är att balarna ställs fram en dag i veckan och att man sedan måste få möjlighet till att köpa mer strö när man behöver oavsett om det alltså blir 2 i veckan eller mer. Gör man inte av med en bal i veckan så är det givetvis så att som ansvarig för stallet kan man inte först beställa strö till sina hyresgäster och sedan återköpa balar som inte går åt...Jag fortsätter anse att egna pallar är det bästa, ingen har hittills tyckt något om detta i denna tråd, är det någon som har en motivering till varför det inte är bra? Självklart får det ju inte bli svinn dvs att andra tar av någons egen pall men det har vi aldrig haft problem med, pallarna är märkta och det är inte så många hyresgäster i stallet att det kommer bli det som är problemet, problemet är nog snarare om man låter x antal balar ingå i hyran att de flesta antingen tycker det är för många balar eller att det är för få balar och sedan innebär det en massa jobb att fördela ut dessa till alla boxar. Att låta alla hämta balar själv och skriva upp tror jag verkligen inte på, är balarna inte märkta eller ställs ut till rätt person/box är det garanterat så att fler balar går åt när det "bara är att hämta" och "glömma att skriva upp" att man tagit en extrabal då och då... ;) Jobbigt med moment där man måste kontrollera hela tiden, bäst vore ju fri tillgång på strö och hösilage men det är ju inte en ekonomisk möjlighet för de flesta mig inkluderad i alla fall :)

Det beror ju på vad det är för stall också.

I ett litet stall är det ofta mindre risk för svinn, dels kanske för att man är tightare med varandra men också för att det är lättare att se om det plötsligt är en häst som har rent i boxen fast den personen har haft slut på spån.

Där jag stod ett tag var det 60 privathästar, och där var det väldigt hårt uppstyrt vilket gjorde att det blev väldigt lite svinn och gnissel. Alla hade en skrubb att låsa in sadel och prylar i, bara grimma och täcken fick hänga vid boxen. Och så fick man sin spånranson utkörd till boxen.

Vad är skillnaden att varje person har sin egen pall där de hämtar strö eller om de hämtar från en gemensam hög?

Det går fortfarande jättelätt att ta en bal från granenns pall om man vill, om inte varje pall står inlåst för sig och det verkar ju tämligen besvärligt rent utrymmesmässigt...

Vad är skillnaden att varje person har sin egen pall där de hämtar strö eller om de hämtar från en gemensam hög?

Det går fortfarande jättelätt att ta en bal från granenns pall om man vill, om inte varje pall står inlåst för sig och det verkar ju tämligen besvärligt rent utrymmesmässigt...

Kan tänka mig att det syns mer om någon tar från en annans pall. Om man har lite koll på hur mycket spån man har kvar på sin pall så märks det ganska snabbt om någon annan varit där och tagit. Kanske tycker den som tar att det inte märks så mycket om man tar en bal då och då från en stor gemensam hög, men med fördelade pallar blir det mer uppenbart att det saknas och då hjälps inackorderingarna åt med att larma.

Men självklart hindrar det inte den som verkligen är ute efter att ta spån från andra.

*knapplån*
I mitt stall får man köpa till spån om man vill.
Vi tar hem spån och varje gång någon tar en bal så bockar dom i det i en lista.
Det fungerar bra, vi har ju ett litet stall där det är 3 hästar som dom köper spån till så det är ganska lätt att hålla koll.
Sedan fakturerar vi i slutet av månaden för allt (spån, box och hö/hösilage)

Kan tänka mig att det syns mer om någon tar från en annans pall. Om man har lite koll på hur mycket spån man har kvar på sin pall så märks det ganska snabbt om någon annan varit där och tagit. Kanske tycker den som tar att det inte märks så mycket om man tar en bal då och då från en stor gemensam hög, men med fördelade pallar blir det mer uppenbart att det saknas och då hjälps inackorderingarna åt med att larma.

Men självklart hindrar det inte den som verkligen är ute efter att ta spån från andra.

Visst märker man om det fattas en bal eller två, men fortfarande VEM? har tagit den då?
Säg att det är 10 st inackorderingar och 1 är skyldig men alla tittar på alla som om alla är skyldiga eller så blir en syndabock, förhoppningsvis den skyldige men om det inte är den skyldiga så är det inte trevligt. :(
Oavsett blir det en otrevlig stämning i stallet och det är aldrig bra.

Nej det omöjliggör ju inte stjälandet på något sätt. Men jag tror nog att det kan vara lite jobbigare för de flesta att ta en bal som är uppmärkt med någon annans namn än vad det är att "glömma" skriva upp exakt hur många balar man tagit ur en stor odefinierbar hög.

Vi skriver hästnamnet med tuschpenna på balen och ställer dem sedan på en bestämd plats så får de hämta själva. Vi har en betsämd veckodag (måndag tex) när detta görs och sen får privatägare/medryttare sköta det själva. Jag tycker det brukar vara lättast att köra in deras bal till det här speciella utrymmet då det betyder att de inte behöver ha tillgång till containrarna där vi har pallarna och alltså kan låsa dessa och slipper att någon tar utan att betala för sig. (Fast helt ärligt så är de sällan låsta men vi har inte haft någon "försvunnen" bal de senaste två åren)

Vi har bestämd mängd tex 1 torvbal /vecka och sen en "beställningslista" (med sista datum på torsdagen) till nästkommande vecka dvs de som vill ha mer än sin redan betalda mängd skriver på listan och debiteras i efterhand. Detta för att kunna beräkna åtgången (några vill ha extra varje vecka och någon varannan osv) men om något händer och speciellt behov uppstår så säger de bara till att de måste ha mer så får de hämta extra (tex häst som lekt med vattenkopp eller behöver tjockare bädd av ngn anledning).

Vi skriver upp vad skolhästarna får och vad som ges till privathästarna och har därmed bra koll på om något försvunnit, men anledningen att vi gör så är för att ha koll på behovet så vi kan beräkna nästkommande beställningar.

Inser när jag läser andra inlägg att vi måste ha ett extremt ärligt gäng i vårt stall...det är runt 20 privathästar skulle jag tro. (Med skolhästarna är det ju aldrig något problem att ströa då personalen sköter det)

Senast ändrad:

Jag föredrar att köpa själv, vilket alla gör i nuvarande stall, då har jag koll på mitt samt att jag kan köpa det jag vill! (såklart efter att ha pratat med stallägaren) Vi har ett utrymme för strö utanför stallet där alla kan ställa dit sina balar eller sin pall! Fungerar väldigt bra hos oss! Det är ett medelstort stall med 17 hästar men inte lika många ägare, alla känner alla och alla sköter sig än så länge!

Klart det blir jobbigt om folk börjar sno av varandra, men oftast ser man ju vem som lagt in en ny bal med torv/spån eller en säck pellets!

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 861
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Scenario: Privat mindre stall med några inackorderingar utöver stallägarens egna hästar. 4 balar torv per månad ingår i stallhyran...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 983
Senast: Buck
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 991
Senast: pews1972
·
Anläggning Hej alla kloka Bukeare! Jag ska äntligen köpa min första egna häst. Därför är jag också på jakt efter en lämplig stallplats där jag kan...
Svar
12
· Visningar
1 340
Senast: KattisL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur