Att praktiskt fördela ströbalar per månad till hyresgäster?

D

drumtools

Hur är det i era stall, om det ingår ex 4 balar strö per månad hur fördelas dessa ut, får ni en bal framställd utanför boxen varje vecka eller får ni själva hämta dem där ströet är på placerat på anläggningen??

Funderar på hur man enklast löser detta praktiskt så att det inte blir svinn och ändå inte innebär att man själv ska bära fram 20 balar en gång i veckan... :crazy:

Berätta gärna hur det är i era stall!:)

Sv: Att praktiskt fördela ströbalar per månad till hyresgäster?

När jag stod i ett stooort inackorderingsstall med begränsad mängd strö så körde personalen ut det och satte utanför boxarna. Det var ju betydligt mer än 20 balar det handlade om där. Dessutom var utrymmena för foder och strö låsta så man kunde inte själv komma åt dem.

När jag stod i ett mindre stall så litade ägarna på oss så där fick man ta själv av allt både foder och strö.

När vi beställer (vi skriver upp hur många vi vill ha och betalar med stallhyran) så ställs det fram på ett särskilt ställe och märks upp med hästens namn.

I mitt stall (ca 70 hästar) ingår det två kärror spån i veckan (alternativt en spånbal, eller obegränsat med halm). Vill man ha mer betalar man för det extra man använder. Stallägarna litar på hyresgästerna och man sköter det således själv (skriver upp på sin tavla när man har tagit spån) och betalar självmant in för det eventuellt extra man har använt när man betalar stallhyran.

Vår stallägare litar på oss. Vi skriver upp vilket datum vi tagit en spånbal och sedan hämtar vi det själva.

Likadan med silage. 10 kg ingår i stallhyran men tar man mer skriver man upp det och sedan betalar man därefter.

I mitt förra stall skrev vi upp hur mycket halm vi tog och betalade efteråt. Likaså med höt tror jag. Jag använde 7 balar halm i månaden och ägaren trodde mig inte så jag sa att då får du kolla mig, men det ville hon inte.

Nu har jag fri tillgång på hö o halm i hyran, men jag köper spån istället:crazy:

Vi köper pallvis med strö - alla på en gång så blir det lite billigare och sen får vi ta hur mycket vi vill eftersom vi har betalat själva.

Jag hat bara stått i ett stall där vi använd balat strö och haft begränsad tillgång av det, och då köptes det in en pall per häst vid ett visst datum. Pallen märktes upp med namn och så plockade man själv av den när man ville strö.

Varje månad räknades balarna på pallen, och hade man då tagit fler balar än vad som ingick i hyran (4 st/månad) så debiterades det direkt.

Funkade bra, vad jag minns, eftersom man ändå styrde själv hur mycket man ville strö med.

Alla kan skriva upp på en lista vilket datum de tar sina balar. Då är det lätt att hålla koll på förbrukningen och att alla tar rätt antal. Bra för både stallägare och hästägare.

Jag hat bara stått i ett stall där vi använd balat strö och haft begränsad tillgång av det, och då köptes det in en pall per häst vid ett visst datum. Pallen märktes upp med namn och så plockade man själv av den när man ville strö.

Varje månad räknades balarna på pallen, och hade man då tagit fler balar än vad som ingick i hyran (4 st/månad) så debiterades det direkt.

Funkade bra, vad jag minns, eftersom man ändå styrde själv hur mycket man ville strö med.

Detta har jag också tänkt på kunde vara en bra idé :idea:

Tack alla för svar, verkar vara övervägande lika i era stall. Vi har hittills haft det så att en pall tilldelas per person där man betalar för hela pallen vid leverans och sedan ströar man som man vill (alltså med antal balar per månad) och när den pallen är slut köper man en ny osv, ganska bra system men en nackdel finns och det är att det blir en klumpsumma att betala vid vissa tillfällen istället för varje månad, kan för vissa kännas krångligt att beräkna men själv tycker jag det är ganska bra... Någon mer som har det så eller vad tycker ni om det systemet? :)

Typ så gör vi också :) Vi köper tillsammans så många pallar vi vill ha och betalar direkt. Funkar bra tycker jag!

Tack alla för svar, verkar vara övervägande lika i era stall. Vi har hittills haft det så att en pall tilldelas per person där man betalar för hela pallen vid leverans och sedan ströar man som man vill (alltså med antal balar per månad) och när den pallen är slut köper man en ny osv, ganska bra system men en nackdel finns och det är att det blir en klumpsumma att betala vid vissa tillfällen istället för varje månad, kan för vissa kännas krångligt att beräkna men själv tycker jag det är ganska bra... Någon mer som har det så eller vad tycker ni om det systemet? :)

Jag köpte hel pall i ett annat stall och jag tyckte inte det var dyrt vad jag kan minnas. Skönt att ha hemma.

Nä det borde ju vara det bästa, då är man ju helt fri att använda ströet så som man vill utan att det tilldelas x antal balar per månad så att säga. Någon som inte tycker detta är ett bra system dvs att köpa en hel pall i taget och ströa efter behov? :)

När jag flyttade till ett fd kollektivstall, var boxen uppströad med fräscht spån och sedan var det 5 balar i månaden som gällde. Det satt en lista på logdörren, där man kryssade för när man hämtade bal. Men det var lite gnissel från de som ansåg att de hade "renligare" hästar och då övergick vi till att när stallägaren tog hem säsongens spånpallslass med lastbil, så fick alla boxar EN pall var, uppmärkt och sedan var det bara att använda och snåla utifrån eget behov. Tog pallen slut, fick man själv köpa eget spån, till nästa säsongs lass var på ingång.

När jag flyttade till ett fd kollektivstall, var boxen uppströad med fräscht spån och sedan var det 5 balar i månaden som gällde. Det satt en lista på logdörren, där man kryssade för när man hämtade bal. Men det var lite gnissel från de som ansåg att de hade "renligare" hästar och då övergick vi till att när stallägaren tog hem säsongens spånpallslass med lastbil, så fick alla boxar EN pall var, uppmärkt och sedan var det bara att använda och snåla utifrån eget behov. Tog pallen slut, fick man själv köpa eget spån, till nästa säsongs lass var på ingång.

Och var det bättre med att ha så, en pall var tyckte du eller var det första bättre?

Det är svårt att säga faktiskt, då jag hann bli uppsagd och flytta innan pallen tog slut ;). Men 4 balar som det var från början var alldeles för lite, då vi hade STOOOORA boxar. Och därför fick vi igenom det till 5 balar i månaden, vilket funkade om det INTE blev översvämning pga pajade vattenkoppar.... vilket inträffade tre gånger på en månad eller att hästkraken periodvis kissade som en elefant. Så jag fick faktiskt på den tiden köpa två balar spån själv. Men pall kändes lugnare, då man visste vad man hade att röra sig med. Man blev på något vis mer "ekonomisk" då.

Problemet som kan vara är att det kan vara trångt där man ska hämta spånet om det står inne i en lada. Övriga i stallet jonglerade med balarna hur lätt som helst. Jag fick släpa o dra ner dem från pallen och sen hiva upp den i en skottkärra som jag fick vingla ut på gårdplan och sen lyfta med kärra, bal och allt det lilla steget in i stallet. När alla använde samma pall, så stod pallen alltid tillgänglig innanför laddören, man behövde inte krångla och lirka, för att få fram balarna.

Så det finns nog plus och minus med allt och så kände man ju övriga i stallet stirra på en som om man var någon från yttre rymden när man fick hämta ny bal oftare än dem... då slösade man ju... och försökte man snåla och hämta lika sällan som de, blängde de för att man lät hästen stå i blöt box....

Man får nog försöka pejla in läget och höra lite hur hyresgästerna tänker och tycker och försöka hitta en lämplig medelväg.

Det är svårt att säga faktiskt, då jag hann bli uppsagd och flytta innan pallen tog slut ;). Men 4 balar som det var från början var alldeles för lite, då vi hade STOOOORA boxar. Och därför fick vi igenom det till 5 balar i månaden, vilket funkade om det INTE blev översvämning pga pajade vattenkoppar.... vilket inträffade tre gånger på en månad eller att hästkraken periodvis kissade som en elefant. Så jag fick faktiskt på den tiden köpa två balar spån själv. Men pall kändes lugnare, då man visste vad man hade att röra sig med. Man blev på något vis mer "ekonomisk" då.

Problemet som kan vara är att det kan vara trångt där man ska hämta spånet om det står inne i en lada. Övriga i stallet jonglerade med balarna hur lätt som helst. Jag fick släpa o dra ner dem från pallen och sen hiva upp den i en skottkärra som jag fick vingla ut på gårdplan och sen lyfta med kärra, bal och allt det lilla steget in i stallet. När alla använde samma pall, så stod pallen alltid tillgänglig innanför laddören, man behövde inte krångla och lirka, för att få fram balarna.

Så det finns nog plus och minus med allt och så kände man ju övriga i stallet stirra på en som om man var någon från yttre rymden när man fick hämta ny bal oftare än dem... då slösade man ju... och försökte man snåla och hämta lika sällan som de, blängde de för att man lät hästen stå i blöt box....

Man får nog försöka pejla in läget och höra lite hur hyresgästerna tänker och tycker och försöka hitta en lämplig medelväg.

*ler* ...ja, det gäller ju att det är praktiskt också såklart :) men vi har ströet nära stallet och lätt tillgängligt under tak så det är väldigt smidigt! :) så ur den aspekten spelar det nog ingen roll om man har 5 eller balar i månaden eller en hel pall var 3:e till 4:e månad som man bestämmer över själv...:)

Där jag stod ställdes det en spånbal med hästens namn på i stallet varje vecka. Behövde man mer kunde man antingen säga till dagen innan och dagen efter stod en ny bal med namn på, eller så kunde man ringa stallägaren och sedan åka och hämta en själv. Jag gillade inte riktigt det där med att man fick en i veckan. Skulle kanske varit bättre att kunna "beställa" hur många man ville ha och att detta sedan lades på hyran. För mig var det nämligen billigare att köpa spån själv än att köpa av stallägaren, och då kunde jag lika gärna köpt allt själv, eftersom hyran höjdes i samband med att vi bytte från halm till spån. : )

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 861
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Scenario: Privat mindre stall med några inackorderingar utöver stallägarens egna hästar. 4 balar torv per månad ingår i stallhyran...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 983
Senast: Buck
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 991
Senast: pews1972
·
Anläggning Hej alla kloka Bukeare! Jag ska äntligen köpa min första egna häst. Därför är jag också på jakt efter en lämplig stallplats där jag kan...
Svar
12
· Visningar
1 340
Senast: KattisL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka