Att låta hunden dra i kopplet?

TwiggyM

Trådstartare
Efter att ha gått en promenad med två unga goldengrabbar åt en bekant måste jag fråga er alla. Låter ni era hundar dra i kopplet på promenaden? Får dom sträcka kopplet bara de ej drar omkull er? Får de dra emot en mumsig doft?Får dom hoppa på er/på andra?

Mina hundar är absolut förbjudna att dra på alla sätt och vis. Detta av flera anledningar men en matte på 46kg med taskiga axlar och två rottisar på vardera 50kg...som drar...nä.

Men dessa två goldengrabbar. Herrejisses! Jag har tidigare drivit hundpensionat så jag har gått med många dragiga hundar (därav taskiga axlar) men aldrig har jag varit med om något liknande:eek: Båda jyckarna kastade sig hit och dit som om de aldrig varit ute förr. Varenda doft de fick i näsan fick dem att bokstavligen vräka sig framåt i full galopp! Efter att ha dragits omkull och flugit efter ett antal gånger ilsknade jag till ordentligt och sen gick det något bättre men bara om jag passade på dem HELA tiden.

Så jag undrar bara VARFÖR, Varför accepterar man ett sånt beteende med att skylla på att hunden bara är 9månader? Visserligen gäller det inte bara koppeldragande. Jag undrar även varför man accepterar hoppande, gnällande, nafsande, skällande,stressande...phu!

Jag älskar mina lugna snälla vovvar!

Sv: Att låta hunden dra i kopplet?

• Låter ni era hundar dra i kopplet på promenaden? Nej slakt koppel gäller
  • Får dom sträcka kopplet bara de ej drar omkull er? Nej icke sa nicke
  • Får de dra emot en mumsig doft? Nej
  • Får dom hoppa på er/på andra? Nej hon får inte, ibland hoppar hon på mig iaf, då blir hon korrigerad :)

Min hund drar..ibland och inte överdrivit men lite. Och så länge han inte använder hela sin vikt, stressar eller riktigt slitdrar så är det OK med mig, har han sällan kopplad och då bara en liten bit. Kan ju dock säga att "här" (gå bredvid) är något han är feminal(?) på:D
Min hund är "noslös";) så brukar inte dra mot dofter..eller så kanske jag förbjudit det när han var yngre?:D Och självklart får han inte hoppa på andra...inte lukta eller hälsa..faktiskt får han inte ens vända huvudet mot folk/hundar/andra djur när jag går förbi! Hoppa på mig är dock helt OK..usch känns som om jag är en jättedålig hundtränare nu:( nee men har en hund som är väldigt självständig så hoppa på mig händer bara när han känner sig superduktig (som tex passerat 3 skällande hundar utan att titta på dem:D).

Senast ändrad av en moderator:

Det är helt klart det momentet där jag är sämt på att vara konsekvent, speciellt när jag går med andra.

Hundarna går tyvärr så mycket i koppel numera att jag inte har hjärta att tvinga dem gå "fint" hela tiden. De måste få nosa, ändra tempo och lite sådant.
Men de ska inte dra iväg med mig heller. Inte helt lätt att få det att fungera, speciellt nu när jag har två. Faktum med att den här kombinationen är betydligt värre att ha i koppel än när jag hade två dryga 40kilos klumpar. De gick väldigt bra i koppel, så varför kan jag inte få den ena av dem som är kvar gå lika fint i dagsläget *mutter mutter*

Min hund får absolut INTE dra i kopplet, oavsett om det luktar gott, kommer rådjur framför nosen osv. Ibland om det är extra spännande kan ha gå upp lite på bakbenen men han håller ändå sin position utan att dra ;) Är uppväxt med grannens labrador som drog armarna ur led och lovade mig själv att när jag fick egen hund skulle den inte dra i kopplet.

Min hund ska gå bredvid mig på promenad och vara uppmärksam på mig, inte hålla ständig ögonkontakt men han ska hålla koll vad jag gör och om jag stannar osv.

Om jag säger "gå före" får han gå före mig och sniffa i backen om han vill så länge inte kopplet sträcks.

Efter att ha gått med en jobbarkompis hund som låg som en grävling i kopplet (hade duktig ont i axlarna efter 10 min) och är samma ålder som min ( 1 år precis) så tycker jag det är SÅ skönt att ha en vovve som inte drar i kopplet.

Om hon inte fått kommando så får hon gå "fritt", dvs. före och efter men hon får absolut inte dra och det vet hon om.

Låter ni era hundar dra i kopplet på promenaden? Nej. Men det har varit en lång väg att komma dit, och i extrema situationer är det fortfarande svårt att stoppa henne.
Får dom sträcka kopplet bara de ej drar omkull er? Nix.
Får de dra emot en mumsig doft? Nix. Men hon tycker att hon kan försöka då och då.
Får dom hoppa på er/på andra? Ja, faktiskt. Om personen hoppar, tjuter och piper får de leva med att hon gör det också. Om personen hälsar sansat och normalt ska min hund också göra det.

Låter ni era hundar dra i kopplet på promenaden? Nej. Men det betyder inte att han inte försöker. Och försöker igen. Och igen. Då är jag ändå stenhårt konsekvent och han tjänar aldrig på att dra men de första fem minutrarna av promenaderna kan vara riktigt jobbiga... Värst är hundmöten.
Får dom sträcka kopplet bara de ej drar omkull er? Nej.
Får de dra emot en mumsig doft? Nej. Men han kan försöka det också och då får han en ordentlig åthutning, det är ohyfsat.
Får dom hoppa på er/på andra? Ja och nej. Jag försökte träna honom att inte hoppa och lyckades så tillvida att han inte hoppar på mig eller människor som tillhör flocken. Däremot är det hopplöst att försöka lära människor någonting
(Dentaku: "Om han hoppar, vänd dig bort och ignorera honom!", X: "Ja, ok!", hund hoppar, X: "Men gud vad du är gullig, snuttetufs, vill du gosa?", Dentaku går och hänger sig).
Så vill man hälsa på min hund får man stå ut med att han kan hoppa.

Med erfarenhet av mina hundar så kan vi ju säga som så att det är enorm skillnad på hur de uppför sig om jag håller i kopplet och om någon annan gör det :angel:

Finns till och med några bukefalister som erfarit detta :D

Det där känner jag igen. Min jycke känner av läget om han är ute med någon, han lyder inte mamma lika bra som mammas sambo(som har hundvana) och han lyder inte mammas sambo lika bra som mig(som vet vad han kan och kräver att han ska lyda). Ibland undrar jag om de tror på att han nästan alltid går med slakande koppel här hemma, det är nämligen inte den erfarenhet de har av honom.

Ibland undrar jag om de tror på att han nästan alltid går med slakande koppel här hemma, det är nämligen inte den erfarenhet de har av honom.

Jag har samma problem när jag går med andra. De ser dem bara vara rätt odrägliga. Hade de varit sådana hemma så hade jag ju haft armar som var tre meter långa.

Med erfarenhet av mina hundar så kan vi ju säga som så att det är enorm skillnad på hur de uppför sig om jag håller i kopplet och om någon annan gör det :angel:

Det där känner jag igen:angel:
När jag håller i snöret så vet han att det inte är någon ide att krångla, men håller någon annan i så ser det ut som om han aldrig har gått i koppel förut:crazy:
Håller dottern honom så studsar han bara upp och ner, kanske för att hon busar på det sättet med honom hemma och för att hon inte säger ifrån när leken är slut utan leker tills han slutar.

Låter ni era hundar dra i kopplet på promenaden? Nej det får han inte
Får dom sträcka kopplet bara de ej drar omkull er? Nej, bus och lek hör inte hemma på koppel promenader, då är det gå fint som gäller, busa får han göra när han är lös.
Får de dra emot en mumsig doft? Nej
Får dom hoppa på er/på andra? Nej

Grima får definitivt inte dra i kopplet, hon ska gå vid sidan med slakt koppel.
Harley är det inte lika noga med, jag snarare uppmuntar om han drar då han har en tendens till att vara oerhört seg. Har alltid varit.

Hoppa får hon göra på mig om jag bjuder in till det. Likaså om andra människor gör det men hon håller sig naturligt på marken oftast.

Så gör min hund ALDRIG :angel::angel::angel:

Ja inte vill jag att mina hundar ska gå under ständigt "fot"kommando på våra promenader i a f - en bra hund ligger PÅ är min syn på saken. Däremot vill jag inte ha en hund som hoppar och rycker hit och dit i koppel, busa på det viset får de göra lösa, men ett jämnt lagom drag framåt det vill jag ha på mina.

Möter jag sen ngn eller går i stan så vill jag ha dem vid sidan så självklart ska de veta vad ett "fot" eller "här" betyder.

(Tio månader gammal welsh)
Får han dra i kopplet? NEJ
Gör han det ändå? JA
Vet han att han inte får göra det? Det hoppas jag, annars är vi ju elaka som få eftersom...
Får han en åthutning som skulle skrämma Hulken himself? JA
Tar han åt sig? NEJ
Har han någonsin tagit åt sig vad någon, hund eller människa, sagt åt honom? NEJ
Fortsätter han dra så snart något luktar gott? JA
Har vi en envis hund? SKOJAR DU?
Har vi en hjärnskadad hund? Ibland tror jag nästan det.
Dags för min lille att förklara varför han alltid måste ligga två meter före den koppellängd han fått, och varför alla dofter måste intas fem meter i sekunden snabbare än vad husse/matte går, oavsett vilket tempo vi håller.

För att vara rättvis så går det faktiskt bättre för varje vecka, även om det inte känns så just när man är ute och går ibland. Men ser man bakåt har han kommit lång väg!

Hoppar är så gulligt när han gör. Så det får han när jag bjuder in till det. Aldrig på någon annan. Och det är faktiskt inte ett av hans problem. Så tassarna på bröstkorgen är hans och min egna kelstund! =)
/Syrsa

Låter ni era hundar dra i kopplet på promenaden? Nej!
Får dom sträcka kopplet bara de ej drar omkull er? Ja när hon är nödig men inte annars!
Får de dra emot en mumsig doft? Nej!
Får dom hoppa på er/på andra? Nej, händer att hon hoppar på folk men inte på promenader utan det är mer när vi får besök ...

Ska kanske tillägga att vi sällan använder koppel, oftast går hon bredvid mig eller så springer hon "fritt".

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tidigare inga erfarenheter av spår och kan därför inte heller uttala mig direkt om detta. Men jag har fått höra två rättså olika... 2
Svar
35
· Visningar
2 890
Senast: Blueberry
·
L
Övr. Hund Har börjat fundera omkring det här med hundar,uppfostran samt flockledare/flockmedlem. Jag har vissa åsikter vad det gäller min egen... 2
Svar
22
· Visningar
2 198
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer