Jag har nog bara en grej som jag skulle klassa som fobi och det är för ballonger, otippat nog. Jag ryser vid blotta tanken på ballonger och går över till andra sidan gatan om jag ser ett barn komma gåendes med en ballong, om det hänger ballonger utanför en dörr eller liknande. Är jag på kalas/fest och det finns ballonger i rummet har jag svårt att sluta tänka på det, och börjar folk dessutom leka med dem eller kasta omkring dem får jag verkligen anstränga mig för att inte låta reptilhjärnan ta över och springa därifrån i panik (brukar försöka lämna rummet lite diskret ifall det är möjligt). Blotta tanken på någon som kramar eller klämmer på en ballong får pulsen att öka.
Nu är det ju inte särskilt ofta man stöter på ballonger som vuxen människa utan barn, så det är inget som direkt begränsar mig i vardagen som så, men rädslan är tillräckligt stark för att jag ska känna en viss oro inför t.ex. firandet av min mans systerdotter som fyller 4 nästa vecka. Hade jag haft egna barn hade jag kanske behövt fundera ännu mer på att försöka ta tag i att komma över det.
Jag vet exakt vad som utlöste fobin, och det var när vi på mitt sommarjobb för typ 15 år sedan skulle blåsa upp en massa ballonger till ett evenemang. Av oklar anledning gjordes detta i en sådan där liten marknadsbod, och när ballongerna då brast blev ljudet extremt högt. Jag är rädd för (oberäkneliga) höga ljud överlag, lämnar t.ex. gärna rummet även när någon ska öppna en champagneflaska och vill absolut inte öppna en flaska själv, så för mig är det helt relaterat till ljud. Helt ologiskt såklart, men så är det
Sedan har jag en del rädslor också, är till exempel rädd för spindlar samt riktigt djupt vatten, men det är inte på en nivå att jag skulle kalla det för fobi.