Att lata bli att tappa bort sitt barn...

Sv: Att lata bli att tappa bort sitt barn...

Jag kan inte tanka mig att gps:a mina barn, kanns valdigt OTT, men det ar nog mest for att det inte behovs? Hade nog tankt annorlunda om de var som sma blixtar som for at alla hall. Som det ar sa ar de valdigt snalla, stannar alltid nar jag ropar, vill alltid ha mig i sikte och gor faktiskt rent generellt vad jag ber dem om - och nu kommer det bergis att bli precis tvartom bara for att jag sagt sa :eek:

Näää varför skulle man sätta en GPS på ett barn? Om jag skulle befinna mig på en stor flygplast med ett olydigt barn så skulle jag se till att inte släppa taget om barnet. Tycker det låter väldigt barnsligt att ta till massa elektronik för att man inte kan hålla koll på ett barn. Vad blir nästa steg? Kompisen satte en en maskeringstejp med sitt tele nr på barnets jacka när dom var på stora varuhus. Det funkade perfekt.

Det låter väldigt svart / vitt att säga så faktiskt..

Om min barnslighet kan hjälpa mig att inte få ett barn nappat eller på rymmen när man är på en stor flygplats utomlands så kör på, då är jag barnslig! Vad är skillnad på att ha en klocka med gps på ett barn vid sådana tillfällen mot att ha lapp med telefonnummer? Jo jag kan komma på en skillnad, om barnet mot förmodan blir kidnappad så lär ju inte gärningsmannen ringa numret.

Ja, då får det vara svart/vitt då. Det är MIN syn på det. Jag tycker att tekniken tar mer och mer överhand faktiskt. Inte behöver vi väl det när vi ska ut med våra barn?

Men varför inte egentligen, kan du förklara det ?

Jo jag kan tycka att om det kan hjälpa att inte tappa bort sitt barn alt få barnet kidnappat så är det väl bara bra? Jag menar ju inte att man som förälder kan slappna av, luta sig tillbaka, slumra och förlita sig på att man kan ta reda på vart barnet befinner sig när man vaknar. Men som hjälmedel i en situation där man har svårt att räcka till = stor flygplats utomlands.

Jag skulle nog hellre ha gps på lillkillen, som kan vandra iväg helt i sina egna tankar. Halvt sjövilda storasyster har ändå koll på var mamma och pappa är.

Rent praktiskt sett så kan både armband, halsband och klockor både plockas av och tappas. Borde man inte kunna göra något som kan fästas i kläder eller nåt istället?

Men varför inte egentligen, kan du förklara det ?

Jo jag kan tycka att om det kan hjälpa att inte tappa bort sitt barn alt få barnet kidnappat så är det väl bara bra? Jag menar ju inte att man som förälder kan slappna av, luta sig tillbaka, slumra och förlita sig på att man kan ta reda på vart barnet befinner sig när man vaknar. Men som hjälmedel i en situation där man har svårt att räcka till = stor flygplats utomlands.

Men snälla du... Tror du inte att den elaka kidnapparen tar bort GPSen??
Varför skulle man inte räcka till för sitt barn på en flygplats? Känner man att man inte kan åka bort med sina barn så får man ta med sig någon eller bli hemma. Det är väl inte så mycket begärt att man håller reda på sitt barn??
Jag tycker bara att hela iden med GPS på barn är barnsligt. Jag tror att man till slut blir för slapp helt enkelt. Som med mobilen. För 20 år sedan hade väldigt få mobilen. Idag är vi nästan beroende av den.

Men snälla du... ( ? )

Vi får nog vara överens om att vi är oense.

Jag ogillar dock att bli kallad barnslig för att jag vill skydda mitt barn och jag tycker faktiskt du är väldigt dömande mot föräldrar som förlorat sina barn så. Dvs dom borde ju hålla koll på ungen, det är väl inte för mycket begärt enligt dig.

På ett sätt kan jag hålla med dig, att dagens samhälle har drivit säkerhetstänkandet lite för långt. Jag tycker det är bra att barn har reflexväst på sig när de går i trafiken, men tycker det är knasigt att de ska ha hjälm på sig när de leker osv. Men att sätta på en gps på barnet när man är i ett främmande land eller någonstans där barnet kan springa bort utan att få hjälp, där ser jag inte varför det är fel att sätta på en gpsklocka?

Det är väl en sak om man släpper ut barnet och sitter kvar inne och följer barnet på datorn, men när man är i skogen och barnet springer bort och att en gpsklocka gör att man kan hitta barnet innan det blir mörkt, det tycker inte jag är fel eller att vara överkänslig.

Nej jag tycker inte det är för mycket begärt att folk håller reda på sina barn.

Nej det har du ju redan deklarerat att du anser, jag tycker dock att det är trångsynt att diskutera som du gör. Jag förstår dock hur du menar med mobilen och övrig elektronik, men tycker verkligen inte att det är applicerbart på ett "skydd" för barn. Jag tycker heller inte att föräldrar som får sina barn kidnappad eller försvunna skall anklagas rent generellt.

Nä, självklart kan man aldrig anklaga en förälder som får sitt barn kidnappat. Men att tro att en gps skulle hjälpa är lite vagt tycker jag.

När du läste artikeln som jag länkade till, kände du då "dom får väl hålla reda på sin unge"? Tror du att alla som tappar bort sina barn på Ikea, marknader, festivaler, mataffärer mm är lata uppmärksamma föräldrar?

Ouppmärksamma skulle det naturligtvis stå.

Åke, ok, ja det finns ju människor som du också. jag tror inte alls att de flesta är lata och ouppmärksamma, jag tror det handlar om olyckliga händelser som kan drabba vem som helst.

En hel radda anledningar faktiskt.

För det första: för mig känns det lite väl integritetskränkande att hänga en spårningsutrustning på en annan människa, en icke frihetsberövad sådan då. Speciellt när det sker utan personens medvetande, även om barnet är för litet för att fatta och det sker i största välmening. Jag är kanske färgad av att ha läst USA-debatt där man GPS-övervakar även större barn och tonåringar, själv hade jag tyckte det varit djupt obehagligt att bli utsatt för något sådant.

För det andra: de riktigt allvarliga farorna (med all respekt ser jag kidnappning som ett icke-hot, mer om det sen) om man tappar bort ett barn, som trafikolyckor och drunkning kan gå kvickt. Så kvickt att GPS:en har noll och ingen nytta och då ger den bara en falsk säkerhet. Hellre förebygga situationerna och ha punktmarkering jämt. Jag åkte t ex aldrig och badade själv med barnen förra sommaren, det var för farligt med vild ettåring + treåring. Jättetrist begränsning i livet, men det kommer att gå över, kanske redan i sommar. Samma med flygplatser. Funkar inte om man inte är en vuxen per barn och håller i hela tiden. Det är också en begränsning vi får leva med. Trädgården? Den är rejält stängslad så att de inte kan ta sig utom synhåll från baksidan av huset. Övriga delar av trädgården har vi bara pysslat om när en vuxen är inne med barnen. Skogen? Funkar rätt okej nu när store killen är drillad i skogsvett (sitta stilla och ropa/blåsa i visselpipa om man är ensam) och jag kan punktmarkera bara den lille.

För det tredje tycker jag man ska tänka igenom rimlighetsnivån på farorna man ser innan man låter rädslorna springa iväg. Kidnappare? Om man har ett reellt hot mot sig som kändis eller mycket förmögen, javisst. Om man ligger i vårdnadstvist med en komplett psykopat, javisst. Men vanliga barn, speciellt i Sverige där jag bor, blir väldigt väldigt sällan bortförda av kompletta främlingar. Det sker i vårdnadstvister, av anhöriga istället...
Jag tror man riskerar att tappa bort de riktigt farliga sakerna, de som ligger på mer än en-på-miljonen-nivån som är om man ägnar sig för mycket åt täcka-alla-möjliga-faror-tänkandet. Jag är skiträdd för rattfyllon och andra trafikolyckor t ex, det ser jag reell risk för att råka ut för.

Ja, om dom hade frågat mig så ja..... Tycker du att det är fel att mamma/pappa blir irriterad på dagispersonalen när barn lyckas rymma därifrån eller rycker du på axlarna och skriker GPS?
Barn har blivit ihälskjutna på dagis ska vi börja med skottsäkra västar med??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka