Att livnära sig som djurbegravningsentreprenör...

E

Eeiram

...går det?

Många gånger har jag funderat över vad jag skall göra när mina älskade djur somnar in (jag har hittills tack och lov inte varit med om det). Jag vill begrava dem men där jag bor har vi ingen djurkyrkogård i närheten. Tanken slår mig att jag skulle vilja starta upp en verksamhet som har hand om djurbegravningar. Ett arbete som djurbegravningsentrepenör skulle ge mig en känsla av att göra något meningsfullt. Dock, som tråden inleds - går det verkligen att bedriva en sådan verksamhet privat? Jag vill inte mjölka folk på pengar i denna svåra stund, men ändå måste ju det hela gå med en viss vinst...

(Om tråden ligger i fel forum får den gärna flyttas)

Sv: Att livnära sig som djurbegravningsentreprenör...

Jag tvivlar. "Nödslakten" tar ju betalt innan uträttat jobb, för att ägarna uppenbarligen inte prioriterar betalningar på faktura ...

Jag tvivlar. "Nödslakten" tar ju betalt innan uträttat jobb, för att ägarna uppenbarligen inte prioriterar betalningar på faktura ...

Off topic, men..

Det där är fasiken tragiskt. Jag tog ju bort hemma sist 2001, faktura utan problem (jag ville betala kontant men killen från lantbrukstjänst tyckte bara att jag skickar faktura, det där ska du inte behöva bry dig om nu).

Nu fick jag ju ta bort igen och hemma, och samma entreprenör som innan. Som redan på telefon upplyste om pris och att det är enbart kontant betalning.

Och på pappret så kan man se att efter 'häst under 250 kg' och 'häst över 250 kg' är det en liten asterisk - * - och sen i nederkant på pappret så:

* Kontant betalning.
Kvitteras:

Så jäkla tragiskt att hästägare är så himla dåliga på att betala. Exemplen är ju många, bilverkstaden här tar förskottsbetalning när han servar/reparerar transporter, vet rörmokare/snickare/liknande hanterverkare som inte gör jobb i stall på faktura.

Det är ju dock inte bara hästägarna som är dåliga på att betala, utan 'hudsjursägarna' överlag, smådjurskliniker vill ju också oftast ha kontant etc. 'Min' hemmavet ´slutade helt fakturera och kräver kontant bet from aug förra året. Han låg med 50 000 kr i obetalda kundfakturor samt extrakostnader för att få in dem varenda månad. Förödande för en så liten klinik.

Och så lite on-topic..

Jag tror att marknaden för en djurbegravningsentreprenör är liten. Vad skulle du köra, ombesörja en gravplats, kista, begravning och gravsten? Eller bara tillhandahålla en begravningsplats? Känner lite som P_L, du får nog utveckla vad du tänkt dig.

Men smådjurägarna har ju idag eg tre val - begrava hemma om man bor så till att det går etc, destruera eller separatkremera. Alla tre alternativen har en högst rimlig prislapp (till skillnad från att t ex sep.kremera en häst). Och den enda kategori jag kan se som har ett behov/önskemål av en 'djurbegravningstjänst' borde vara de som bor i stad/lägenhet/liknande, och som hellre skulle ha en minneslund/annan plats att sprida askan i istället för att ha den stå på spiselkransen i en urna?

/Alexandra - med vissa djur begravda hemma på tomten, andra på förra tomten och ytterligare andra destruerade (eller samkremerade om man vill använda det ordet)

Ja, nog är det nog en egentligen fånig idé. Jag har dock alltid velat göra något meningsfullt med mitt liv och att ge djur en värdig begravning vore verkligen något jag skulle vilja.

Jag vill ha ett avgränsat område som själva kyrkogården, där man skall kunna begrava sina djur antingen med egen grav eller i en minneslund. Jag tänker mig då inte direkt en kyrkogård med krattade grusgångar och rader med gravar utan kanske ett skogsområde eller dyl. där man själva får välja plats. Jag skulle vilja kunna ombesörja "allt" efter dödsfallet. Att fixa en gravplats, ordna med kista, gravsten osv. Funderar även på om man skulle erbjuda transport till/från kyrkogården/kremeringen.

Jag vet att det säkert är en bra nog galen idé...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 345
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 629
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 478
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse