Att låta hunden dra i kopplet?

Sv: Att låta hunden dra i kopplet?

Bra hund för mig har varit/är synonymt med bra kamplust och de hundarna ligger som regel PÅ i koppel, det är min erfarenhet i a f. Har haft två hundar genom åren som haft mkt bra kamplust och de har varit/är så, sen har jag haft ngn som inte har den kamplusten och de strävar heller inte framåt i koppel på samma sätt.

För mig känns det konstigt o lite trist att ha en hund som inte driver på framåt i kopplet.

Jag vill heller inte ha min hund under strikt lydnad på skogspromenaden, hunden måste få koppla av, snusa och markera annars kunde vi lika gärna ta ett träningspass på plan. Promenaden ska vara avkoppling för oss båda.
Jag använder också mina schäfrar som draghjälp vid joggingturerna, sätter dem runt midjan och sen är det bara att hålla emot lite lagom:) PERFEKT i uppförsbackar!

Zaga har bra kamplust och skulle nog ligga på i kopplet om jag tillät det.

Det har ju inget med att hon inte får nosa, lukta eller koppla av att göra för det får hon, men hon får inte dra och likka på i kopplet för det är otroligt drygt på en vanlig promenad.

Ganska stor skillnad tycker jag.

När hon får dra så har hon sele på sig och kommando för det, då får hon agera draghjälp om vi är ute och motionerar eller om hon drar pulka .

Ah, jag har en hund med mycket bra kamplust och som ligger på i kopplet rejält om hon får. Det får hon dock inte eftersom att jag har tillräckliga problem med rygg och skuldror ändå samt att jag inte vill bli omkringsläpad på promenaden... Å andra sidan ska jag erkänna att mina hundar nästan aldrig går i koppel..99 procent inte :o , så när jag väl kopplar gör jag det nära trafikleder/ i folkmassor mm och då är det inte kul att ha en 32 kg schäfer omkringfarandes i snöret. Sen måste jag få påpeka att jag träffat så många hundar med extremt liten kamplust som drar i kopplet likt vettvillingar ändå.
Jag tycker mig se fenomenet bla små sällskapshundar ffa.

Låter ni era hundar dra i kopplet på promenaden?
när hon har sitt hopp och lek kommando så får hon absolut inte dra men hon behöver inte gå brevid sidan utan hon får gå runt och nosa och göra lite vad hon vill, inom kopplets radie.
Däremot ska hon gå brevid mig med slakt koppel om jag kommenderar henne sidan.

Får dom sträcka kopplet bara de ej drar omkull er?
Nej, men hon får gå tills kopplet tar slut, dock med en LÄTT kontakt.

Får de dra emot en mumsig doft?
Nej men hon får gärna nosa runt när hon är "fri"

Får dom hoppa på er/på andra?
Nja igentligen inte men nu har jag med henne på jobbet och där vill dom flesta att hon ska klättra upp i deras knä så ja, hon hoppar faktiskt om man hälsar väldigt livligt och glatt.
Dock brukar hon hälsa lugnt och sansat om människan hälsar lugnt.

*kl *och litet förtydligande:
Jag pratar inte om att hunden skall gå fot under promenaden. Bara att den skall nosa och uträtta sina behov i slakt koppel. Blir kopplet sträckt skall den vänta in föraren.

Det låter så urbota tråkigt i mina öron; att ständigt gå omkring och tänka på kommandon, suck. För mig är det väldigt uppdelat; antingen jobbar jag och hunden och då är det lydnad och kommandon som gäller, eller så är vi lediga och då är det bara sunt förnuft som råder, dvs han får dra, nosa etc men inom rimliga gränser dock. Det bästa är ju om det funkar att ha dem lösa, att man bor så till att detta är ok dvs.

