Att lata bli att tappa bort sitt barn...

Sv: Att lata bli att tappa bort sitt barn...

... vid situationer dar barnet kan forsvinna? Skogspromenader, flygplatser, folksamlingar?

Äldste sonen, då 2 år, försvann på den jättelika Schipholflygplatsen i Amsterdam. En kompis skulle se efter honom, men plötsligt var pojken försvunnen. Jag kom tillbaka bara någon minut senare och satte igång att leta och stoppa poliser och leta vidare.
Sen började jag tänka. Precis bakom bänken där vi suttit fanns en rulltrappa. Kul grej. Jag åkte upp. Längst bort i hallen fanns stora fönster från golv till tak och utanför fönstren fanns flygplanen. Kul grejor. Och längst där borta stod en belåten grabb, som gärna ville visa mig vad många plan det fanns. Och vilka färger de hade.
Puh!

Jag förstår fortfarande inte varför man kan vara anti något som kan vara till hjälp? Jag ser det inte som något kränkande att sätta på en femåring en gps-klocka, men så tycker jag inte att det är kränkande med övervakningskameror heller.

När min farmor fick alzheimerz och började gå vilse hade det besparat oss mycket oro om hon haft en gpssändare på sig så att man haft en chans att hitta henne när hon gick vilse. Är det också kränkande?

Hade man haft gpssändare på den stackars förståndshandikappade som lyckades rymma från sin vårdare när de var på promenad här i skogarna så hade han antagligen överlevt, är det kränkande?

Nu kan jag inte tala för andra, mina funderingar har legat på stora ( då talar vi STORA ) flygplatser i annat land, olika länder har olika statistik för kidnappning men även jag har poängterat att även då är risken liten ( men den finns ).
Jag har svårt att se det integritetskränkande med att skydda (spåra) sitt lilla barn, när vi kommer upp till talande halvvuxna som inte vet då är det en annan femma enligt mig, men jag respekterar att du tycker annorlunda. Jag ser en poäng med sådana gps-spårare i vissa situationer där man får väga fördel mot nackdel som med mycket annat.

Nu är jag faktiskt mer inne på snöre i brallan på E om jag någon gång skulle behöva flyga själv med henne, men du kanske tycker att det är integritetskränkande också? :)

Snöre i brallan har jag faktiskt mycket mindre problem med :) Då är du ändå där med ditt barn hela tiden. Men om du använde snöret i brallan till att tjudra henne i löplina på gården och själv var inomhus, då skulle du passera min gräns.

Hahaha skulle aldrig fungera, ungen är för smart och skulle rymma ;)

Nej men skämt åsido, jag hade varit tillsammans med mitt barn om den bar gps också. Men det känns onödigt för vår del då jag inte kommer behöva resa ensam med henne på några längre turer utomlands, det gör vi tillsammans. Snöre i brallan är mest för att hon är snabb som en jäkla iller och jag har svårt att springa.

Ja, om dom hade frågat mig så ja..... Tycker du att det är fel att mamma/pappa blir irriterad på dagispersonalen när barn lyckas rymma därifrån eller rycker du på axlarna och skriker GPS?

Vadå "rycker på axlarna"...? Tror du att intresset för att sätta en GPS på barnet kommer från ren lathet och nonchalans? "Om jag sätter en sån där manick på ungen så behöver jag inte hålla koll på honom - supersmidigt!"

När jag ser artiklar om dagisbarn som blivit borttappade eller kvarglömda så känner jag nog främst sympati för personalens om ska hålla koll på 10-20 ungar var... Omänskligt höga krav. Och ja, då vore det ju smidigt att ha gps på ungarna så de snabbare hittas- eller hur...? (Allra helst borde det förstås vara fler barnskötare.)

Om vi kan kosta på oss att sätta gps på hundar så är väl inte barn mindre värda än det. Tycker jag.

Senast ändrad:

Jag kan inte ens föreställa mig paniken du måste ha känt i det ögonblicket du insåg att pojken försvunnit...

Jag tror vi ser olika på detta.

Du och jag ( m.f ) ser gps som ett komplement vid vissa situationer. Åke ser det som en barnvakt som tillåter föräldrarna att vara lata eftersom det går att spåra barnet i vilket fall som helst..

Åkes syn känns väldigt främmande för mig, men jag kanske har fel.

Barn har blivit ihälskjutna på dagis ska vi börja med skottsäkra västar med??

Och eftersom det händer att barn drunknar ändå så kan man ju lika gärna skita i att ha flytväst på dom när man är ute med båten?

Att ha säkerhetsbälte i bilen är ingen 100% garanti att man överlever om man krockar så då kan vi lika gärna strunta i att ha säkerhetsbälte öht?

osv osv.

:grin:

Jag vet. Jag (och min syster) tappade bort vår ena bror i ett litet shoppingcenter när vi var yngre. Våra bröder var extremt aktiva och snabbare än vesslor när de var ett par år gamla när den ena rusade iväg för att leka kurragömma råkade vi bägge vända ryggen mot den yngsta. Som försvann. Vi fick kontakta polisen osv. Efter ett tag hittades han, han hade gått in en varuhiss som var gömd i en vrå och väl därinne så hade dörrarna stängts och han kunde inte nå knappen för att öppna dem igen.

Jag får fortfarande ångest känslor när jag tänker på det.

Vadå "rycker på axlarna"...? Tror du att intresset för att sätta en GPS på barnet kommer från ren lathet och nonchalans? "Om jag sätter en sån där manick på ungen så behöver jag inte hålla koll på honom - supersmidigt!"

.

jag tror att det lätt blir så, ja.

Och eftersom det händer att barn drunknar ändå så kan man ju lika gärna skita i att ha flytväst på dom när man är ute med båten?

Att ha säkerhetsbälte i bilen är ingen 100% garanti att man överlever om man krockar så då kan vi lika gärna strunta i att ha säkerhetsbälte öht?

osv osv.

:grin:

Men här pratar du om olyckor nu. Jag tycker bara att GPS är till att överdriva.

Du och jag ( m.f ) ser gps som ett komplement vid vissa situationer. Åke ser det som en barnvakt som tillåter föräldrarna att vara lata eftersom det går att spåra barnet i vilket fall som helst..

Precis så tycker jag också. :)

*kl*

Nu kanske detta redan sagts (orkade inte läsa igenom alla inlägg), men visst vet ni att GPS överhuvudtaget inte fungerar inomhus? På en flygplats skulle det med andra ord vara absolut värdelöst. Så för att det systemet ens ska vara användbart krävs nästan kombination med någon sorts avståndslarm.

Ja det låter som du har rätt.

För mig är det totalt främmande att inte göra vad man kan för att underlätta OM det kommer ett tillfälle då hunden/barnet/katten/hästen kommer bort. Om det så är adresslappar, telefonnummermärkning eller gps. Speciellt på ett barn som själv inte är gammal nog att kunna tala om vad föräldrarna heter, var de bor eller deras telefonnummer.

jag tror att det lätt blir så, ja.

Fånigt.
Att man vet vart barnet ÄR innebär ju inte att man vet att barnet mår bra eller kanske behöver sin mamma/pappa och därför slutar man inte heller att hålla koll på det. Om man är det minsta vettig som förälder vill säga.

*kl*

Nu kanske detta redan sagts (orkade inte läsa igenom alla inlägg), men visst vet ni att GPS överhuvudtaget inte fungerar inomhus? På en flygplats skulle det med andra ord vara absolut värdelöst. Så för att det systemet ens ska vara användbart krävs nästan kombination med någon sorts avståndslarm.

Du är smart Tassen, det är ingen i tråden som tänkt så långt. Falsk trygghet var det ja...

Fast jag var tvungen att googla lite och visst finns det amerikanska barnövervakningsgrejer som har kombination av GPS och radio och alltmöjligt så de ska kunna spåra barnen både ute och inne. Själv håller jag med Lenore Skenazy på den här punkten.

Jag kan inte ens föreställa mig paniken du måste ha känt i det ögonblicket du insåg att pojken försvunnit...

Tack för din medkänsla, men jag måste erkänna att jag inte kände det minsta panik.
Jag är så funtad att när det händer något allvarligt blir jag fullständigt koncentrerad på att försöka lösa problemet. Jag brukar kalla det "Combat Mode". Känslorna kommer senare ...

Tack för din medkänsla, men jag måste erkänna att jag inte kände det minsta panik.
Jag är så funtad att när det händer något allvarligt blir jag fullständigt koncentrerad på att försöka lösa problemet. Jag brukar kalla det "Combat Mode". Känslorna kommer senare ...

Så fungerar jag också, men när "faran" är över kommer alla : TÄNK OM....

I allafall för mig :)

Med åren blir det mer en känsla av "berördhet". Inte så mycket funderande kring vad som kunde ha hänt, utan ett utsläpp av de känslor man stänger inne när man blir fokuserad. (Det finns ingen emoticon med tårar ...)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka