Jag har haft ett gäng fobier. Men har blivit av med dem.
Jag hade fobi för sprutor, blodprov, stickas med nålar etc. Men jag blev som rätt ung skadad och sjuk. Så jag blev tvungen att genomföra sådant regelbundet. Det var kaos i början. Men numer bryr jag mig noll.
Jag hade också tandläkarfobi efter hemska tandläkar-upplevelser hos Folktandvården som gjorde att de flesta i min skola som gick där som minst var rädda för tandläkare.
Idag har jag inte fobi. Men tycker det är rejält obehagligt.
Jag har haft social fobi någon period som ung då jag mådde mkt dåligt öht. Men har inga sådana problem längre tack vare mkt bra terapeut och bearbetning av flera stora trauman som skedde i unga år.
Även haft fobi för ormar och daggmaskar. Nu är det väl mer bara ett STARKT obehag.
Jag är väldigt sådan numer att om jag känner obehag(alltså inte ren fobi.. det är ju olika och tack och lov inget jag har mer) inför något så ska jag bara göra det iom att jag inte vill bli styrd av negativa känslor.
Men höjder funkar det inte att bara pressa igenom. Jag får svindel och kroppen sviker mig liksom. Min sambo som tycker jag är så orädd/obrydd skrattade ihjäl sig första gången vi var på ställe med ca 100 m stup under en bro. Jag kunde bara inte gå ut på kanten och kolla ner. Benen höll på att vika sig och jag blev helt vit i ansiktet. Det var inget han hade trott innan.