Sprutfobi. Uppstod i samband med en komplicerad UVI när jag var typ... Fyra-fem kanske? Och skulle göra kontraströntgen och blev stucken mycket under utredning och behandling.
Upp till 18 års ålder fick jag panikattacker när jag behövde vaccineras eller ta stick i fingret.
Som 19-åring blev jag allvarligt sjuk i halsfluss och låg inlagd på sjukhus 2 dagar. Jag kom in JÄTTEDÅLIG och kombinationen lugnande + väldigt nedsatt allmäntillstånd gjorde att jag kunde genomgå ryggmärgsprov (!!!) och få antibiotika intravenöst. Det var startskottet på min resa mot att bota min nålfobi.
Jag utsattes för vaccinering och blodprov då och då (TBE, graviditet, och under pandemin covid), och mitt slutmål var alltid att ge blod. Det lyckades jag med för ett par år sedan
I vuxen ålder har jag alltid velat bli av med fobin, så det har gått bra att utsätta mig för nålstick och gradvis hantera det bättre och bättre. Tycker fortfarande det är obehagligt, och jag äcklas och skräms av att se nålstick på TV, men är väldigt stolt att jag numera kan kalla mig själv blodgivare
Att kontinuerligt utsätta mig för nålstick hjälper mig med min rädsla.
Edit: Skulle säga att min fobi övergick till rädsla i och med sjukhusvistelsen som 19-åring. Innan dess blev jag nästintill okontaktbar vid vaccination för att hjärnan gick in i panikläge