Eftersom jag numera inte arbetar med min hund så är vi på ständig semester, snusar o drar hit o dit lite när vi känner för det:angel:

Det där med hur hunden uppför sig i koppel är ju upp till var och en, man fostrar väl sin hund på det sätt man vill ha den. Har man en vildbase så har man också ansvaret att inte utsätta andra för ngn olägenhet.

Urbota tråkigt ?

Zaga har ett kommando för DRA, no more no less :)

Våra vanliga promenader ( i koppel ) är inte en massa kommandon alls, hon rör sig inom kopplets längd och jag strosar ( eh vaggar nu mer ) på i lagom tempo.

Hon varken drar, ligger på eller något annat som kräver kommandon hela tiden, jag tänker inte alls på det utan vi tar oss framåt utan drag helt enkelt..

Självklart är det upp till var och en hur man låter hunden gå i koppel..

Senast ändrad:

Nja, där delar vi nog åsikt.

Jag tycker att alla hundar ska kunna föra sig i koppel. I min värld får dom röra sig i hela kopplets längd men när det tar slut så ska hunden inte dra.
Samma gäller för hästen, han har givetvis högre krav på sig men om han nån gång sprätter iväg så stannar han när grimskaftet tar emot.

Att ägaren själv klarar av ett dragande monster på x antal kilo är ju upp till den personen men vad händer om någon annan måste gå ut med hunden, oavsett anledning?

Är oerhört förgrymmad om jag måste gå ut med en hund som drar i kopplet iof så brukar dom snabbt lära sig att det är mycket bekvämare att gå snällt än att bråka med mig ;)

Oj oj oj, en hund som drar i kopplet är ett monster:eek: Är det inte lite att ta i...?

Då har jag haft två monster och en "normal" hund de senaste åren då.
Mina hundar klarade L-tester, mentaltester o korningar med goda resultat samt en vovve var i tjänst ett antal år så några monster är/var de då rakt inte. De KAN föra sig i koppel - när matte tycker att det är nödvändigt.

Någon matte vill vagga fram med sin hund, en annan föredrar ett högre, något mera rörligt tempo.

Ha ha, nej det kan jag intyga från de två gånger detta under inträffat i mitt liv, man är smidig som ett kylskåp, typ:D Har ngt svagt minne av när jag försökt sitta upp på min häst under senare delen av graviditeten - sambon fick putta mig i rumpan o sen gällde det att inte få övervikt o ramla över på andra sidan!

Det var inget illa menat det där med vaggandet! Man FÅR vagga om man är gravid ju, ja förresten, alla får väl vagga omkring om de känner för det:)

ps. Funkade betalningen?

Bra då var det fixat, och du vet att det finns en viss risk för att det dyker upp hästfoton också sen:)

ouuff!!!!

"Konstiga" är att han är lättare att ha lös än i koppel, mycket mer uppmärksam och följsam! Så det kan tyda på att mitt egna beteende skiljer sig från när jag har honom kopplad vs okopplad. Dvs jag är mindre uppmärksam och konsekvent när han hålls i koppel.

tadaa:D

Min daghund är det samma sak med men jag har analyserat det precis tvärtom. Alltså att när jag har henne i koppel måste jag vara uppmärksam på henne vilket gör att hon vet att jag är med på noterna. När hon är lös tittar hon oftare på mig och håller sig kring mig då jag traskar på den väg som passar mig.
Alltså att gå i koppel är ju inte helt naturligt förutsatt att de ändå ska följa en "flockledare".

Någon matte vill vagga fram med sin hund, en annan föredrar ett högre, något mera rörligt tempo.

Hörredu, jag vill f*n inte vagga fram, jag är så illa tvungen ( som du själv intygar längre ner ) ;):D

Jag föredrar faktiskt ett betydligt mer högre tempo, laddar redan för Bebisrejs med vagnen sedan ;)

Jag vill, precis som Jeeves att mina skall hålla ett jämnt drag i kopplet.
Anledningen till det är att promenaderna med mina är raska motionsrundor.
Rastning så som lukta och kissning och bajsning är tillåtet första och sista kilometern. Resten av rundan, då håller vi tempo och då vill jag att hundarna matar på frammåt i sträckt koppel.

