Att låta hunden dra i kopplet?

Sv: Att låta hunden dra i kopplet?

• Låter ni era hundar dra i kopplet på promenaden? Nej
  • Får dom sträcka kopplet bara de ej drar omkull er? Det får vara sträckt, men han får INTE dra. Han visar om han vill gå någon annanstans och snusa, vilket är helt okey, så länge han följer med mig när jag vill det.
  • Får de dra emot en mumsig doft? Nej, drar han så skiter vi i att nosa där, sträcker han kopplet och visar på ett bra sätt att han vill nosa så går det bra. På något konstigt sätt så går det bra med dessa överenkommelser. Tycker det känns tråkigt om man alltid ska bossa över sina djur, men sedan handlar det nog om bra grundlydnad i början.
  • Får dom hoppa på er/på andra? Nej, det får han inte.

Han är inte lös var dag, dels går han inte att lita på 100% men jag vill att han ska vara följsam, varesig han går i koppel eller flexi, o det funkar.

Du har ju heelt missat poängen - det är perfekt att hunden drar i de värsta backarna, och snacka om att HUNDEN får muskler också! Jag har sällan kopplet i handen på motionsrundor utan har ett f d tjänstekoppel som är extra långt och som jag kan sätta runt midjan, ett jämnt drag är då helt idealiskt. Obs! Inte tokdrag utan lagom tryck i kopplet ska det vara.

Hundfolk eller inte, alla är vi olika.

Midjebälte med ett jämt drag från hunden är ju också perfekt anser jag, när vi är ute på sådana motionspromenader :)

Det håller jag absolut med om, för hunden får dra/jobba också och det är ju lite det man vill ha ut.

Det jag tidigare skrev om var helt vanliga rastningspromenader där jag inte vill ha något dragande i kopplet .

Ville bara klargöra det :)

Min får inte dra, om jag sagt åt henne att gå fint.

Just nu är vi dock tvingade till fler rena koppelpromenader än vanligt, och det är helt okej att hon knatar en längd framför mig så länge hon inte drar.
går hon så pass "fritt" i koppel är jag okej med att hon stannar och nosar och vill kolla upp saker så länge det sker med lite finess.
Hon vräker sig aldrig framåt ändå, och en harkling är oftast allt som krävs för att hon ska skärpa sig.
Hoppa får man på husse och matte när man varit själv, inte annars.

Både hon och jag slarvar dock, jag för att jag vet att hon kan, och tränar lite för lite, och hon för att hon också vet att hon kan, men har börjat hävda att hon är gammal nog för att kunna fatta sådana beslut själv.

Vi har till 99,99% bra och trevliga promenader, det är huvudsaken.

Du har ju heelt missat poängen - det är perfekt att hunden drar i de värsta backarna, och snacka om att HUNDEN får muskler också! Jag har sällan kopplet i handen på motionsrundor utan har ett f d tjänstekoppel som är extra långt och som jag kan sätta runt midjan, ett jämnt drag är då helt idealiskt. Obs! Inte tokdrag utan lagom tryck i kopplet ska det vara.

Hundfolk eller inte, alla är vi olika.

Woohaa *håller upp händerna* Jisses, här fick man inte skriva om hur man själv tänker och gör. Jag bara beskrev hur jag gör med min sällskapshund och jag anser att han bör kunna både motionera och slöa i slakt koppel (det har dessutom sina orsaker till varför han inte får dra vid promenader). Jag har inte haft någon som helst åsikt om hur andra gör. Men visst eftersom jag heeeeeeeeeeeeeelt missat poängen och uppenbarligen gör helt fel så skall jag genast gå ut till närmsta uppförsbacke och piska upp min 8kg Löwchen så han skenar upp med mig åkandes efter på magen.

I ditt fall kan ju en bidragande orsak, till att du föredrar hundar som går med sträckt koppel, vara att de hundar du nämner uteslutningsvis är taxar dvs småhundar.
Hade du haft 6 rottisar fastknutna i ditt midjebälte hade du nog inte i samma utsträckning uppskattat att de alla låg på i kopplet ;)

Jag har kommit på mig själv att jag har mer tålamod med ex sambons brorsas franska bulldoggar, som ligger på i kopplet, än mammas övervuxna
gigant-labrador som gör detsamma.

Senast ändrad:

Fast mitt inlägg till dig var ju lite skämtsamt menat, i all vänskaplighet - inget annat! Sorry om jag inte klargjorde det tillräckligt tydligt:(

kl
Nej han får inte dra i kopplet och han gör det inte heller, med mig iallafall. Att han ibland kan beete sig hur som helst när föräldrarna är ute med honom är ju en annan sak. ;) Oftast går han ju lös så att dom få gånger han går i koppel anser jag att han uppför sig näst intill perfekt :D

Kl.
Nej min hund får inte dra i kopplet. Men får använda hela kopplets längd om jag inte gett kommandot fot. Han går oftast lös.

Jag har kommit på mig själv att jag har mer tålamod med ex sambons brorsas franska bulldoggar, som ligger på i kopplet, än mammas övervuxna

Efter att ha fått ett förskräckt PM med frågan om jag och sambon har separerat måste jag rätta till ett hastigt skrivfel, ex var en förkortning för exempelvis sambons brorsas.... och inte som vissa tolkade det exsambon sorry!:( Vi är ff tillsammans:D

Mina får absolut inte dra. Det gillar jag inte! Sen är det ok med ett litet "stöd" framåt i början av promenaden. Skönt att kunna hålla i sig i stora uppförsbackar :angel:

Om dom hoppar? Jajjamensan, Focus hoppar på mig och Bråka hoppar på alla :D Tycker man inte om det så får man väl säga till mig så säger jag åt henne. Enkelt.

Jag och en vän diskuterade senast idag om varför folk tillåter hundar som drar. Ingen av oss är hundägare för tillfället men har växt upp med hundar runt omkring oss.

Jag tycker att det är fruktansvärt irriterande med hundar som drar. Vid rastning behöver dom inte gå vis sidan om mig, utan får gå lite friare, men att dra är ett big No No hos mig. Mest för att jag är lat och svag kanske, men det finns ingen anledning till att dra i mina ögon.

En hund har dock uppmuntrats att , kanske inte dra med ha ett rikligt sug frammot. Den hunden var lat och hade dålig kondition så det var mest i träningssyfte och få tillbaka "goet". Innan han åkte hem gick han på fint frammot utan att dra.

*kl* *delvis OT*

Nu har jag varit ute på en kortisrunda innan dagvovven kommer hit. Keo gick fint HELA PROMENADEN! ...vilket för oss är en utveckling i stil med månpromenader!

Så, allt jag skrivit om min skithund som jag är trött på...GLÖM DET! Han är världens pussigaste gosigaste myspys underbaraste plutt!!!

Och igår kom han på inkallning mitt i leksession med grabbgänget vid kulturminnet!

"Det tar sig", sa han som tände eld på granen!

/Syrsa

I ditt fall kan ju en bidragande orsak, till att du föredrar hundar som går med sträckt koppel, vara att de hundar du nämner uteslutningsvis är taxar dvs småhundar.
Hade du haft 6 rottisar fastknutna i ditt midjebälte hade du nog inte i samma utsträckning uppskattat att de alla låg på i kopplet ;)

Som ung motionerade jag min mammas dobbisar på samma sätt. Då var de fyra till antalet ... Ett antal år senare hade jag själv skaffat schäfrar... Tillbringade all ledig tid på brukshundsklubben... Då hade jag tre schäfrar i midjebältet på samma sätt...

En hund som ligger på med ett jämt drag i kopplet behöver ju inte betyda att den *bogserar* den som håller kopplet. Hålls kopplena sträckta med ett jämt tryck så brukar effekten också bli att varje hund håller sin position.
Man undviker helt att de byter plats och på så sätt snurrar ihop kopplen.

Vill jag att de skall öka tempot och tokdra så är det bara att hejja på dem lite. Vill jag att de skall sakta ner och "dra lite lagom" så är det bara att säga till dem. De anpassar hastigheten efter mina önskemål. Dock med kopplena sträckta.

Vill jag att de skall gå fint vid sidan så finns ett kommando för det.

Nej på alla frågor! Tyvärr har jag en envis och galen dam så man är tvungen att rätta till henne flera gånger under promenaden. Detta beror mestadels på överlopps energi.

# Låter ni era hundar dra i kopplet på promenaden? Nej,aldrig
# Får dom sträcka kopplet bara de ej drar omkull er? Helt ok med kopplets fulla längd,men inget drag accepteras!
# Får de dra emot en mumsig doft? Nej
# Får dom hoppa på er/på andra? Nej,alla fyra tassar på backen,både inne och ute!

Låter ni era hundar dra i kopplet på promenaden? Nej, men det behöver heller inte gå fint bredvid mig, de får gärna springa runt och lukta. Men aldrig dra.
Får dom sträcka kopplet bara de ej drar omkull er? Klart de får ha sträckt koppel, men inte så jag måste hålla emot på något sätt.
Får de dra emot en mumsig doft? Så länge jag inte sagt åt dem att gå fot får de det. Och jag säger i stort sett aldrig åt dem att gå fot, bara korta bitar för att träna dem så de kan ifall det verkligen skulle behövas någon gång.
Får dom hoppa på er/på andra? Beror helt på hur personen är mot hunden, är man lugn och försiktig är hoppning totalförbjudet, men är personen stimmig och lekfull får de hoppa. Fast vår leonberger hoppar aldrig på folk, vilket han lärt sig alldeles på egen hand :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tidigare inga erfarenheter av spår och kan därför inte heller uttala mig direkt om detta. Men jag har fått höra två rättså olika... 2
Svar
35
· Visningar
2 890
Senast: Blueberry
·
L
Övr. Hund Har börjat fundera omkring det här med hundar,uppfostran samt flockledare/flockmedlem. Jag har vissa åsikter vad det gäller min egen... 2
Svar
22
· Visningar
2 198
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer