Sv: Att lata bli att tappa bort sitt barn...
En hel radda anledningar faktiskt.
För det första: för mig känns det lite väl integritetskränkande att hänga en spårningsutrustning på en annan människa, en icke frihetsberövad sådan då. Speciellt när det sker utan personens medvetande, även om barnet är för litet för att fatta och det sker i största välmening. Jag är kanske färgad av att ha läst USA-debatt där man GPS-övervakar även större barn och tonåringar, själv hade jag tyckte det varit djupt obehagligt att bli utsatt för något sådant.
För det andra: de riktigt allvarliga farorna (med all respekt ser jag kidnappning som ett icke-hot, mer om det sen) om man tappar bort ett barn, som trafikolyckor och drunkning kan gå kvickt. Så kvickt att GPS:en har noll och ingen nytta och då ger den bara en falsk säkerhet. Hellre förebygga situationerna och ha punktmarkering jämt. Jag åkte t ex aldrig och badade själv med barnen förra sommaren, det var för farligt med vild ettåring + treåring. Jättetrist begränsning i livet, men det kommer att gå över, kanske redan i sommar. Samma med flygplatser. Funkar inte om man inte är en vuxen per barn och håller i hela tiden. Det är också en begränsning vi får leva med. Trädgården? Den är rejält stängslad så att de inte kan ta sig utom synhåll från baksidan av huset. Övriga delar av trädgården har vi bara pysslat om när en vuxen är inne med barnen. Skogen? Funkar rätt okej nu när store killen är drillad i skogsvett (sitta stilla och ropa/blåsa i visselpipa om man är ensam) och jag kan punktmarkera bara den lille.
För det tredje tycker jag man ska tänka igenom rimlighetsnivån på farorna man ser innan man låter rädslorna springa iväg. Kidnappare? Om man har ett reellt hot mot sig som kändis eller mycket förmögen, javisst. Om man ligger i vårdnadstvist med en komplett psykopat, javisst. Men vanliga barn, speciellt i Sverige där jag bor, blir väldigt väldigt sällan bortförda av kompletta främlingar. Det sker i vårdnadstvister, av anhöriga istället...
Jag tror man riskerar att tappa bort de riktigt farliga sakerna, de som ligger på mer än en-på-miljonen-nivån som är om man ägnar sig för mycket åt täcka-alla-möjliga-faror-tänkandet. Jag är skiträdd för rattfyllon och andra trafikolyckor t ex, det ser jag reell risk för att råka ut för.