Eftersom jag fäster kopplen i mitt midjebälte, för att ha händerna fria till tex gångstavar eller viktmanchetter/hantlar så vill jag inte ha några slaka koppel. Inte heller hundar som flaxar och far över vägen. Inte heller några oplanerade och hastiga stopp för att lukta på fläckar och annat.

Dock kan mina hundar även gå fint vid sidan. Kommer det bilar eller mot förmodan mötande personer så plockar jag in dem vid min vänstra sida. När mötet är avklarat vill jag att de snabbar på frammåt igen.

Vanlig rastning... endast för kiss och bajs... sker utan koppel..

För tillfället är det endast tre taxar ... Men eftersom antalet varierar så har jag valt den har typen av motionsform. Som mest har det varit 6 taxar och en terrier med samtidigt. Alltså gäller det att alla individer håller sin linje frammåt i sträckt koppel. för att undvika koppeltrassel.

He he, man ska INTE reta upp en gravid kvinna!:D

Jag vill, precis som Jeeves att mina skall hålla ett jämnt drag i kopplet.
Anledningen till det är att promenaderna med mina är raska motionsrundor.
Rastning så som lukta och kissning och bajsning är tillåtet första och sista kilometern. Resten av rundan, då håller vi tempo och då vill jag att hundarna matar på frammåt i sträckt koppel.

Bara för att hunden ska gå med hängande koppel så betyder inte det att man går och såsar ;) Jag såsar aldrig under mina promenader utan går raskt eller joggar men likaväl ska hunden hålla sig bredvid mig utan att dra.
Jag har inget kommando för att inte dra, det ska han aldrig göra om jag inte säger att han får men likaväl så går/springer han inte under något direkt kommando utan får slappna av mentalt utan att dra.

Jag skulle bli tokig på en hund som konstant lägger tryck i kopplet :crazy: Min hund får dra uppåt med energin och driven istället, hellre studsa än dra. Jag tycker det är lite löjligt att säga att en hund som man lärt att inte dra har mindre drive än en som drar i kopplet, isåfall har alla dessa lurviga tanthundar man ser över allt en jäkla drive/motor :angel:

Men man får ju göra som man vill, sålänge jag slipper promenera med dragande hundar :p

Men om det är din motionsrunda så skall du väl jobba lite själv, inte låta hundarna dra dig?:D;)

*allmänt*
Jag går "powerwalks" och löptränar med hunden antingen vid sidan i slakt koppel eller lös om miljön tillåter. Jag tycker det är trevligare för mig att slippa få ont i handen och trevligare för honom att slippa ett stramande halsband. Han är nog lite konstig för han går bredvid mig i rask takt, utan att jag spammar ut kommandon och utan att han stannar, nosar, kissar, såsar.

Om vi bara går på promenad i koppel så går han på långt koppel, men fortfarande utan att dra. Han var en notorisk dragare när jag fick honom men när han väl förstod att allt jag begärde av honom var eftergift så har han blivit en mer harmonisk och glad hund som verkar få mer ut av promenaderna. Jag kan inte förstå motsättningen riktigt. En hund borde väl kunna vara fokuserad, jobba, slappa, motionera, strosa och allt däremellan utan vara beroende av kopplets stramhet? Men jag är ju inte hundmänniska i grunden så jag kanske missat nåt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tidigare inga erfarenheter av spår och kan därför inte heller uttala mig direkt om detta. Men jag har fått höra två rättså olika... 2
Svar
35
· Visningar
2 890
Senast: Blueberry
·
L
Övr. Hund Har börjat fundera omkring det här med hundar,uppfostran samt flockledare/flockmedlem. Jag har vissa åsikter vad det gäller min egen... 2
Svar
22
· Visningar
2 198
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer