Att omplacera hund

citron

Trådstartare
Min kompis köpte tidigt i höstas en hund som hon ville träna och tävla med men nu visar det sig att hunden i fråga saknar både föremålsintresse och motor.Avsaknaden av detta gör det svårt att träna hunden.För övrigt är hunden helt underbar,går att lämna ensam,är otroligt snäll och social.Kelig och ja en underbar familjehund.
Men nu är ju saken den att kompisen ville ju ha en tävlingshund så hon velar nu mellan:att omplacera hunden hon har och leta efter något annat eller helt enkelt leta reda på och köpa en hund till.

Hon undrar vad jag skulle göra och det gör faktiskt jag också jag vet faktiskt inte.Det var länge sen jag hade två hundar så jag kommer inte ihåg om det var särskilt jobbigt.

Så ni här vad skulle ni göra?

Sv: Att omplacera hund

Jag tycker att hon kan göra både och. Inget är fel.
Jag förstår om hon vill tävla mm, men att det inte fungerar med denna hunden. Och då vill man gärna ha något annat.
Jag själv hade nog köpt en till. Jag skulle nog inte vilja omplacera mina hundar för de inte duger, jag gillar dom ju ändå.
Alla är vi olika, men jag hade nog inte kunnat omplacera för en sån sak, speciellt när hunden är trevlig förövrigt.
Men som sagt, jag förstår att det finns de som gör det.

Sen är det ju en annan sak på sånna som köper och säljer stup i kvarten för inget blir som de vill. Då har de nog glömt vem felet ligger hos.

Tycker verkligen att hon skall behålla den hon har och köpa en till.
Det hade jag gjort.:)
Det är inte jobbigare att ha två hundar om dom fungerar ihop.
Skulle det sedan visa sig att det inte fungerar mellan dom två och hon får tag på en hund att tävla med, ja då kan hon kanske fundera på att omplacera den hon har nu. :)

Hon är inte en så som skaffar nytt hela tiden utan hon har köpt denna hund efter att ha varit hundlös ett par år.Hon säger också att hon är tveksam att hon har tid med två hundar.

Det är inte jobbigare att ha två, man skall ju ändå gå ut med en så varför inte två, och hon kan väl ta med sig den hon har när hon tränar den andra , så kanske hon får lite fart på den också :angel:
Hur hon än väljer att göra så gör hon inte fel.
Vad är det för hund hon har?

Det dåliga samvetet kommer som ett brev på posten när man ska träna och tävla den ena hunden och den andra bara får sitta hemma eller vara med och titta på. Om hon har chans till ett bra hem så skulle jag omplacera. Jag tycker att det är stor skillnad på att ha en eller två hundar. Det blir inte dubbelt så mycket jobb, det blir 3 ggr så mycket jobb. Sen blir den äldre hunden lätt åsidosatt när man har valp och den inte kan gå så långt och mycket som man går med den vuxna. Men det beror ju lite på hur hon lever och bor. Jag har bott ensam och utan bil så det har alltid varit ett stort pussel hur jag ska få ihop det, eller så har jag fått stanna hemma. Men jag känner att jag inte riktigt hinner med två hundar. Det blir så mycket tid för rastning, motion och egentid för hunden så jag tränar kanske 1/3 mot vad jag gjorde när jag bara hade en.

pippilotta skrev:
Det är inte jobbigare att ha två, man skall ju ändå gå ut med en så varför inte två, och hon kan väl ta med sig den hon har när hon tränar den andra , så kanske hon får lite fart på den också :angel:
Hur hon än väljer att göra så gör hon inte fel.
Vad är det för hund hon har?

Det är jobbigare att ha två. Mycket blir dubbelt jobb. Vill man inte gå med hundarna i koppel jämt så måste man jobba dem en och en under tiden den ena är valp. Annars följer den bara den vuxna. Så man måste ge varje hund egentid, för att få en bra relation hund-människa och inte hundarna emellan.

Men när väl den biten är avklarad så visst, det är inte mycket jobbigare att ha två hundar än det är att ha en. Men det beror ju på vad man vill göra med sina hundar också. Ska man träna mycket, ja då tar det tid. Tycker man att det räcker med långa promenader och lite aktivering så märks det inte av så mycket om man har två.

Tycker det är bättre att omplacera om hon hittar ett lämpligt hem där hunden kan komma mera till sin rätt. Störst chans att alla inblandade blir nöjda och lyckliga på det sättet.

Man undrar ju vad man gör för fel nu när den yngre hunden (som förvisso inte är ung) är lydigare och till mindre problem än den äldre :angel:

Märkte det tydlig igår när vi passerade en stor och snygg Terv att jag fick sätta tummen i ögat på den gamla och den yngre gick och lekte för sig själv bakom oss och sket väl i den. Fast den där stavgångaren 14 portar bort såg intressant ut :p

Men det är ju labbar Du har! :D :D Där har Du svaret på frågan...:angel: :angel:

Vet Du väl, har man labbar kan man alltid skylla på att det är labbar. :idea: Det fick jag till svar igår i alla fall, när jag blev halv attackerad av 2 labbar. De var visserligen överdrivet trevliga när de kom farande, men de är ju labbar. Sen att ägarna inte hade det minsta kontroll över dem, är ju för att de är just labbar. Men snälla är de, labbarna.

G.A inte alls trött på att höra bortförklaringar för att de är just labbar eller en annan som jag mötte igår igen, som förklarade bort sin schäferhanes (långhårig) dåliga uppförande med att de långhåriga schäfrarna mognar sent. :crazy: :D

Hihi, labbar mognar också sent, min 14-åring är fortfarande löjlig som fan, och olydig :angel:

Och fågelhundar ska vi ju inte snacka om ;)

//E

Ja men ibland så vill man ju bara ta till den ursäkten. När man träffar en söt liten Sheltie och den står och tittar lite avmätt på oss och så har man en hund som ligger och krälar på backen och försöker liksom förtrolla den andra hunden att komma fram och leka. Så står den andra hunden matte och säger att de aaaldrig tränat sin hund och den har aaaaldrig gått fram till nån *suck* Då funderar man på att adoptera bort dem.

Jo det kan nog stämma det där med labbe.Hunden är snäll så han är fjollig och äter allt.......Ska vidarebefodra era svar till kompisen.

Min snart 5 åriga schäferhane är lika lekfull och osäker som en unghund. Vissa gubbar ser farliga ut och dom måste man bara skälla ut.
Jag förstår hur det känns när man köper en hund och inte får riktigt vad man vill ha. Köpte min för jag tycker det är kul att ställa ut samt att träna med, det visade sig att min hund har bara en pungkula så det blev inget av med det. (Har BIR och BIS placeringar som valp på hunden)
Kunde fått lämna tillbaka honom till uppfödaren om jag ville, men skulle aldrig kunna byta ut min bästa vän. Han ger ALLT när vi tränar så det väger upp det hela. Bästa hunden jag har haft att träna med.

Tippan skrev:
Ja men ibland så vill man ju bara ta till den ursäkten. När man träffar en söt liten Sheltie och den står och tittar lite avmätt på oss och så har man en hund som ligger och krälar på backen och försöker liksom förtrolla den andra hunden att komma fram och leka. Så står den andra hunden matte och säger att de aaaldrig tränat sin hund och den har aaaaldrig gått fram till nån *suck* Då funderar man på att adoptera bort dem.

Jodå, det förstår jag absolut. Att man vill adoptera bort dem menar jag. :angel: :angel: :angel:

Nä, men seriös. Det är precis som Du säger. Har ju en bekant som har en labbe och den har hon fått slita häcken av sig för att den ska uppföra sig hyggligt. Tänk om hon hade haft en schäfer, då hade hon ju haft sin hund i eliten innan den var 1 år. :-D Själv har jag en schäfertik som var "färdig" och så gott som väluppfostrad som 8 veckors. Har aldrig gått fram till främmande oavsett art. Bara uppfört sig helt exemplariskt. Det är då man ler lite sockersött när folk berömmer mig för allt jobb jag måste ha lagt ner på henne för att få henne såå duktig. :D Ja, oh ja, absolut, säger jag. :angel: :angel:

Ja, men jag ska ju inte säga att det är omöjligt, det tar bara lite längre tid :D

På tal om det så måste jag öppna en ny tråd...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 875
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 657
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 765
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits