Att tala inför grupp är svårt även om det är inför kollegorna på jobbet. Avskyr det! Muntliga redovisningar i skolan var fruktansvärda och jag mådde så dåligt inför och efter dem. Insåg dock att när jag hade papper att titta på panikade hjärnan och jag läste rakt från det. Men om jag inte hade något stöd och alltså inget i händerna utan talade fritt ur minnet så blev redovisningarna hundra gånger bättre. Så bra att ingen märkte av att jag var nervös ens, de trodde inte mig när jag sa det! Men sitta på en APT med typ 50 kollegor och behöva säga något är hemskt!!!
Fobi för vatten har jag och ormar. Även tandläkarfobi eller tandvårdsfobi eller vad det kallas i dag. Så pass att jag reklamer om tandkräm och liknande fick mig att må dåligt tidigare, jag undvek dem, men så började jag titta på dem istället så nu kan jag hantera den biten. Jag är med i en FB grupp där man kan fråga veterinärer om råd om sina djur, när det kommer en mun/tandfråga måste jag aktivt tvinga mig att läsa frågan och svaren, trots att jag helst vill hoppa över för det är så obehagligt.
Fick en bra tandläkare 2008 och hade honom i 12 år sedan gick han i pension och jag fick en annan. Kan säga att det inte har fungerat bra sedan dess. Han är dessutom mer hårdhänt med sprutorna, har inte alls det där lugna och mjuka handlaget och rörelserna i allt han gör, som den tidigare, utan är mer ryckig och hastig vilket är svårt att hantera. Är i sig inte direkt spruträdd, men rädd för att det ska göra ont. Sprutor av tandläkare gör ont numera med nya tandläkaren, botoxsprutorna gör ont, men det är inte rädsla för sprutorna i sig utan för smärtan. Det lilla sticket när man ska ta blod eller sätta nål gör inget så där får de gärna försöka tills de lyckas, det är helt lugnt för mig. Men stick i fingret vägrar jag-det gör ONT!
När jag var liten var jag jätterädd för hajar och lejon. När jag blev äldre tittade jag på Hajen-filmerna och andra hajfilmer och dokumentärer om hajar och är inte längre rädd för dem. Samma med lejon, en massa dokumentär och naturfilmer hjälpte mot lejonrädslan, men jag tror att det är den rädslan som har gjort att jag ogillar katter, faktiskt nästan avskyr katter, inte så att jag är rädd, utan jag tycker bara inte om katter, de är fula, äckliga, otrevliga och dumma, typ.